strona główna
ZGŁOSZENIE ZGŁOSZENIE
EDI zaprasza do wzięcia udziału w konkursie PINGWIN. Nie zwlekaj! zgłoś szkołę do 28.10.2016 Pomoże Ci w tym formularz zgłoszeniowy.
Matematyka Język polski Język angielski Język niemiecki Historia
Biologia Fizyka Geografia Chemia Przyroda

Kurczak EDI gorąco wita i serdecznie zaprasza wszystkich głodnych wiedzy uczniów oraz ich nauczycieli na kolejne edycje konkursów Pingwin i Panda z przyrody. Konkursy o różnym stopniu trudności przeznaczone są dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej .

Konkursy z przyrody odbędą się: 25.11.2016 r. - Pingwin07.04.2017 r. - Panda w szkołach, które terminowo dokonały zgłoszenia. Godzinę rozpoczęcia ustala szkolny koordynator konkursu. Każdy konkurs trwa 45 minut + 10 minut na sprawy organizacyjne. Materiały niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia konkursu otrzymają Państwo drogą pocztową na około tydzień przed konkursem (w wypadku nie otrzymania materiałów prosimy o kontakt telefoniczny 22 509-86-70). W przesyłce znajdą Państwo:

  • testy,
  • karty odpowiedzi,
  • druk protokołu z instrukcją przeprowadzenia konkursu,
  • druk wpłaty,
  • kopertę zwrotną.

Konkursy z przyrody przeprowadzane są w formie testów jednokrotnego wyboru. Każdy test to 30 pytań z czterema wariantami odpowiedzi. Wybraną przez siebie odpowiedź uczeń zakreśla zamalowując czarnym lub niebieskim długopisem odpowiednie pole. Za odpowiedź prawidłową uczeń otrzymuje +1 punkt, odpowiedź nieprawidłowa to -1 punkt, a przy braku odpowiedzi punktów 0. Dla najlepszych uczniów EDI przygotował atrakcyjne nagrody.

Jeżeli mają Państwo pytania chętnie odpowiemy. Prosimy o kontakt telefoniczny: (22) 509-86-70 lub na adres e-mail: edi@edi.edu.pl

EDI życzy powodzenia!

 

Zakres tematyczny - PINGWIN

 

Testy mogą mieć charakter wieloprzedmiotowy i mogą być powiązane z innymi przedmiotami takimi jak historia, matematyka, technika i inne.

 

Klasa IV szkoły podstawowej

I. Zakres treści programowych z I etapu kształcenia.
II. Obowiązujące treści z klasy IV:
1. Ja i moje otoczenie:

  • Czynniki pozytywne i negatywne wpływające na samopoczucie ucznia w szkole i w domu;
  • Znaczenie prawidłowego funkcjonowanie organizmu (sen, odpoczynek, odżywianie się, aktywność ruchowa);
  • Organizacja, planowanie miejsca i czasu nauki;
  • Zmysły człowieka i ich rola w poznawaniu przyrody;
  • Przyrządy ułatwiające obserwację przyrody - opis i zastosowanie;
  • Rośliny i zwierzęta hodowane przez człowieka - podstawowe zasady opieki;
  • Zasady bezpieczeństwa podczas obserwacji przyrodniczych.

2. Orientacja w terenie:

  • Wyznaczanie kierunku na widnokręgu za pomocą kompasu, gnomonu;
  • Wędrówka Słońca po niebie w ciągu dnia w zależności od pory roku;
  • Plan, mapa, legenda;
  • Odległość w terenie i na mapie - podziałka liniowa;
  • Mapa poziomicowa - formy terenu i przykłady.

3. Obserwacje, doświadczenia przyrodnicze i modelowanie:

  • Fazy rozwoju roślin;
  • Zjawiska atmosferyczne zachodzące w Polsce;
  • Stany skupienia wody i zjawiska im towarzyszące;
  • Stany skupienia ciał, ich właściwości (kształt, ściśliwość) - budowa materii, zjawisko dyfuzji.

Klasa V szkoły podstawowej

I. Obowiązujące treści z klasy IV:

  1. Ja i moje otoczenie.
  2. Orientacja w terenie.
  3. Obserwacje, doświadczenia przyrodnicze i modelowanie.
  4. Najbliższa okolica.
  5. Człowiek i środowisko.

II. Obowiązujące treści z klasy V:
1. Właściwości substancji:

  • Właściwości substancji (woda, cukier, sól kuchenna) i ich mieszanin (ocet, sok cytrynowy i inne);
  • Substancje kruche, plastyczne, sprężyste, przewodzenie ciepła, wykorzystanie substancji odwołując się do ich właściwości;
  • Masa i objętość różnych substancji;
  • Segregacja odpadów i ich ponowne wykorzystanie powołując się na właściwości substancji.

2. Krajobrazy Polski i Europy:

  • Mapa poziomicowa i hipsometryczna - niziny, wyżyny, góry;
  • Charakterystyka wybranych krajobrazów Polski;
  • Formy ochrony przyrody w Polsce;
  • Walory turystyczne największych miast w Polsce - Warszawa, Kraków, Gdańsk;
  • Polska na mapie Europy. Sąsiedzi Polski i ich stolice;
  • Krajobraz wybranych obszarów Europy (śródziemnomorski, alpejski).

Klasa VI szkoły podstawowej

I. Obowiązujące treści z klasy IV, V:

  1. Ja i moje otoczenie.
  2. Orientacja w terenie;
  3. Obserwacje, doświadczenia przyrodnicze i modelowanie;
  4. Najbliższa okolica;
  5. Człowiek i środowisko;
  6. Właściwości substancji;
  7. Krajobrazy Polski i Europy;
  8. Organizm człowieka;
  9. Zdrowie i troska o nie;
  10. Zjawiska elektryczne i magnetyczne.

II. Obowiązujące treści z klasy VI:
1. Ziemia we wszechświecie:

  • Globus jako model Ziemi;
  • Układ Słoneczny;
  • Teoria heliocentryczna Mikołaja Kopernika;
  • Załamanie, odbicie i rozchodzenie się światła;
  • Ruch obiegowy i obrotowy Ziemi, opis i jego konsekwencje.

2. Lądy i oceany:

  • Pojęcia: bieguny, równik, południki, półkule, kierunki główne i pośrednie. Lokalizacja punktów względem południków zero i 180;
  • Wybrane organizmy morskie i ich przystosowanie do życia;
  • Wyprawy morskie Krzysztofa Kolumba i Ferdynanda Magellana.

3. Krajobrazy świata:

  • Krajobrazy strefowe na świecie - las równikowy, sawanna, pustynia. Opis warunków klimatycznych i przystosowanie organizmów.

 

Zakres tematyczny - PANDA

 

Testy mogą mieć charakter wieloprzedmiotowy i mogą być powiązane z innymi przedmiotami takimi jak historia, matematyka, technika i inne.

 

Klasa IV szkoły podstawowej
I. Zakres treści programowych z I etapu kształcenia.
II. Obowiązujące treści z klasy IV:
1. Ja i moje otoczenie:

  • Czynniki pozytywne i negatywne wpływające na samopoczucie ucznia w szkole i w domu;
  • Znaczenie prawidłowego funkcjonowanie organizmu (sen, odpoczynek, odżywianie się, aktywność ruchowa);
  • Organizacja, planowanie miejsca i czasu nauki;
  • Zmysły człowieka i ich rola w poznawaniu przyrody;
  • Przyrządy ułatwiające obserwację przyrody - opis i zastosowanie;
  • Rośliny i zwierzęta hodowane przez człowieka - podstawowe zasady opieki;
  • Zasady bezpieczeństwa podczas obserwacji przyrodniczych.

2. Orientacja w terenie:

  • Wyznaczanie kierunku na widnokręgu za pomocą kompasu, gnomonu;
  • Wędrówka Słońca po niebie w ciągu dnia w zależności od pory roku;
  • Plan, mapa, legenda;
  • Odległość w terenie i na mapie - podziałka liniowa;
  • Mapa poziomicowa - formy terenu i przykłady.

3. Obserwacje, doświadczenia przyrodnicze i modelowanie:

  • Fazy rozwoju roślin;
  • Zjawiska atmosferyczne zachodzące w Polsce;
  • Stany skupienia wody i zjawiska im towarzyszące;
  • Stany skupienia ciał, ich właściwości (kształt, ściśliwość) - budowa materii, zjawisko dyfuzji;
  • Rozszerzalność cieplna ciał stałych, cieczy i gazów. Przykłady z praktyki;
  • Składniki pogody i przyrządy do ich pomiaru. Jednostki temperatury i opadów stosowane w meteorologii;
  • Cechy pogody w różnych porach roku.

4. Najbliższa okolica:

  • Elementy przyrody ożywionej i nieożywionej, krajobraz antropogeniczny;
  • Czynniki warunkujące życie na lądzie;
  • Charakterystyka ekosystemu lasu, łąki, pola uprawnego;
  • charakterystyka organizmów samożywnych i cudzożywnych;
  • Budowa warstwowa lasu, mieszkańcy lasu;
  • Rodzaje wód powierzchniowych. Rodzaje i budowa organizmów zamieszkujących cieki wodne.

5. Człowiek a środowisko:

  • Wpływ codziennych zachowań na stan środowiska;
  • Działania sprzyjające środowisku przyrodniczemu;
  • Pozytywny i negatywny wpływ środowiska na zdrowie człowieka.

Klasa V szkoły podstawowej
I. Obowiązujące treści z klasy IV:

  1. Ja i moje otoczenie.
  2. Orientacja w terenie.
  3. Obserwacje, doświadczenia przyrodnicze i modelowanie.
  4. Najbliższa okolica.
  5. Człowiek i środowisko.

II. Obowiązujące treści z klasy V:
1. Właściwości substancji:

  • Właściwości substancji (woda, cukier, sól kuchenna) i ich mieszanin (ocet, sok cytrynowy i inne);
  • Substancje kruche, plastyczne, sprężyste, przewodzenie ciepła, wykorzystanie substancji odwołując się do ich właściwości;
  • Masa i objętość różnych substancji;
  • Segregacja odpadów i ich ponowne wykorzystanie powołując się na właściwości substancji.

2. Krajobrazy Polski i Europy:

  • Mapa poziomicowa i hipsometryczna - niziny, wyżyny, góry;
  • Charakterystyka wybranych krajobrazów Polski;
  • Formy ochrony przyrody w Polsce;
  • Walory turystyczne największych miast w Polsce - Warszawa, Kraków, Gdańsk;
  • Polska na mapie Europy. Sąsiedzi Polski i ich stolice;
  • Krajobraz wybranych obszarów Europy (śródziemnomorski, alpejski).

3. Organizm człowieka:

  • Układy narządów budujące organizm człowieka. Budowa i funkcje (układ kostny, oddechowy, pokarmowy, krwionośny, rozrodczy żeński i męski);
  • Etapy rozwoju człowieka - prenatalne i postnatalne;
  • Zmiany zachodzące podczas dojrzewania płciowego u dziewczynek i chłopców;
  • Spalanie i oddychanie, wymiana gazowa i jej produkty;
  • Rola zmysłów w odbieraniu wrażeń ze środowiska zewnętrznego;
  • Dźwięk - źródła, rozchodzenie się w różnych ośrodkach, jednostka, ultradźwięki, higiena słuchu, organizmy posługujące się echolokacją, zagrożenia.

4. Zdrowie i troska o nie:

  • Negatywny wpływ wybranych gatunków mikroorganizmów na zdrowie człowieka;
  • Metody przechowywania żywności;
  • Zasady prawidłowego żywienia się;
  • Higiena ciała;
  • Znaczenie ruchu i ćwiczeń w utrzymaniu zdrowia;
  • Bezpieczeństwo podczas spędzania czasu wolnego;
  • Pierwsza pomoc w niektórych urazach, wezwanie pomocy;
  • Piktogramy i symbole umieszczone na opakowaniach;
  • Zagrożenia w domu - przeciwdziałanie;
  • Uzależnienia i ich wpływ na zdrowie człowieka.

Klasa VI szkoły podstawowej
I. Obowiązujące treści z klasy IV, V:

  1. Ja i moje otoczenie.
  2. Orientacja w terenie.
  3. Obserwacje, doświadczenia przyrodnicze i modelowanie.
  4. Najbliższa okolica.
  5. Człowiek i środowisko.
  6. Właściwości substancji.
  7. Krajobrazy Polski i Europy.
  8. Organizm człowieka.
  9. Zdrowie i troska o nie.
  10. Zjawiska elektryczne i magnetyczne.

II. Obowiązujące treści z klasy VI:
1. Ziemia we wszechświecie:

  • Globus jako model Ziemi;
  • Układ Słoneczny;
  • Teoria heliocentryczna Mikołaja Kopernika;
  • Załamanie, odbicie i rozchodzenie się światła;
  • Ruch obiegowy i obrotowy Ziemi, opis i jego konsekwencje.

2. Lądy i oceany:

  • Pojęcia: bieguny, równik, południki, półkule, kierunki główne i pośrednie. Lokalizacja punktów względem południków zero i 180;
  • Wybrane organizmy morskie i ich przystosowanie do życia;
  • Wyprawy morskie Krzysztofa Kolumba i Ferdynanda Magellana.

3. Krajobrazy świata:

  • Krajobrazy strefowe na świecie - las równikowy, sawanna, pustynia, step tajga, tundra pustynia lodowa. Opis warunków klimatycznych i przystosowanie organizmów.

4. Przemiany substancji:

  • Przemiana fizyczna i chemiczna - przykłady;
  • Zjawiska topnienia, rozpuszczania, krzepnięcia, parowania i skraplania;
  • Mieszaniny jednorodne i niejednorodne - przykłady, metody rozdzielania.

5. Ruch i siły w przyrodzie:

  • Rodzaje ruchu;
  • Prędkość, droga, czas. Zadania.

 



Logowanie


Subskrypcja
Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach, wpisz swój adres email