strona główna
ZGŁOSZENIE ZGŁOSZENIE
EDI zaprasza do wzięcia udziału w konkursie PINGWIN. Nie zwlekaj! zgłoś szkołę jak najszybciej. Pomoże Ci w tym formularz zgłoszeniowy.
Matematyka Język polski Język angielski Język niemiecki Historia
Biologia Fizyka Geografia Chemia Przyroda

Kurczak EDI gorąco wita i serdecznie zaprasza wszystkich głodnych wiedzy uczniów oraz ich nauczycieli na kolejne edycje konkursów Pingwin i Panda z języka polskiego. Konkursy o różnym stopniu trudności przeznaczone są dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej i III gimnazjum.

Konkursy z języka polskiego odbędą się: 22.11.2018 r. - Pingwin i 01.04.2019 r. - Panda w szkołach, które terminowo dokonały zgłoszenia. Godzinę rozpoczęcia ustala szkolny koordynator konkursu. Każdy konkurs trwa 45 minut + 10 minut na sprawy organizacyjne. Materiały niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia konkursu otrzymają Państwo drogą pocztową na około tydzień przed konkursem (w wypadku nie otrzymania materiałów prosimy o kontakt telefoniczny 22 509-86-70). W przesyłce znajdą Państwo:

  • testy,
  • karty odpowiedzi,
  • druk protokołu z instrukcją przeprowadzenia konkursu,
  • druk wpłaty,
  • kopertę zwrotną.

Konkursy z języka polskiego przeprowadzane są w formie testów jednokrotnego wyboru. Każdy test to 30 pytań z czterema wariantami odpowiedzi. Wybraną przez siebie odpowiedź uczeń zakreśla zamalowując czarnym lub niebieskim długopisem odpowiednie pole. Za odpowiedź prawidłową uczeń otrzymuje +1 punkt, odpowiedź nieprawidłowa to -1 punkt, a przy braku odpowiedzi punktów 0. Dla najlepszych uczniów EDI przygotował atrakcyjne nagrody

Jeżeli mają Państwo pytania chętnie odpowiemy. Prosimy o kontakt telefoniczny: (22) 509-86-70 lub na adres e-mail: edi@edi.edu.pl

EDI życzy powodzenia!

 

Zakres tematyczny – PINGWIN


Klasa IV szkoły podstawowej

1. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.
2. Nauka o języku:

  • Wypowiedzenia oznajmujące, pytające, wykrzyknikowe;
  • Zdanie i równoważnik zdania;
  • Rozróżnianie części mowy: rzeczownik, czasownik, przymiotnik, przysłówek;
  • Bezokolicznik;
  • Czas, liczba i osoba czasownika - określanie form;
  • Rodzaj i liczba rzeczownika - określanie form;
  • Nazwy i pytania przypadków;
  • Wyrazy odmienne i nieodmienne;
  • Fonetyka (głoska, samogłoska, spółgłoska, litera, sylaba);
  • Alfabet;
  • Stosowanie zasad poprawności językowej i ortograficznej.

3. Literatura:

  • Baśń, legenda;
  • Różnice między prozą a wierszem;
  • Cechy wiersza: rym, wers, zwrotka;
  • Fikcja literacka;
  • Narrator i osoba mówiąca w utworze;
  • Bohater, czas i miejsce zdarzeń;
  • Ogólna wiedza o książce, teatrze i filmie.

4. Lektury:

  • Astrid Lindgren: Dzieci z Bullerbyn;
  • Grzegorz Kasdepke: Detektyw Pozytywka;
  • Charles Perrault: Kopciuszek;
  • Aleksander Puszkin: Bajka o rybaku i rybce;
  • Andersen, Baśnie (w tym: Księżniczka na ziarnku grochu, Słowik, Królowa Śniegu);
  • Jan Brzechwa: Akademia pana Kleksa;
  • Legendy o powstaniu państwa polskiego: o Lechu, o Piaście, o Kraku i Wandzie;
  • Jan W. Góra: Nazywam się Jan Paweł II.

 

Klasa V szkoły podstawowej

1. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.
2. Nauka o języku - zakres kl. IV oraz:

  • Wypowiedzenia pojedyncze i złożone (rozróżnianie);
  • Odmienne i nieodmienne części mowy (czasownik, rzeczownik, przymiotnik, przysłówek, przyimek, wyrażenie przyimkowe, spójnik);
  • Odmiana czasownika przez liczby, czasy, osoby;
  • Tryby czasownika;
  • Czasowniki dokonane i niedokonane;
  • Odmiana rzeczownika przez przypadki; temat i końcówka rzeczownika;
  • Stopniowanie i rodzaje przymiotnika;
  • Stopniowanie przysłówka;
  • Określanie form wyrazów odmiennych;
  • Rodzina wyrazów, wyrazy pokrewne;
  • Fonetyka (głoska ustna, nosowa, dźwięczna, bezdźwięczna, twarda, miękka).

3. Literatura - zakres kl. IV oraz:

  • Mit, powieść;
  • Środki stylistyczne: przenośnia, uosobienie, ożywienie, porównanie, epitet, wyraz dźwiękonaśladowczy, zdrobnienie, zgrubienie.

4. Lektury:

  • Mity greckie (o narodzinach świata, Dedal i Ikar, Demeter i Kora, Syzyf, Prometeusz, bogowie i ich domeny);
  • Clive Staples Lewis: Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa;
  • Frances Hodgson Burnett: Tajemniczy ogród;
  • Ferenc Molnár: Chłopcy z Placu Broni;
  • Adam Mickiewicz: Pani Twardowska, Przyjaciele;
  • Bolesław Prus: Katarynka;
  • Lluis Cugota, Luisa Vera: Nazywam się Maria Skłodowska-Curie.


Klasa VI szkoły podstawowej

1. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.
2. Nauka o języku - zakres klasy IV, V oraz:

  • Czasowniki przechodnie i nieprzechodnie;
  • Czynna i bierna konstrukcja zdania;
  • Zaimki (bez podziału), formy dłuższe i krótsze - zastosowanie;
  • Liczebniki - podział, odmiana, zastosowanie;
  • Zdania współrzędnie i podrzędnie złożone.

3. Literatura - zakres klasy IV, V oraz:

  • Powieść - rodzaje powieści;
  • Narrator, narracja i rodzaje narracji;
  • Fabuła, wątek, epizod;
  • Budowa wiersza; rodzaje rymów (dokładne, niedokładne, męskie, żeńskie, parzyste, krzyżowe, okalające);
  • Środki stylistyczne: pytanie retoryczne, apostrofa, anafora, wyraz dźwiękonaśladowczy.

4. Lektury:

  • Mity greckie (bogowie Olimpu, król Midas, Tezeusz i Ariadna, Odyseusz);
  • Henryk Sienkiewicz: W pustyni i w puszczy;
  • John Ronald Reuel Tolkien: Hobbit, czyli tam i z powrotem;
  • Bolesław Prus: Katarynka;
  • Dorota Terakowska: Władca Lewawu;
  • Astrid Lindgren: Bracia Lwie Serce.


Klasa VII szkoły podstawowej

1. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.
2. Nauka o języku - zakres klasy IV-VI oraz:

  • Części mowy: partykuła, wykrzyknik;
  • Formy nieosobowe czasownika (formy zakończone na -no, -to, bezokolicznik);
  • Zaimki (podział, formy dłuższe i krótsze) - zastosowanie;
  • Podmiot; rodzaje podmiotu;
  • Orzeczenie; rodzaje orzeczenia;
  • Zdania współrzędnie złożone - rodzaje zdań;
  • Związki frazeologiczne, zwroty, wyrażenia i frazy;
  • Synonimy, homonimy, antonimy.

3. Literatura - zakres klasy IV-VI oraz:

  • Epika, liryka, dramat;
  • Epos (epopeja), bajka, ballada, pieśń, hymn, fraszka, dramat, komedia, tragedia;
  • Podmiot liryczny, liryka bezpośrednia i pośrednia;
  • Środki stylistyczne: porównanie homeryckie, apostrofa, inwokacja, metafora, personifikacja, animizacja, onomatopeja, symbol.

4. Lektury:

  • Jan Kochanowski, wybór fraszek (Na lipę, Na zdrowie, Na dom w Czarnolesie, Na młodość, Na starość); pieśń Czego chcesz od nas, Panie...;
  • Adam Mickiewicz: Pan Tadeusz (Inwokacja, Księga I, bohaterowie);
  • Adam Mickiewicz: Świtezianka;
  • Adam Mickiewicz: Dziady cz. II;
  • Antoine de Saint-Exupéry: Mały Książę;
  • Henryk Sienkiewicz: Latarnik;
  • Nancy H. Kleinbaum: Stowarzyszenie Umarłych Poetów.

 

Klasa VIII szkoły podstawowej

1. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.
2. Nauka o języku - zakres klas IV-VII oraz:

  • Imiesłowy przymiotnikowe i przysłówkowe;
  • Przydawka, dopełnienie, okolicznik - rodzaje okolicznika;
  • Związki zgody, rządu i przynależności;
  • Zdania współrzędnie i podrzędnie złożone - rodzaje;
  • Mowa zależna i niezależna;
  • Podstawa słowotwórcza i formant (rodzaje i funkcja).

3. Literatura - zakres klas IV-VII oraz:

  • Komizm i jego rodzaje;
  • Neologizm, eufemizm.

4. Lektury:

  • Jan Kochanowski: wybór trenów (I, V, VII, VIII);
  • Adam Mickiewicz: Reduta Ordona;
  • Aleksander Fredro: Zemsta;
  • Arkady Fiedler: Dywizjon 303;
  • Ernest Hemingway: Stary człowiek i morze;
  • Eric-Emmanuel Schmitt: Oskar i pani Róża.


Klasa III gimnazjum

1. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.
2. Nauka o języku - zakres klas IV-VI, klasy I-II gimnazjum oraz:

  • Upodobnienia fonetyczne pod względem dźwięczności;
  • Imiesłowy przymiotnikowe i przysłówkowe;
  • Neologizmy i zapożyczenia;
  • Analiza słowotwórcza wyrazu;
  • Wyrazy złożone;
  • Skróty i skrótowce.

3. Literatura - zakres klas IV-VI, klasy I-II (epika, liryka, dramat; gatunki liryczne, epickie i dramatyczne; podmiot liryczny, liryka bezpośrednia i pośrednia; budowa wiersza; środki stylistyczne: porównanie homeryckie, apostrofa, inwokacja, metafora, personifikacja, animizacja, onomatopeja, symbol, neologizmy artystyczne oraz reportaż, felieton).

4. Lektury:

  • Utwory oznaczone w podstawie programowej gwiazdką;
  • Aleksander Kamiński: Kamienie na szaniec;
  • Ernest Hemingway: Stary człowiek i morze;
  • Eric-Emmanuel Schmitt: Oskar i pani Róża;
  • Arkady Fiedler: Dywizjon 303.

 



Zakres tematyczny – PANDA


Klasa IV szkoły podstawowej

1. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.
2. Nauka o języku:

  • Wypowiedzenia oznajmujące, pytające, wykrzyknikowe;
  • Zdanie i równoważnik zdania;
  • Rozróżnianie części mowy: rzeczownik, czasownik, przymiotnik, przysłówek;
  • Bezokolicznik;
  • Czas, liczba i osoba czasownika - określanie form;
  • Rodzaj i liczba rzeczownika - określanie form;
  • Nazwy i pytania przypadków;
  • Wyrazy odmienne i nieodmienne;
  • Fonetyka (głoska, samogłoska, spółgłoska, litera, sylaba);
  • Alfabet;
  • Związki frazeologiczne;
  • Wyrazy bliskoznaczne i przeciwstawne;
  • Interpunkcja w zdaniu pojedynczym;
  • Stosowanie zasad poprawności językowej.

3. Literatura:

  • Baśń, opowiadanie, legenda;
  • Różnice między prozą a wierszem;
  • Cechy wiersza: rym, rytm, wers, zwrotka;
  • Fikcja literacka;
  • Narrator i osoba mówiąca w utworze;
  • Bohater, czas i miejsce zdarzeń;
  • Ogólna wiedza o książce, teatrze i filmie.

4. Lektury:

  • Selma Lagerlöf: Cudowna podróż;
  • Sat-Okh: Biały Mustang (legendy: Biały Mustang, Synowie Słońca, Kwiat Antylopy);
  • Adam Mickiewicz: Pani Twardowska, Powrót taty;
  • Hans Christian Andersen: Baśnie (w tym: Królowa Śniegu, Nowe szaty cesarza);
  • Jan Brzechwa: Akademia pana Kleksa;
  • Maria Kownacka, Zofia Malicka: Dzieci z Leszczynowej Górki;
  • René Goscinny, Jean-Jacques Sempé: Mikołajek;
  • Frances Hodgson Burnett: Tajemniczy ogród.


Klasa V szkoły podstawowej

1. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.
2. Nauka o języku - zakres kl. IV oraz:

  • Wypowiedzenia pojedyncze i złożone (cechy, rozróżnianie);
  • Odmienne i nieodmienne części mowy (przyimek, wyrażenie przyimkowe, spójnik);
  • Odmiana czasownika przez liczby, czasy, osoby - określanie form;
  • Czasowniki dokonane i niedokonane;
  • Odmiana rzeczownika przez przypadki - określanie form;
  • Temat i końcówka rzeczownika;
  • Stopniowanie i rodzaje przymiotnika;
  • Stopniowanie przysłówka;
  • Wyraz nadrzędny (określany) i podrzędny (określający);
  • Grupa podmiotu i grupa orzeczenia;
  • Rodzina wyrazów, wyrazy pokrewne, rdzeń;
  • Fonetyka (głoska ustna, nosowa, dźwięczna, bezdźwięczna, twarda, miękka);
  • Akcentowanie wyrazów.

3. Literatura - zakres kl. IV oraz:

  • Mit, powieść;
  • Środki stylistyczne: przenośnia, uosobienie, ożywienie, porównanie, epitet, wyraz dźwiękonaśladowczy, zdrobnienie, zgrubienie.

4. Lektury:

  • Mity greckie (o narodzinach świata, Dedal i Ikar, Demeter i Kora, Syzyf, Prometeusz i Pandora, bogowie i ich domeny);
  • Clive Staples Lewis: Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa;
  • Lewis Carroll: Alicja w Krainie Czarów;
  • Ferenc Molnár: Chłopcy z Placu Broni;
  • Seweryna Szmaglewska: Czarne Stopy;
  • Baśnie Hansa Christiana Andersena: Królowa śniegu, Nowe szaty cesarza;
  • Bolesław Prus: Katarynka;
  • Mark Twain: Przygody Tomka Sawyera.


Klasa VI szkoły podstawowej

1. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.
2. Nauka o języku - zakres klas IV-V oraz:

  • Części mowy: zaimek, liczebnik;
  • Forma osobowa czasownika (osoba, liczba, czas, strona, aspekt, tryb);
  • Czasowniki przechodnie i nieprzechodnie;
  • Bierna i czynna konstrukcja zdania;
  • Czasowniki dokonane i niedokonane;
  • Rzeczownik - oboczność tematu (spółgłoskowa, samogłoskowa);
  • Nieosobliwe formy rzeczownika;
  • Liczebniki - podział, odmiana, zastosowanie;
  • Zaimki (bez podziału), formy dłuższe i krótsze - zastosowanie.

3. Literatura - zakres klas IV-V oraz:

  • Powieść - rodzaje powieści;
  • Narrator, narracja i rodzaje narracji;
  • Fabuła, wątek, epizod;
  • Budowa wiersza; rodzaje rymów (dokładne, niedokładne, męskie, żeńskie, parzyste, krzyżowe, okalające);
  • Środki stylistyczne: pytanie retoryczne, apostrofa, anafora, powtórzenie, wyraz dźwiękonaśladowczy, eufemizm.

4. Lektury:

  • Mity greckie (o narodzinach świata, bogowie i ich domeny, Prometeusz, Pandora, Dedal i Ikar, Demeter i Kora, Syzyf, Dionizos i król Midas);
  • Rudyard Kipling: Księga dżungli (rozdz. „Bracia Mowgliego”);
  • Henryk Sienkiewicz: W pustyni i w puszczy;
  • Mark Twain: Przygody Tomka Sawyera;
  • John Ronald Reuel Tolkien: Hobbit, czyli tam i z powrotem;
  • Kornel Makuszyński: Szatan z VII klasy;
  • Lucy Maud Montgomery: Ania z Zielonego Wzgórza.


Klasa VII szkoły podstawowej

1. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.
2. Nauka o języku - zakres klas IV-VI oraz:

  • Części mowy: partykuła, wykrzyknik;
  • Formy nieosobowe czasownika (imiesłowy, formy zakończone na -no, -to, bezokolicznik);
  • Zaimki (podział, formy dłuższe i krótsze) - zastosowanie;
  • Podmiot; rodzaje podmiotu;
  • Orzeczenie; rodzaje orzeczenia; orzeczenie złożone;
  • Przydawka, dopełnienie - bliższe i dalsze, okolicznik - rodzaje okolicznika;
  • Zdania bezpodmiotowe;
  • Zdania z imiesłowowym równoważnikiem;
  • Zdania współrzędnie i podrzędnie złożone - rodzaje zdań;
  • Analiza słowotwórcza wyrazu;
  • Wyrazy złożone;
  • Mowa zależna i mowa niezależna;
  • Związki frazeologiczne, zwroty, wyrażenia i frazy;
  • Synonimy, homonimy, antonimy, eufemizmy.

3. Literatura - zakres klas IV-VI oraz:

  • Epika, liryka, dramat;
  • Epos (epopeja), bajka, ballada, pieśń, hymn, fraszka, tren, satyra, dramat, komedia, tragedia;
  • Podmiot liryczny, liryka bezpośrednia i pośrednia;
  • Podmiot liryczny i adresat liryczny;
  • Środki stylistyczne: porównanie homeryckie, oksymoron, metafora, personifikacja, animizacja, powtórzenie, onomatopeja.

4. Lektury:

  • Mity greckie (o narodzinach świata, bogowie i ich domeny, Prometeusz, Pandora, Dedal i Ikar, Demeter i Kora, Syzyf, Dionizos i król Midas, Atena i Arachne, Herakles, Muzy);
  • Jan Kochanowski: Fraszki (Na lipę, Na zdrowie, Na młodość, Na Konrata, Na dom w Czarnolesie, O żywocie ludzkim - Księgi Pierwsze); Pieśni (Czego chcesz od nas, Panie...); Treny (I, V, VII, VIII);
  • Ignacy Krasicki: bajki (Czapla, ryby i rak; Kruk i lis; Malarze; Wilczki; Lew pokorny; Ptaszki w klatce; Woły krnąbrne; Wół i mrówki; Żółw i mysz);
  • Adam Mickiewicz: Pan Tadeusz (Inwokacja, Księga I, Księga IV);
  • Aleksander Fredro: Zemsta;
  • Edmund Niziurski: Sposób na Alcybiadesa;
  • John Ronald Reuel Tolkien: Hobbit, czyli tam i z powrotem;
  • Nancy H. Kleinbaum, Stowarzyszenie Umarłych Poetów.

 

Klasa VIII szkoły podstawowej

1. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.
2. Nauka o języku - zakres klas IV-VII oraz:

  • Związki zgody, rządu i przynależności;
  • Neologizmy i zapożyczenia;
  • Wyrazy złożone;
  • Skróty i skrótowce;
  • Upodobnienia fonetyczne pod względem dźwięczności;
  • Rodzaje stylu.

3. Literatura - zakres klas IV-VII oraz:

  • Przypowieść (parabola), nowela, dziennik, pamiętnik, sonet, elegia;
  • Budowa i cechy dramatu.

4. Lektury:

  • Adam Mickiewicz: Dziady. Cz. II;
  • Adam Mickiewicz: Świteź, Świtezianka, To lubię;
  • Adam Mickiewicz: Pan Tadeusz (Inwokacja, Księga I, II, IV, X, XII);
  • Aleksander Fredro: Zemsta;
  • Juliusz Słowacki: Balladyna;
  • Henryk Sienkiewicz: Quo vadis;
  • Henryk Sienkiewicz: Latarnik;
  • Antoine de Saint-Exupéry: Mały Książę;
  • Aleksander Kamiński: Kamienie na szaniec;
  • Charles Dickens: Opowieść wigilijna.


Klasa III gimnazjum

1. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.
2. Nauka o języku - zakres klas IV-VII szkoły podstawowej oraz:

  • Upodobnienia fonetyczne pod względem dźwięczności;
  • Mowa zależna i mowa niezależna;
  • Neologizmy i zapożyczenia;
  • Analiza słowotwórcza wyrazu;
  • Wyrazy złożone;
  • Skróty i skrótowce.

3. Literatura - zakres klas IV-VII szkoły podstawowej.

4. Lektury:

  • Mity greckie (o narodzinach świata, bogowie i ich domeny, Prometeusz, Pandora, Dedal i Ikar, Demeter i Kora, Syzyf, Dionizos i król Midas, Atena i Arachne, Tezeusz i Ariadna, Herakles, Orfeusz i Eurydyka, Helios i Faeton, Muzy);
  • Jan Parandowski: Wojna trojańska;
  • Jan Parandowski: Przygody Odyseusza;
  • William Szekspir: Romeo i Julia;
  • Juliusz Słowacki: Balladyna;
  • Antoine de Saint-Exupéry: Mały Książę;
  • Eric-Emmanuel Schmitt: Oskar i pani Róża;
  • Aleksander Kamiński: Kamienie na szaniec;
  • Nancy H. Kleinbaum: Stowarzyszenie Umarłych Poetów.


Logowanie


Subskrypcja
Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach, wpisz swój adres email