strona główna
ZGŁOSZENIE ZGŁOSZENIE
EDI zaprasza do wzięcia udziału w konkursie PANDA. Nie zwlekaj! zgłoś szkołę jak najszybciej. Pomoże Ci w tym formularz zgłoszeniowy.
Matematyka Język polski Język angielski Język niemiecki Historia
Biologia Fizyka Geografia Chemia Przyroda

Kurczak EDI gorąco wita i serdecznie zaprasza wszystkich głodnych wiedzy uczniów oraz ich nauczycieli na kolejne edycje konkursów Pingwin i Panda z przyrody. Konkursy o różnym stopniu trudności przeznaczone są dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej .

Konkursy z przyrody odbędą się: 29.11.2017 r. - Pingwin13.04.2018 r. - Panda w szkołach, które terminowo dokonały zgłoszenia. Godzinę rozpoczęcia ustala szkolny koordynator konkursu. Każdy konkurs trwa 45 minut + 10 minut na sprawy organizacyjne. Materiały niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia konkursu otrzymają Państwo drogą pocztową na około tydzień przed konkursem (w wypadku nie otrzymania materiałów prosimy o kontakt telefoniczny 22 509-86-70). W przesyłce znajdą Państwo:

  • testy,
  • karty odpowiedzi,
  • druk protokołu z instrukcją przeprowadzenia konkursu,
  • druk wpłaty,
  • kopertę zwrotną.

Konkursy z przyrody przeprowadzane są w formie testów jednokrotnego wyboru. Każdy test to 30 pytań z czterema wariantami odpowiedzi. Wybraną przez siebie odpowiedź uczeń zakreśla zamalowując czarnym lub niebieskim długopisem odpowiednie pole. Za odpowiedź prawidłową uczeń otrzymuje +1 punkt, odpowiedź nieprawidłowa to -1 punkt, a przy braku odpowiedzi punktów 0. Dla najlepszych uczniów EDI przygotował atrakcyjne nagrody.

Jeżeli mają Państwo pytania chętnie odpowiemy. Prosimy o kontakt telefoniczny: (22) 509-86-70 lub na adres e-mail: edi@edi.edu.pl

EDI życzy powodzenia!

 

Zakres tematyczny - PINGWIN

 

Testy mogą mieć charakter wieloprzedmiotowy i mogą być powiązane z innymi przedmiotami takimi jak historia, matematyka, technika i inne.

 

Klasa IV szkoły podstawowej

I. Zakres treści programowych z I etapu kształcenia.
II. Obowiązujące treści z klasy IV:
1. Orientacja w terenie:

  • przebieg linii widnokręgu, kierunki główne;
  • różnice między planem a mapą;
  • zależność między wysokością Słońca a długością i kierunkiem cienia.

2. Pogoda, składniki pogody, obserwacje pogody:

  • pomiar składników pogody, właściwe jednostki;     
  • składniki pogody, analiza wyników oraz zależności między nimi;
  • cechy pogody w różnych porach roku.

3. Ja i moje ciało:

  • układy budujące organizm człowieka oraz narządy zmysłów;
  • zmiany zachodzące w organizmach podczas dojrzewania płciowego;
  • zasady dbałości o ciało i otoczenie.

4. Ja i moje otoczenie:

  • oznaczenia substancji szkodliwych dla zdrowia: drażniących, trujących, żrących i wybuchowych;
  • rośliny trujące oraz zwierzęta jadowite i inne stanowiące zagrożenie dla życia i zdrowia;
  • podstawowe zasady opatrywania uszkodzeń skóry.

Klasa V szkoły podstawowej

I. Obowiązujące treści z klasy IV.
II. Obowiązujące treści z klasy V:
1. Właściwości substancji:

  • właściwości substancji (woda, cukier, sól kuchenna) i ich mieszanin (ocet, sok cytrynowy i inne);
  • substancje kruche, plastyczne, sprężyste, przewodzenie ciepła, wykorzystanie substancji odwołując się do ich właściwości;
  • masa i objętość różnych substancji;
  • segregacja odpadów i ich ponowne wykorzystanie powołując się na właściwości substancji.

2. Krajobrazy Polski i Europy:

  • mapa poziomicowa i hipsometryczna - niziny, wyżyny, góry;
  • charakterystyka wybranych krajobrazów Polski;
  • formy ochrony przyrody w Polsce;
  • walory turystyczne największych miast w Polsce - Warszawa, Kraków, Gdańsk;
  • Polska na mapie Europy. Sąsiedzi Polski i ich stolice;
  • krajobraz wybranych obszarów Europy (śródziemnomorski, alpejski).

Klasa VI szkoły podstawowej

I. Obowiązujące treści z klasy IV, V.
II. Obowiązujące treści z klasy VI:
1. Ziemia we wszechświecie:

  • globus jako model Ziemi;
  • Układ Słoneczny;
  • teoria heliocentryczna Mikołaja Kopernika;
  • załamanie, odbicie i rozchodzenie się światła;
  • ruch obiegowy i obrotowy Ziemi, opis i jego konsekwencje.

2. Lądy i oceany:

  • pojęcia: bieguny, równik, południki, półkule, kierunki główne i pośrednie. Lokalizacja punktów względem południków zero i 180;
  • wybrane organizmy morskie i ich przystosowanie do życia;
  • wyprawy morskie Krzysztofa Kolumba i Ferdynanda Magellana.

3. Krajobrazy świata:

  • krajobrazy strefowe na świecie - las równikowy, sawanna, pustynia. Opis warunków klimatycznych i przystosowanie organizmów.

 

Zakres tematyczny - PANDA

 

Testy mogą mieć charakter wieloprzedmiotowy i mogą być powiązane z innymi przedmiotami takimi jak historia, matematyka, technika i inne.

 

Klasa IV szkoły podstawowej
I. Zakres treści programowych z I etapu kształcenia.
II. Obowiązujące treści z klasy IV:
1. Sposoby poznawania przyrody:

  • Obserwacje i doświadczenia w poznawaniu przyrody;
  • Przyrządy wykorzystywane w poznawaniu przyrody;
  • Źródła wiedzy o przyrodzie;
  • Zmysły niezbędne do prowadzenia obserwacji przyrodniczych.

2. Orientacja w terenie:

  • Widnokrąg;
  • Kierunki na widnokręgu i sposoby ich wyznaczania;
  • Miejsca wschodu, górowania i zachodu Słońca;
  • Zależność między wysokością górowania Słońca a długością i kierunkiem cienia;
  • Zmiany w położeniu Słońca nad widnokręgiem w ciągu doby i w ciągu roku;
  • Plan i mapa;
  • Legenda mapy;
  • Kierunki na planie i mapie.

3. Pogoda, składniki pogody, obserwacje pogody:

  • Pogoda i jej składniki;
  • Przyrządy służące do pomiaru składników pogody;
  • Zjawiska pogodowe;
  • Stany skupienia wody.

4. Ja i moje ciało:

  • Wybrane układy budujące ciało człowieka i ich rola w organizmie;
  • Higiena ciała i otoczenia.

5. Ja i moje otoczenie:

  • Bezpieczny wypoczynek;
  • Pierwsza pomoc w nagłych wypadkach;
  • Choroby i zapobieganie im;
  • Różnorodne substancje i ich znaczenie w życiu codziennym;
  • Rośliny trujące, zwierzęta niebezpieczne, zasady postępowania w razie kontaktu z nimi;
  • Uzależnienia (w tym od internetu, telefonu komórkowego) i niebezpieczeństwa z nimi związane;
  • Zasady zdrowego stylu życia.

6. Środowisko przyrodnicze najbliższej okolicy:

  • Formy ukształtowania powierzchni terenu;
  • Składniki przyrody nieożywionej (skały, wody) i ożywionej (roślinność, zwierzęta);
  • Warunki życia na lądzie;
  • Przystosowania organizmów do życia w środowisku lądowym;
  • Las, łąka, pole uprawne i ich charakterystyczne organizmy;
  • Warunki życia w wodzie;
  • Organizmy wodne;
  • Przystosowania organizmów do życia w środowisku wodnym.

7. Środowisko antropogeniczne i krajobraz najbliższej okolicy szkoły:

  • Składniki środowiska związane z działalnością człowieka;
  • Cechy krajobrazu współczesnego;
  • Przemiany krajobrazu i ich ocena.

Klasa V szkoły podstawowej
I. Obowiązujące treści z klasy IV:

  1. Ja i moje otoczenie.
  2. Orientacja w terenie.
  3. Obserwacje, doświadczenia przyrodnicze i modelowanie.
  4. Najbliższa okolica.
  5. Człowiek i środowisko.

II. Obowiązujące treści z klasy V:
1. Właściwości substancji:

  • Właściwości substancji (woda, cukier, sól kuchenna) i ich mieszanin (ocet, sok cytrynowy i inne);
  • Substancje kruche, plastyczne, sprężyste, przewodzenie ciepła, wykorzystanie substancji odwołując się do ich właściwości;
  • Masa i objętość różnych substancji;
  • Segregacja odpadów i ich ponowne wykorzystanie powołując się na właściwości substancji.

2. Krajobrazy Polski i Europy:

  • Mapa poziomicowa i hipsometryczna - niziny, wyżyny, góry;
  • Charakterystyka wybranych krajobrazów Polski;
  • Formy ochrony przyrody w Polsce;
  • Walory turystyczne największych miast w Polsce - Warszawa, Kraków, Gdańsk;
  • Polska na mapie Europy. Sąsiedzi Polski i ich stolice;
  • Krajobraz wybranych obszarów Europy (śródziemnomorski, alpejski).

3. Organizm człowieka:

  • Układy narządów budujące organizm człowieka. Budowa i funkcje (układ kostny, oddechowy, pokarmowy, krwionośny, rozrodczy żeński i męski);
  • Etapy rozwoju człowieka - prenatalne i postnatalne;
  • Zmiany zachodzące podczas dojrzewania płciowego u dziewczynek i chłopców;
  • Spalanie i oddychanie, wymiana gazowa i jej produkty;
  • Rola zmysłów w odbieraniu wrażeń ze środowiska zewnętrznego;
  • Dźwięk - źródła, rozchodzenie się w różnych ośrodkach, jednostka, ultradźwięki, higiena słuchu, organizmy posługujące się echolokacją, zagrożenia.

4. Zdrowie i troska o nie:

  • Negatywny wpływ wybranych gatunków mikroorganizmów na zdrowie człowieka;
  • Metody przechowywania żywności;
  • Zasady prawidłowego żywienia się;
  • Higiena ciała;
  • Znaczenie ruchu i ćwiczeń w utrzymaniu zdrowia;
  • Bezpieczeństwo podczas spędzania czasu wolnego;
  • Pierwsza pomoc w niektórych urazach, wezwanie pomocy;
  • Piktogramy i symbole umieszczone na opakowaniach;
  • Zagrożenia w domu - przeciwdziałanie;
  • Uzależnienia i ich wpływ na zdrowie człowieka.

Klasa VI szkoły podstawowej
I. Obowiązujące treści z klasy IV, V:

  1. Ja i moje otoczenie.
  2. Orientacja w terenie.
  3. Obserwacje, doświadczenia przyrodnicze i modelowanie.
  4. Najbliższa okolica.
  5. Człowiek i środowisko.
  6. Właściwości substancji.
  7. Krajobrazy Polski i Europy.
  8. Organizm człowieka.
  9. Zdrowie i troska o nie.
  10. Zjawiska elektryczne i magnetyczne.

II. Obowiązujące treści z klasy VI:
1. Ziemia we wszechświecie:

  • Globus jako model Ziemi;
  • Układ Słoneczny;
  • Teoria heliocentryczna Mikołaja Kopernika;
  • Załamanie, odbicie i rozchodzenie się światła;
  • Ruch obiegowy i obrotowy Ziemi, opis i jego konsekwencje.

2. Lądy i oceany:

  • Pojęcia: bieguny, równik, południki, półkule, kierunki główne i pośrednie. Lokalizacja punktów względem południków zero i 180;
  • Wybrane organizmy morskie i ich przystosowanie do życia;
  • Wyprawy morskie Krzysztofa Kolumba i Ferdynanda Magellana.

3. Krajobrazy świata:

  • Krajobrazy strefowe na świecie - las równikowy, sawanna, pustynia, step tajga, tundra pustynia lodowa. Opis warunków klimatycznych i przystosowanie organizmów.

4. Przemiany substancji:

  • Przemiana fizyczna i chemiczna - przykłady;
  • Zjawiska topnienia, rozpuszczania, krzepnięcia, parowania i skraplania;
  • Mieszaniny jednorodne i niejednorodne - przykłady, metody rozdzielania.

5. Ruch i siły w przyrodzie:

  • Rodzaje ruchu;
  • Prędkość, droga, czas. Zadania.

 



Logowanie


Subskrypcja
Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach, wpisz swój adres email