strona główna
ZGŁOSZENIE ZGŁOSZENIE
EDI zaprasza do wzięcia udziału w konkursie PINGWIN. Nie zwlekaj! zgłoś szkołę jak najszybciej. Pomoże Ci w tym formularz zgłoszeniowy.
Matematyka Język polski Język angielski Język niemiecki Historia
Biologia Fizyka Geografia Chemia Przyroda

Kurczak EDI gorąco wita i serdecznie zaprasza wszystkich głodnych wiedzy uczniów oraz ich nauczycieli na kolejne edycje konkursów Pingwin i Panda z biologii. Konkursy o różnym stopniu trudności przeznaczone są dla uczniów klas V, VII i VIII szkoły podstawowej i III gimnazjum.

Konkursy z biologii odbędą się: 28.11.2018 r. - Pingwin i 05.04.2019 r. - Panda w szkołach, które terminowo dokonały zgłoszenia. Godzinę rozpoczęcia ustala szkolny koordynator konkursu. Każdy konkurs trwa 45 minut + 10 minut na sprawy organizacyjne. Materiały niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia konkursu otrzymają Państwo drogą pocztową na około tydzień przed konkursem (w wypadku nie otrzymania materiałów prosimy o kontakt telefoniczny 22 509-86-70). W przesyłce znajdą Państwo:

  • testy,
  • karty odpowiedzi,
  • druk protokołu z instrukcją przeprowadzenia konkursu,
  • druk wpłaty,
  • kopertę zwrotną.

Konkursy z biologii przeprowadzane są w formie testów jednokrotnego wyboru. Każdy test to 30 pytań z czterema wariantami odpowiedzi. Wybraną przez siebie odpowiedź uczeń zakreśla zamalowując czarnym lub niebieskim długopisem odpowiednie pole. Za odpowiedź prawidłową uczeń otrzymuje +1 punkt, odpowiedź nieprawidłowa to -1 punkt, a przy braku odpowiedzi punktów 0. Dla najlepszych uczniów EDI przygotował atrakcyjne nagrody.

Jeżeli mają Państwo pytania chętnie odpowiemy. Prosimy o kontakt telefoniczny: (22) 509-86-70 lub na adres e-mail: edi@edi.edu.pl

EDI życzy powodzenia!

 

Zakres tematyczny - PINGWIN

 

Klasa V szkoły podstawowej 

1. Podstawy biologii:

  • czym jest biologia,
  • budowa, oddychanie i odżywianie organizmów,
  • elementy budowy komórki roślinnej oraz zwierzęcej,
  • budowa mikroskopu,
  • podział świata organizmów.

2. Wirusy, bakterie, grzyby i protisty:

  • bakterie w przyrodzie i życiu człowieka,
  • grzyby w przyrodzie i życiu człowieka,
  • charakterystyka królestwa protistów,
  • wirusy w przyrodzie i życiu człowieka.

Klasa VII szkoły podstawowej:

1. Podstawy biologii i organizacja życia:

  • biologia nauką o życiu, pojęcie gatunku, klasyfikacja organizmów w zoologii i botanice, eksperyment biologiczny,
  • budowa komórki jądrowej i bezjądrowej,
  • skład chemiczny komórki i rola związków organicznych.

2. Jedność organizmów:

  • komórki, narządy, organy,
  • sposoby odżywiania się organizmów,
  • sposoby oddychania organizmów,
  • sposoby rozmnażania się organizmów.

3. Aparat ruchu - aktywny i bierny.
4. Układ pokarmowy i jego budowa - trawienie i wchłanianie, podział i rola witamin, białek, cukrów, tłuszczy, soli mineralnych i wody.
5. Budowa i funkcja układu krążenia. Budowa naczyń krwionośnych, serca. Grupy krwi. Proces krzepnięcia krwi. Higiena i choroby układu krążenia.

Klasa VIII szkoły podstawowej:

1. Fizjologia człowieka:

  • budowa, podział i funkcje mięśni, kryteria podziału mięśni,
  • budowa i działanie układu wydalniczego,
  • powstawanie moczu,
  • kontrola oddawania moczu,
  • higiena układu wydalniczego,
  • barwniki oddechowe,
  • fizjologia procesu oddychania,
  • transport tlenu i dwutlenku węgla w organizmie,
  • krzepnięcie krwi,
  • budowa i funkcja układu krwionośnego,
  • składniki krwi i ich funkcje,
  • budowa i funkcja układu limfatycznego,
  • higiena układu krążenia,
  • budowa i funkcja układu odpornościowego, szczepienia obowiązkowe,
  • zaburzenia działania układu odpornościowego, w tym choroby autoimmunologiczne.

2. Genetyka:

  • podziały komórkowe,
  • ekspresja informacji genetycznej,
  • cechy kodu genetycznego,
  • podstawowe pojęcia w genetyce,
  • budowa kwasów nukleinowych,
  • dziedziczenie cech u człowieka, w tym grup krwi; dominacja zupełna; I Prawo Mendla,
  • podział i przyczyny zmienności, w tym: środowiskowa, rekombinacyjna i mutacyjna.

Klasa III gimnazjum:

1. Właściwości populacji i interakcje międzypopulacyjne.
2. Poziomy troficzne. Sieci zależności pokarmowych. Łańcuchy troficzne.
3. Przegląd ekosystemów wodnych i lądowych. Biomy na ziemi. Strefy mórz, oceanów i jezior.
4. Krążenie pierwiastków i związków w przyrodzie: węgla, azotu, fosforu, wody, dwutlenku węgla.
5. Zagrożenia i ochrona wód, powietrza i gleby.
6. Genetyka i ewolucja:

  • budowa, rodzaje i rola kwasów nukleinowych,
  • ekspresja informacji genetycznej - przebieg i lokalizacja,
  • podstawowe pojęcia genetyczne,
  • genetyka klasyczna - dziedziczenie cech u człowieka,
  • ewolucja życia; ewolucja i jej dowody; relikty przyrody,
  • mechanizmy ewolucji.

7. Świat zwierząt kręgowych:

  • charakterystyka ryb, płazów, gadów, ptaków i ssaków - budowa anatomiczna i czynności życiowe; przystosowanie do życia w konkretnym środowisku,
  • ciekawe nazwy stawonogów.

 

 

Zakres tematyczny - PANDA

 

Klasa V szkoły podstawowej

1. Biologia jako nauka:

  • dziedziny biologii,
  • budowa organizmów wielokomórkowych,
  • mikroskop, budowa,
  • obserwacje.

2. Budowa i czynności życiowe organizmów:

  • komórka zwierzęca,
  • komórka roślinna,
  • inne rodzaje komórek,
  • samożywność,
  • cudzożywność,
  • sposoby oddychania organizmów.

3. Wirusy, bakterie, protisty i grzyby:

  • klasyfikacja organizmów,
  • grzyby - budowa i różnorodność grzybów,
  • porosty, budowa i znaczenie,
  • różnorodność protistów,
  • występowanie i środowisko protistów,
  • wirusy jako bezkomórkowe formy materii,
  • cechy i budowa wirusów,
  • cechy bakterii,
  • występowanie bakterii, odżywianie, oddychanie i rozmnażanie się bakterii,
  • znaczenie bakterii w przyrodzie i dla człowieka,
  • sposoby rozprzestrzeniania się wirusów i bakterii,
  • choroby wirusowe i bakteryjne (grypa, ospa, różyczka, świnka, odra, AIDS, gruźlica, borelioza, tężec, salmonelloza).

4. Tkanki i organy roślinne:

  • rodzaje tkanek,
  • przystosowania budowy poszczególnych tkanek roślinnych do pełnienia określonych funkcji,
  • korzeń - funkcje i budowa,
  • pędy - budowa i rodzaje,
  • budowa i funkcje łodygi,
  • liść jako wytwórnia pokarmu.

5. Różnorodność roślin:

  • mchy i paprotniki,
  • środowisko życia i budowa mchów i paprotników,
  • rośliny nagonasienne i okrytonasienne. 

Klasa VII szkoły podstawowej:

1. Narządy zmysłów człowieka:

  • charakterystyka narządów zmysłów,
  • wady wzroku i słuchu.

2. Regulacja nerwowa:

  • podział układu nerwowego,
  • charakterystyka układu nerwowego,
  • budowa neuronu,
  • odruchy i budowa łuku odruchowego,
  • choroby układu nerwowego.

3. Rozmnażanie, wzrost i rozwój:

  • budowa i rola żeńskiego i męskiego układu rozrodczego,
  • choroby przenoszone drogą płciową,
  • od poczęcia do narodzin; rozwój płodu,
  • ciąża - planowanie, higiena i zagrożenia,
  • od narodzin do starości,
  • podstawowe metody i środki antykoncepcyjne.

4. Układ oddechowy:

  • budowa i rola układu,
  • mechanizm wymiany gazowej,
  • oddychanie komórkowe,
  • higiena i choroby układu oddechowego.

5. Współczesne zagrożenia zdrowia. Równowaga wewnętrzna organizmu.
6. Zdrowie a cywilizacja. Czynniki chorobotwórcze. Drogi zakażenia. Choroby społeczne, cywilizacyjne, pasożytnicze, zakaźne i genetycznie uwarunkowane.
7. Pierwsza pomoc w przypadku zaburzeń krążeniowo - oddechowych.

Klasa VIII szkoły podstawowej:

1. Ewolucjonizm:

  • mechanizmy i prawidłowości ewolucji, w tym mutacje, dobór naturalny, dryf genetyczny, adaptacje,
  • przykłady doboru stabilizującego, rozdzielającego i kierunkowego,
  • historia myśli ewolucyjnej, dowody ewolucji, powstanie życia na Ziemi,
  • systematyka człowieka; różnice między człowiekiem rozumnym a innymi naczelnymi,
  • przebieg ewolucji człowieka.

2. Ekologia:

  • podstawowe pojęcia w ekologii,
  • tolerancja ekologiczna; przykłady gatunków wskaźnikowych,
  • organizm a środowisko,
  • cechy populacji,
  • interakcje między i wewnątrzpopulacyjne,
  • zależności pokarmowe; łańcuch spasania i detrytusowy; piramidy troficzne,
  • materia i energia w ekosystemie,
  • człowiek i środowisko,
  • wpływ człowieka na różnorodność biologiczną; ochrona przyrody; zanieczyszczenia przyrody - wody, gleby, powietrza; racjonalne gospodarowanie zasobami przyrody.

Klasa III gimnazjum:

1. Genetyka - nauka o dziedziczeniu i zmienności:

  • podstawowe pojęcia genetyczne,
  • przebieg mitozy i mejozy,
  • budowa i lokalizacja DNA i RNA - rodzaje RNA,
  • kod genetyczny i jego znaczenie,
  • dziedziczenie płci u człowieka,
  • proste zadania genetyczne - I i II Prawo Mendla - dominacja zupełna i niezupełna, kodominacja - dziedziczenie grup krwi, dziedziczenie wielogenowe - np. kolor skóry, wzrost,
  • cechy recesywne i dominujące u człowieka,
  • cechy sprzężone z płcią; Teoria Morgana; dziedziczenie hemofilii i daltonizmu - zadania,
  • rodzaje chromosomów - autosomy i allosomy,
  • zmienność organizmów - mutacje punktowe (tranzycja, transwersja, delecja, insercja), mutacje chromosomowe liczbowe i ich przykłady,
  • choroby genetyczne - punktowe i chromosomowe - strukturalne i liczbowe.

2. Ewolucjonizm:

  • mechanizmy i prawidłowości ewolucji, w tym mutacje, dobór naturalny, dryf genetyczny, adaptacje,
  • dowody ewolucji - pośrednie (głównie dowody z anatomii porównawczej) i bezpośrednie,
  • narządy homologiczne i analogiczne,
  • historia myśli ewolucyjnej - J. Lamarck, K. Darwin.

3. Antropogeneza:

  • systematyka człowieka; różnice między człowiekiem rozumnym a innymi naczelnymi,
  • przodkowie człowieka współczesnego. Stanowisko systematyczne człowieka.


Logowanie


Subskrypcja
Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach, wpisz swój adres email