strona główna
ZGŁOSZENIE ZGŁOSZENIE
EDI zaprasza do wzięcia udziału w konkursie Panda. Nie zwlekaj! zgłoś szkołę do 20.03.2015 Pomoże Ci w tym formularz zgłoszeniowy.
Matematyka Język polski Język angielski Język niemiecki Historia
Biologia Fizyka Geografia Chemia Przyroda

Język polski

Kurczak EDI gorąco wita i serdecznie zaprasza wszystkich głodnych wiedzy uczniów oraz ich nauczycieli na kolejne edycje konkursów Pingwin i Panda z języka polskiego. Konkursy o różnym stopniu trudności przeznaczone są dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej i I-III gimnazjum.

Konkursy z języka polskiego odbędą się: 20.11.2014 r. - Pingwin i 13.04.2015 r. - Panda w szkołach, które terminowo dokonały zgłoszenia. Godzinę rozpoczęcia ustala szkolny koordynator konkursu. Każdy konkurs trwa 45 minut + 10 minut na sprawy organizacyjne. Materiały niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia konkursu otrzymają Państwo drogą pocztową na około tydzień przed konkursem (w wypadku nie otrzymania materiałów prosimy o kontakt telefoniczny 22 509-86-70). W przesyłce znajdą Państwo:

  • testy,
  • karty odpowiedzi,
  • druk protokołu z instrukcją przeprowadzenia konkursu,
  • druk wpłaty,
  • kopertę zwrotną.

Konkursy z języka polskiego przeprowadzane są w formie testów jednokrotnego wyboru. Każdy test to 30 pytań z czterema wariantami odpowiedzi. Wybraną przez siebie odpowiedź uczeń zakreśla zamalowując czarnym lub niebieskim długopisem odpowiednie pole. Za odpowiedź prawidłową uczeń otrzymuje +1 punkt, odpowiedź nieprawidłowa to -1 punkt, a przy braku odpowiedzi punktów 0. Dla najlepszych uczniów EDI przygotował atrakcyjne nagrody.

Jeżeli mają Państwo pytania chętnie odpowiemy. Prosimy o kontakt telefoniczny: (22) 509-86-70 lub na adres e-mail: edi@edi.edu.pl

 

EDI życzy powodzenia!

 

Zakres tematyczny – PINGWIN


Klasa IV szkoły podstawowej

1. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.
2. Nauka o języku:

  • Wypowiedzenia oznajmujące, pytające, wykrzyknikowe;
  • Zdanie i równoważnik zdania;
  • Rozróżnianie części mowy: rzeczownik, czasownik, przymiotnik, przysłówek;
  • Bezokolicznik;
  • Liczby, czasy, osoby i aspekt czasownika;
  • Rodzaj i liczba rzeczownika - rozróżnianie;
  • Przypadki rzeczownika - nazwy i pytania;
  • Przymiotnik jako określenie rzeczownika;
  • Wyrazy odmienne i nieodmienne;
  • Fonetyka (głoska, samogłoska, spółgłoska, litera, sylaba);
  • Alfabet;
  • Przysłowia; Związki frazeologiczne;
  • Wyrazy bliskoznaczne i przeciwstawne;
  • Rodzina wyrazów, wyrazy pokrewne;
  • Zasady poprawności językowej.
  • Wyrazy z u, ó, ż, rz, h, ch - wymiennymi i niewymiennymi; rz po spółgłoskach; wyjątki ortograficzne; wielkie litery w nazwach geograficznych; Pisownia "nie" z poznanymi częściami mowy;
  • Dzielenie wyrazów na sylaby.
  • Plan wydarzeń; Zaproszenie; Ogłoszenie, Życzenia;

3. Literatura:

  • Baśń; Różnice między prozą a wierszem;
  • Rym, rytm, zwrotka, Fikcja literacka;
  • Środki stylistyczne (przenośnia, porównanie, epitet, wyraz dźwiękonaśladowczy);
  • Narrator i osoba mówiąca w utworze;
  • Bohater, czas, miejsce wydarzeń i wydarzenia;
  • Ogólna wiedza o książce, teatrze i filmie.

4. Lektury:

  • Carlo Collodi: Pinokio;
  • Tove Jansson: Opowiadania z Doliny Muminków;
  • Astrid Lindgren: Dzieci z Bullerbyn;
  • Rene Goscinny, Jean-Jacques Sempe: Mikołajek i inne chłopaki;
  • Antonina Domańska: Historia żółtej ciżemki;
  • Jan Brzechwa: Akademia pana Kleksa;
  • Hans Christian Andersen: Baśnie (w tym: Królowa śniegu, Calineczka, Brzydkie kaczątko, Księżniczka na ziarnku grochu, Słowik, Dziewczynka z zapałkami, Nowe szaty cesarza);
  • Legendy o powstaniu państwa polskiego, krakowskie i warszawskie.

 

Klasa V szkoły podstawowej

1. Zakres materiału klasy IV szkoły podstawowej oraz:
2. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.
3. Nauka o języku:

  • Wypowiedzenia pojedyncze i złożone;
  • Odmienne i nieodmienne części mowy (czasownik, rzeczownik, przymiotnik, przysłówek, wyrażenie przyimkowe, spójnik);
  • Odmiana czasownika przez liczby, czasy, osoby; Tryby czasownika;
  • Odmiana rzeczownika przez przypadki;
  • Stopniowanie przymiotnika i przysłówka;
  • Rodzaje przymiotnika;
  • Wyraz określany i określający;
  • Fonetyka (głoska ustna, nosowa, dźwięczna, bezdźwięczna, twarda, miękka);
  • Pisownia tytułów książek;
  • Pisownia form trybu przypuszczającego;
  • Zasady redagowania listu.

4. Literatura:

  • Mity;
  • Środki stylistyczne;
  • Powieść; Narrator i narracja; zdarzenia fikcyjne, historyczne, realistyczne, fantastyczne.

5. Lektury:

  • Mity greckie (o narodzinach świata, Dedal i Ikar, Demeter i Kora, Prometeusz, Syzyf, król Midas, bogowie Olimpu);
  • Clive Staples Lewis: Opowieści z Narnii. Lew, Czarownica i stara szafa;
  • Hugh Lofting: Podróże doktora Dolittle;
  • Astrid Lindgren: Bracia Lwie Serce;
  • Mark Twain: Przygody Tomka Sawyera;
  • Alfred Szklarski: Tomek w krainie kangurów;
  • Ferenc Molnar: Chłopcy z Placu Broni, tłumaczenie: Tadeusz Olszański;
  • Adam Mickiewicz: Pani Twardowska, Powrót taty, Przyjaciele;
  • Ignacy Krasicki: Przyjaciele.

 
Klasa VI szkoły podstawowej

1. Zakres materiału klasy IV i V szkoły podstawowej oraz:
2. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.
3. Nauka o języku:

  • Forma osobowa czasownika (osoba, liczba, czas, strona);
  • Czasownik przechodni i nieprzechodni;
  • Czynna i bierna konstrukcja zdania;
  • Zaimki (bez podziału) – zastosowanie;
  • Liczebniki - podział, zastosowanie;
  • Rzeczownik - temat, końcówka, oboczność tematu;
  • Rodzina wyrazu, wyrazy pokrewne, rdzeń;
  • Fonetyka (głoska twarda, miękka, ustna, nosowa, dźwięczna, bezdźwięczna);
  • Akcent wyrazowy;
  • Pisownia nazw własnych;
  • Dialog, monolog.

4. Literatura:

  • Świat przedstawiony;
  • Narrator i osoba mówiąca w utworze;
  • Cechy i typy powieści: podróżnicza, przygodowa, obyczajowa, kryminalna, fantastyczna, autobiograficzna;
  • Fabuła, wątek, epizod;
  • Bajka;
  • Ballada;
  • Rodzaje rymów (dokładne, niedokładne, męskie, żeńskie, parzyste, krzyżowe, okalające);
  • Środki stylistyczne: przenośnia, porównanie, epitet, wyraz dźwiękonaśladowczy, uosobienie, ożywienie, pytanie retoryczne.

5. Lektury:

  • Irena Jurgielewiczowa: Ten obcy;
  • Henryk Sienkiewicz: W pustyni i w puszczy;
  • Frances Hodgson Burnett: Tajemniczy ogród;
  • Lucy Maud Montgomery: Ania z Zielonego Wzgórza;
  • Małgorzata Musierowicz: Kłamczucha;
  • Joanne Kathleen Rowling: Harry Potter i komnata tajemnic;
  • Adam Mickiewicz: Świteź, Świtezianka.

 
Klasa I gimnazjum

1. Zakres materiału szkoły podstawowej oraz:
2. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.
3. Nauka o języku:

  • Odmienne i nieodmienne części mowy (w tym: partykuła i wykrzyknik);
  • Zaimki - podział ze względu na zastępowaną część mowy i ze względu na znaczenie;
  • Określanie form wyrazów odmiennych;
  • Nieosobowe formy czasownika (zakończone na –no, -to, imiesłowy);
  • Zdania bezpodmiotowe;
  • Zdania z imiesłowowym równoważnikiem;
  • Zdania współrzędnie i podrzędnie złożone (odróżnianie);
  • Rodzina wyrazów;
  • Przysłowia;
  • Związki frazeologiczne; zwroty i wyrażenia;
  • Synonimy, homonimy, antonimy;
  • Odmiany języka: mówiona, pisana, oficjalna i nieoficjalna;
  • Zasady poprawności językowej;
  • Biegłe stosowanie poznanych zasad ortograficznych i interpunkcyjnych;  Pisownia imiesłowów przysłówkowych; Pisownia partykuły -by z osobowymi i formami czasownika i z innymi częściami mowy; Poprawne stosowanie interpunkcji w zdaniu pojedynczym i złożonym.

4. Literatura:

  • Epika, gatunki epickie;
  • Narrator; fabuła, wątek, epizod;
  • Powieść historyczna;
  • Powieść fantasy;
  • Kronika;
  • Cechy eposu; mit;
  • Bajka, ballada, fraszka, tren, oda, hymn, sonet, pieśń;
  • Środki stylistyczne, w tym: metafora, personifikacja, animizacja, onomatopeja, porównanie, porównanie homeryckie, apostrofa, eufemizm, pytanie retoryczne, epitet, powtórzenie;
  • Liryka pośrednia i bezpośrednia;
  • Podmiot liryczny i adresat liryczny;
  • Cechy dramatu, didaskalia;
  • Gatunki dramatyczne.

5. Lektury:

  • Jan Parandowski: Wojna trojańska;
  • Juliusz Verne: W 80 dni dookoła świata;
  • Jan Kochanowski: fraszki (O doktorze Hiszpanie, Na zdrowie, Na lipę, Na dom w Czarnolesie), treny (Tren V, VII, VIII);
  • Henryk Sienkiewicz: Krzyżacy;
  • Kornel Makuszyński: Szatan z VII klasy;
  • Edmund Niziurski: Sposób na Alcybiadesa;
  • John Ronald Reuel Tolkien: Hobbit, czyli tam i z powrotem;
  • Alfred Szklarski: Tajemnicza wyprawa Tomka;
  • Antoine de Saint Exupery: Mały Książę;
  • Mity greckie (Prometeusz, Orfeusz i Eurydyka, Herakles, Helios i Faeton i inne).

 

Klasa II gimnazjum

1. Zakres materiału klasy I gimnazjum oraz:
2. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.
3. Nauka o języku:

  • Składniowe funkcje wyrazów;
  • Podmiot gramatyczny, domyślny, szeregowy; logiczny;
  • Orzeczenie czasownikowe, imienne, złożone;
  • Części zdania (podmiot, orzeczenie, przydawka, dopełnienie i okolicznik);
  • Rodzaje zdań współrzędnie złożonych;
  • Związki wyrazów;
  • Wyrazy poza związkami zdania;
  • Fakty i opinie.

4. Literatura:

  • Wiersz sylabiczny;
  • Średniówka;
  • Anafora;
  • Cechy dramatu, didaskalia;
  • Epika, liryka dramat; Gatunki epickie, liryczne i dramatyczne;  
  • Dramat i teatr romantyczny;
  • Bajka epigramatyczna i narracyjna;
  • Satyra;
  • Literatura faktu;
  • Przypowieść, parabola;
  • Gatunek fantasy;
  • Parodia, nonsens, paradoks, kalambur.

5. Lektury:

  • Jan Parandowski: Przygody Odyseusza;
  • Paulo Coelho: Alchemik;
  • Molier: Skąpiec;
  • William Szekspir: Romeo i Julia;
  • Ignacy Krasicki: bajki;
  • Adam Mickiewicz: Dziady. cz. II.;
  • Adam Mickiewicz: To lubię, Świteź;
  • Adam Mickiewicz: Reduta Ordona;
  • Aleksander Fredro: Zemsta;
  • Juliusz Słowacki: Balladyna;
  • Charles Dickens: Opowieść wigilijna.

 
Klasa III gimnazjum

1. Zakres materiału klasy I i II gimnazjum oraz:
2. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.
3. Nauka o języku:

  • Zdania współrzędnie i podrzędnie złożone;
  • Rodzaje zdań podrzędnie złożonych;
  • Mowa zależna i niezależna;
  • Cechy głosek;
  • Upodobnienia fonetyczne pod względem dźwięczności;
  • Norma językowa;
  • Synonimy, homonimy, antonimy;
  • Zabarwienie stylistyczne wyrazu;
  • Neologizmy i zapożyczenia;
  • Analiza słowotwórcza wyrazu;
  • Skrótowce;
  • Pisownia skrótów i skrótowców.

4. Literatura:

  • Teatr i dramat antyczny;
  • Elegia;
  • Nowela;
  • Reportaż.

5. Lektury:

  • Mity greckie (mity tebańskie);
  • Sofokles: Antygona;
  • Stefan Żeromski: Syzyfowe prace;
  • Stefan Żeromski: Siłaczka;
  • Bolesław Prus: Kamizelka;
  • Antoni Czechow: Śmierć urzędnika, Kameleon;
  • Arkady Fiedler: Dywizjon 303;
  • Aleksander Kamiński: Kamienie na szaniec;
  • Arthur Conan Doyle: Przygody Sherlocka Holmesa;
  • Wiersze K.K. Baczyńskiego, T. Różewicza, Cz. Miłosza, Z. Herberta, W. Szymborskiej i inne.

 



Zakres tematyczny – PANDA


Klasa IV szkoły podstawowej

1. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.
2. Nauka o języku:

  • Wypowiedzenia oznajmujące, pytające, wykrzyknikowe;
  • Zdanie i równoważnik zdania;
  • Rozróżnianie części mowy: rzeczownik, czasownik, przymiotnik, przysłówek;
  • Bezokolicznik;
  • Czasownik dokonany i niedokonany;
  • Rodzaj i liczba rzeczownika - rozróżnianie;
  • Przypadki rzeczownika - nazwy i pytania;
  • Przymiotnik jako określenie rzeczownika;
  • Przysłówek jako określenie czasownika;
  • Wyrazy odmienne i nieodmienne;
  • Określanie form wyrazów odmiennych;
  • Fonetyka (głoska, samogłoska, spółgłoska, litera, sylaba);
  • Alfabet;
  • Przysłowia; Związki frazeologiczne;
  • Wyrazy bliskoznaczne i przeciwstawne;
  • Rodzina wyrazów, wyrazy pokrewne;
  • Zasady poprawności językowej;
  • Wyrazy z u, ó, ż, rz, h, ch - wymiennymi i niewymiennymi; rz po spółgłoskach; wyjątki ortograficzne; wielkie litery w nazwach geograficznych;  Pisownia "nie" z poznanymi częściami mowy;
  • Dzielenie wyrazów na sylaby;
  • Plan wydarzeń; Zaproszenie; Ogłoszenie, Życzenia.

3. Literatura:

  • Baśń; Różnice między prozą a wierszem;
  • Rym, rytm, zwrotka, Fikcja literacka;
  • Środki stylistyczne (przenośnia, porównanie, epitet, wyraz dźwiękonaśladowczy);
  • Narrator i osoba mówiąca w utworze;
  • Bohater, czas, miejsce wydarzeń i wydarzenia;
  • Ogólna wiedza o książce, teatrze i filmie.

4. Lektury:

  • Carlo Collodi: Pinokio;
  • Antonina Domańska: Historia żółtej ciżemki;
  • Tove Jansson: Opowiadania z Doliny Muminków;
  • Astrid Lindgren: Dzieci z Bullerbyn;
  • Rene Goscinny, Jean-Jacques Sempe: Mikołajek i inne chłopaki;
  • Jan Brzechwa: Akademia pana Kleksa;
  • Astrid Lindgren: Bracia Lwie Serce;
  • Hans Christian Andersen: Baśnie (w tym: Królowa śniegu, Calineczka, Brzydkie kaczątko, Księżniczka na ziarnku grochu, Słowik, Dziewczynka z zapałkami, Nowe szaty cesarza);
  • Legendy o powstaniu państwa polskiego, krakowskie i warszawskie.

 
Klasa V szkoły podstawowej

1. Zakres materiału klasy IV szkoły podstawowej oraz:
2. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.
3. Nauka o języku:

  • Wypowiedzenia pojedyncze i złożone;
  • Odmienne i nieodmienne części mowy (czasownik, rzeczownik, przymiotnik, przysłówek, wyrażenie przyimkowe, spójnik);
  • Odmiana czasownika przez liczby, czasy, osoby; Tryby czasownika;
  • Odmiana rzeczownika przez przypadki; temat i końcówka rzeczownika;
  • Oboczności tematyczne w odmianie rzeczownika;
  • Stopniowanie przymiotnika i przysłówka;
  • Rodzaje przymiotnika;
  • Wyraz określany i określający;
  • Fonetyka (głoska ustna, nosowa, dźwięczna, bezdźwięczna, twarda, miękka);
  • Pisownia tytułów książek;
  • Pisownia form trybu przypuszczającego;
  • Zasady redagowania listu.

4. Literatura:

  • Mity;
  • Środki stylistyczne;
  • Powieść; Narrator i narracja; zdarzenia fikcyjne, historyczne, realistyczne, fantastyczne.

5. Lektury:

  • Mity greckie (o narodzinach świata, Dedal i Ikar, Demeter i Kora, Prometeusz, Syzyf, król Midas, bogowie Olimpu);
  • Hugh Lofting: Podróże doktora Dolittle;
  • Alfred Szklarski: Tomek w krainie kangurów;
  • Mark Twain: Przygody Tomka Sawyera;
  • Henryk Sienkiewicz: W pustyni i w puszczy;
  • Ferenc Molnar: Chłopcy z Placu Broni, tłumaczenie: Tadeusz Olszański;
  • Clive Staples Lewis: Opowieści z Narnii. Lew, Czarownica i stara szafa;
  • Adam Mickiewicz: Pani Twardowska, Powrót taty, Przyjaciele;
  • Ignacy Krasicki: Przyjaciele.

 
Klasa VI szkoły podstawowej

1. Zakres materiału klasy IV i V szkoły podstawowej oraz:
2. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.
3. Nauka o języku:

  • Forma osobowa czasownika (osoba, liczba, czas, strona);
  • Czasownik przechodni i nieprzechodni;
  • Czynna i bierna konstrukcja zdania;
  • Zaimki (bez podziału) – zastosowanie;
  • Liczebniki - podział, zastosowanie;
  • Rzeczownik - temat, końcówka, oboczność tematu;
  • Rzeczowniki osobliwe;
  • Liczebniki główne, porządkowe, zbiorowe, ułamkowe;
  • Grupa podmiotu;
  • Grupa orzeczenia;
  • Zdania współrzędnie złożone;  
  • Rodzina wyrazu, wyrazy pokrewne, rdzeń;
  • Fonetyka (głoska twarda, miękka, ustna, nosowa, dźwięczna, bezdźwięczna);
  • Akcent wyrazowy;
  • Pisownia nazw własnych.

4. Literatura:

  • Świat przedstawiony;
  • Narrator i osoba mówiąca w utworze;
  • Cechy i typy powieści: podróżnicza, przygodowa, obyczajowa, detektywistyczna, fantastyczna, historyczna;
  • Fabuła, wątek, epizod;
  • Literatura science fiction;
  • Bajka;
  • Ballada;
  • Rodzaje rymów (dokładne, niedokładne, męskie, żeńskie, parzyste, krzyżowe, okalające);
  • Środki stylistyczne: przenośnia, porównanie, epitet, wyraz dźwiękonaśladowczy, uosobienie, ożywienie, pytanie retoryczne.

5. Lektury:

  • Irena Jurgielewiczowa: Ten obcy;
  • Joanne Kathleen Rowling: Harry Potter i komnata tajemnic;
  • Adam Mickiewicz: Świteź, Świtezianka;
  • Frances Hodgson Burnett: Tajemniczy ogród;
  • Juliusz Verne: W 80 dni dookoła świata;
  • KornelMakuszyński: Szatan z VII klasy;
  • Edmund Niziurski: Sposób na Alcybiadesa.

 
Klasa I gimnazjum

1. Zakres materiału szkoły podstawowej oraz:
2. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.
3. Nauka o języku:

  • Odmienne i nieodmienne części mowy (w tym: partykuła i wykrzyknik);
  • Zaimki - podział ze względu na zastępowaną część mowy i ze względu na znaczenie;
  • Określanie form wyrazów odmiennych;
  • Nieosobowe formy czasownika (zakończone na –no, -to, imiesłowy);
  • Zdania bezpodmiotowe;
  • Zdania z imiesłowowym równoważnikiem;
  • Związki frazeologiczne; zwroty i wyrażenia;
  • Synonimy, homonimy, antonimy;
  • Podmiot gramatyczny, domyślny, szeregowy; logiczny;
  • Orzeczenie czasownikowe, imienne, złożone;
  • Części zdania (przydawka, dopełnienie i okolicznik);
  • Rodzaje zdań współrzędnie złożonych;
  • Zasady poprawności językowej;

4. Literatura:

  • Powieść historyczna;
  • Utwór fantasy;
  • Kronika;
  • Cechy eposu;
  • Narrator; fabuła, wątek, epizod;
  • Bajka, ballada, fraszka, tren, oda, hymn, sonet, pieśń sielanka, bukolika;
  • Wiersz sylabiczny, Średniówka; Anafora;
  • Środki stylistyczne, w tym: metafora, personifikacja, animizacja, onomatopeja, porównanie, porównanie homeryckie, apostrofa, eufemizm, pytanie retoryczne, epitet, powtórzenie;
  • Liryka pośrednia i bezpośrednia;
  • Podmiot liryczny i adresat liryczny;
  • Przypowieść, parabola;
  • Cechy dramatu, didaskalia;
  • Gatunki dramatyczne;
  • Teatr i dramat elżbietański.

5. Lektury:

  • Jan Parandowski: Wojna trojańska;
  • Mity greckie (Prometeusz, Orfeusz i Eurydyka, Herakles, Helios i Faeton i inne);
  • Jan Kochanowski: fraszki (O doktorze Hiszpanie, Na zdrowie, Na lipę, Na dom w Czarnolesie), treny (Tren V, VII, VIII);
  • H. Sienkiewicz: Krzyżacy;
  • Antoine de Saint Exupery: Mały Książę;
  • Molier: Skąpiec;
  • William Szekspir: Romeo i Julia;
  • John Ronald Reuel Tolkien: Hobbit, czyli tam i z powrotem;
  • Małgorzata Musierowicz: Opium w rosole;
  • Alfred Szklarski: Tajemnicza wyprawa Tomka;
  • Paulo Coelho: Alchemik.

 

Klasa II gimnazjum

1. Zakres materiału klasy I gimnazjum oraz:
2. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.
3. Nauka o języku:

  • Zdania współrzędnie i podrzędnie złożone (bez podmiotowych i orzecznikowych);
  • Mowa zależna i niezależna;
  • Związki wyrazów;
  • Cechy głosek;
  • Upodobnienia fonetyczne pod względem dźwięczności;
  • Innowacje językowe;
  • Archaizmy;
  • Język literacki i jego odmiany regionalne;
  • Dialekty i gwary polskie;
  • Stylizacja językowa.

4. Literatura:

  • Wiersz sylabiczny;
  • Średniówka;
  • Anafora;
  • Tren, elegia;
  • Cechy dramatu, didaskalia;
  • Narrator, rodzaje narracji; Fabuła, wątek, epizod;
  • Epika, liryka dramat; Gatunki epickie, liryczne i dramatyczne;  
  • Bajka epigramatyczna i narracyjna;
  • Literatura faktu;
  • Teatr i dramat romantyczny;
  • Epopeja narodowa;
  • Parodia, nonsens, paradoks, kalambur.

5. Lektury:

  • Jan Parandowski: Przygody Odyseusza;
  • Arthur Conan Doyle: Przygody Sherlocka Holmesa;
  • Ignacy Krasicki: bajki,
  • Aleksander Fredro: Zemsta;
  • Juliusz Słowacki: Balladyna;
  • Adam Mickiewicz: Dziady. cz. II;
  • Adam Mickiewicz: To lubię, Świteź;
  • Adam Mickiewicz: Reduta Ordona;
  • Charles Dickens: Opowieść wigilijna;
  • Henryk Sienkiewicz: Sachem;
  • Stefan Żeromski: Syzyfowe prace;
  • Stefan. Żeromski: Siłaczka;
  • Antoni Czechow: Śmierć urzędnika, Kameleon;
  • Bolesław Prus: Kamizelka.

 
Klasa III gimnazjum

1. Zakres materiału klasy I i II gimnazjum oraz:
2. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.
3. Nauka o języku:

  • Neologizmy i zapożyczenia;
  • Analiza słowotwórcza wyrazu;
  • Wyrazy złożone;
  • Skróty i skrótowce;
  • Zakres, treść i znaczenie wyrazu;
  • Zdania współrzędnie i podrzędnie złożone (wszystkie).

4. Literatura:

  • Teatr i dramat antyczny;
  • Elegia;
  • Reportaż.

5. Lektury:

  • Mity greckie (mity tebańskie);
  • Sofokles: Antygona;
  • Arkady Fiedler: Dywizjon 303;
  • Aleksander Kamiński: Kamienie na szaniec;
  • Ernest Hemingway: Stary człowiek i morze;
  • William Golding: Władca much;
  • George Orwell: Folwark zwierzęcy;
  • Jerome David Salinger: Buszujący w zbożu;
  • Sławomir Mrożek: Wesele w Atomicach;
  • Wiersze K.K. Baczyńskiego, T. Różewicza, Cz. Miłosza, W. Szymborskiej, Z. Herberta i inne.


Logowanie


Subskrypcja
Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach, wpisz swój adres email