strona główna
ZGŁOSZENIE ZGŁOSZENIE
EDI zaprasza do wzięcia udziału w konkursie PINGWIN. Nie zwlekaj! zgłoś szkołę jak najszybciej. Pomoże Ci w tym formularz zgłoszeniowy.
Matematyka Język polski Język angielski Język niemiecki Historia
Biologia Fizyka Geografia Chemia Przyroda

Kurczak EDI gorąco wita i serdecznie zaprasza wszystkich głodnych wiedzy uczniów oraz ich nauczycieli na kolejne edycje konkursów Pingwin i Panda z języka angielskiego. Konkursy o różnym stopniu trudności przeznaczone są dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej (Pingwin i Panda) i I-III liceum ogólnokształcącego (Pingwin).

Konkursy z języka angielskiego odbędą się: 25.11.2019 r. - Pingwin i 03.04.2020 r. - Panda w szkołach, które terminowo dokonały zgłoszenia. Godzinę rozpoczęcia ustala szkolny koordynator konkursu. Każdy konkurs trwa 45 minut + 10 minut na sprawy organizacyjne. Materiały niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia konkursu otrzymają Państwo drogą pocztową na około tydzień przed konkursem (w wypadku nie otrzymania materiałów prosimy o kontakt telefoniczny 22 509-86-70). W przesyłce znajdą Państwo:

  • testy,
  • karty odpowiedzi,
  • druk protokołu z instrukcją przeprowadzenia konkursu,
  • druk wpłaty,
  • kopertę zwrotną.

Konkursy z języka angielskiego przeprowadzane są w formie testów jednokrotnego wyboru. Każdy test to 30 pytań z czterema wariantami odpowiedzi. Wybraną przez siebie odpowiedź uczeń zakreśla zamalowując czarnym lub niebieskim długopisem odpowiednie pole. Za odpowiedź prawidłową uczeń otrzymuje +1 punkt, odpowiedź nieprawidłowa to -1 punkt, a przy braku odpowiedzi punktów 0. Dla najlepszych uczniów EDI przygotował atrakcyjne nagrody.

Jeżeli mają Państwo pytania chętnie odpowiemy. Prosimy o kontakt telefoniczny: (22) 509-86-70 lub na adres e-mail: edi@edi.edu.pl

EDI życzy powodzenia!

 

Zakres tematyczny - PINGWIN

Klasa IV szkoły podstawowej

1. Gramatyka:

  • czas Present simple i Present continuous, zdania pytające, przeczące i oznajmujące,
  • zaimki osobowe (jako podmiot i dopełnienie) i przymiotniki dzierżawcze,
  • forma dzierżawcza: "saxon genitive",
  • liczba mnoga rzeczowników regularnych i nieregularnych,
  • czasownik "to be", "have got", "have", "can",
  • zaimki wskazujące "this/that; these/those",
  • konstrukcje: "there is/isn't", "there are/aren't",
  • podstawowe przyimki czasu i miejsca,
  • liczebniki główne,
  • zaimki pytające,
  • tworzenie pytań ogólnych i szczegółowych,
  • rodzajniki: a/an.

2. Funkcje językowe i słownictwo:

  • przedmioty w życiu codziennym,
  • wiek i miejsce zamieszkania, dane personalne,
  • zwierzęta dzikie i domowe,
  • zegar, dni tygodnia; nazwy miesięcy i pór roku,
  • przedmioty niezbędne w szkole, klasa szkolna,
  • szkoła, przedmioty i przybory szkolne,
  • mój dom i mieszkanie, meble,
  • spędzanie wolnego czasu, wakacje,
  • rodzina i przyjaciele,
  • moje miasto i wieś, moja droga do szkoły,
  • prośba o pozwolenie; udzielenie jej i odmowa,
  • informacje o umiejętnościach,
  • kraje i narodowości,
  • praca człowieka, zawody.

 

Klasa V szkoły podstawowej

1. Zakres materiału dla klasy IV szkoły podstawowej.
2. Gramatyka:

  • rodzajnik nieokreślony "a/an" i określony "the",
  • zaimki dzierżawcze,
  • liczebniki główne i porządkowe, daty,
  • stopniowanie przymiotników,
  • porównania z as ... as,
  • czas Past simple,
  • określniki much, many, a lot of, some, any i no,
  • przysłówki częstotliwości, pozycja przysłówka w zdaniu,
  • czasownik: must/mustn’t; have to,
  • rzeczowniki policzalne i niepoliczalne.

3. Funkcje językowe i słownictwo:

  • zajęcia w wolnym czasie, hobby i zainteresowania,
  • codzienne czynności, obowiązki domowe,
  • wygląd człowieka,
  • pogoda i zjawiska atmosferyczne,
  • jedzenie i napoje, owoce i warzywa,
  • części ciała i ubrania,
  • środki transportu, podróże, wakacje i turystyka,
  • kraje, narodowości i języki.

 

Klasa VI szkoły podstawowej

1. Zakres materiału dla klasy IV, V szkoły podstawowej.
2. Gramatyka:

  • czas Past continuous,
  • czas Future simple i wyrażenie "going to",
  • określniki, (a) few/(a) little, a lot of, lots of,
  • zwroty "would like", "be allowed to, be able to",
  • czasowniki modalne: "can, must, should, could, shall",
  • tryb rozkazujący,
  • wyrażenia z "make" i "do",
  • zaimki zwrotne.

3. Funkcje językowe i słownictwo:

  • wyrażanie swojego hobby i zainteresowań,
  • grzeczne prośby i propozycje,
  • praca człowieka, zawody,
  • ceny; pieniądze brytyjskie i amerykańskie, sklepy i zakupy,
  • charakterystyczne miejsca w mieście,
  • sporty, umiejętności sportowe i wydarzenia sportowe, sprzęt sportowy,
  • zdolności i umiejętności,
  • krajobrazy, cechu geograficzne.

 

Klasa VII szkoły podstawowej

1. Zakres materiału dla klasy IV, V i VI szkoły podstawowej.
2. Gramatyka:

  • wyrażanie przyszłości: future simple, present continuous i "be going to",
  • czas Present perfect,
  • czasowniki modalne,
  • zaimki nieokreślone,
  • zdania czasowe,
  • zdania warunkowe I typu,
  • spójniki,
  • podstawowe "phrasal verbs",
  • przymiotniki i przysłówki; przymiotniki i przysłówki o przeciwnym znaczeniu,
  • tworzenie i stopniowanie przysłówków,
  • zaimki "one/ones".

3. Funkcje językowe i słownictwo:

  • opis wyglądu i osobowości człowieka,
  • życie towarzyskie i rodzinne,
  • wyrażanie opinii, planów, zamiarów,
  • jedzenie i jego składniki, sposób przygotowania,
  • technologie informacyjne, komputery, odkrycia naukowe i wynalazki,
  • zdrowie, choroby, zdrowy tryb życia,
  • pogoda, krajobrazy, środowisko naturalne, świat roślin i zwierząt, zjawiska naturalne.

 

Klasa VIII szkoły podstawowej

1. Zakres materiału dla klasy IV, V, VI i VII szkoły podstawowej.
2. Gramatyka:

  • "used to" oraz "be/get used to",
  • czas: Present perfect continuous, Past perfect,
  • "question tags",
  • zdania warunkowe II i III typu,
  • zdania przydawkowe definiujące i niedefiniujące, zaimki względne,
  • "so, such, enough, too",
  • "phrasal verbs",
  • przyimek z czasownikiem, rzeczownikiem i przymiotnikiem,
  • strona bierna i "have something done",
  • bezokolicznik czy gerund po konstrukcji czasownikowej.

3. Funkcje językowe i słownictwo:

  • udzielanie rad,
  • środowisko naturalne; zagrożenia i ochrona środowiska; klęski żywiołowe,
  • wyrażanie preferencji,
  • dziedziny kultury, rodzaje muzyki i instrumenty muzyczne, film, TV, literatura,
  • święta i uroczystości,
  • edukacja, rodzaje szkół,
  • formułowanie sugestii i propozycji, akceptowanie lub odmowa,
  • narzędzia pracy człowieka,
  • tablice informacyjne.

 

Klasa I liceum ogólnokształcacego (po szkole podstawowej)

Test składa się z 4 części: rozumienie tekstu pisanego, komunikacja i słownictwo, gramatyka, wiadomości związane z wiedzą o krajach anglojęzycznych. Zakres gramatyczny i leksykalny oraz pytania z kategorii funkcji językowych obejmują materiał realizowany w szkole podstawowej i są uzupełnione lub rozbudowane o podane zagadnienia. Słownictwo obejmuje cały katalog tematyczny.
1. Gramatyka:

  • czasy i konstrukcje - czasy teraźniejsze, przyszłe i przeszłe (Present Simple, Present Continuous, Present Pefect/Present Perfect Continuous, Future Simple, Future Continuous, "be going to", Past Simple, Past Continuous, "used to", Past Perfect),
  • tryb rozkazujący,
  • zdania z dopełnieniami,
  • konstrukcje czasownikowe np.: like / hate+ gerund; would like/ would rather+ bezokolicznik; Let’s + czasownik, itp.,
  • konstrukcje z too / enough, so/ such (a),
  • zdania warunkowe typu 0, 1 i 2,
  • question tags,
  • strona bierna w czasach teraźniejszych i przeszłych,
  • czasowniki złożone (phrasal verbs),
  • mowa zależna - zdania twierdzące i przeczące,
  • czasowniki modalne i semi-modalne np. can/must/have to, itp.,
  • rzeczowniki: liczba mnoga (regularne i nieregularne), policzalne i niepoliczalne, forma dzierżawcza rzeczownika (dopełniacz saksoński),
  • przedimki: określony, nieokreślony, zerowy,
  • określniki: some, any, no, (a) little, (a) few, itp.,
  • zaimki: wskazujące, osobowe, dzierżawcze, dopełnieniowe, nieokreślone, zwrotne, względne,
  • przysłówki: częstotliwości, czasu przeszłego i przyszłego, stopnia, miejsca, regularne i nieregularne tworzone od przymiotników,
  • przyimki,
  • liczebniki (główne i porządkowe).

2. Słownictwo:

  • człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania, osobisty system wartości, autorytety),
  • miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe, wynajmowanie, kupno i sprzedaż mieszkania, przeprowadzka),
  • edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się - w tym uczenie się przez całe życie, przybory szkolne, oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne, system oświaty),
  • praca (np. zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, praca dorywcza, wybór zawodu, poszukiwanie pracy, warunki pracy i zatrudnienia),
  • życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy),
  • żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, nawyki żywieniowe - w tym diety, lokale gastronomiczne),
  • zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, promocja i reklama, korzystanie z usług, reklamacja),
  • podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, baza noclegowa, wycieczki, zwiedzanie, awarie i wypadki w podróży, ruch uliczny),
  • kultura (np. dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje, media),
  • sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu, pozytywne i negatywne skutki uprawiania sportu),
  • zdrowie (np. tryb życia, samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie, niepełnosprawność, uzależnienia, pierwsza pomoc w nagłych wypadkach),
  • nauka i technika (np. ludzie nauki, odkrycia naukowe, wynalazki, korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz szanse i zagrożenia z tym związane),
  • świat przyrody (np. pogoda, pory roku, klimat, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenia i ochrona środowiska naturalnego, klęski żywiołowe),
  • państwo i społeczeństwo (np. wydarzenia i zjawiska społeczne, urzędy, organizacje społeczne i międzynarodowe, problemy współczesnego świata).

3. Komunikacja:

  • przedstawianie siebie i innych osób; opisywanie ludzi, przedmiotów i zwierząt,
  • identyfikacja i lokalizacja przedmiotu (np. określanie miejsca położenia przedmiotów, usytuowania budynków w mieście); opisywanie zjawisk,
  • rozpoczynanie, podtrzymywanie, kończenie rozmowy, sposoby zwracania się do rozmówcy; stosowanie zwrotów grzecznościowych, m.in. powitanie, pożegnanie, podziękowanie, przeproszenie,
  • opisywanie czynności zwyczajowych (np. opisywanie zajęć codziennych i form spędzania czasu wolnego; opisywanie czynności odbywających się w chwili mówienia; porównywanie cech osób, przedmiotów, miejsc, czynności,
  • wyrażanie intencji, marzeń i planów na przyszłość; wyrażanie przewidywań, wydarzeń w przyszłości,
  • podejmowanie spontanicznych decyzji,
  • pytanie i prośba o informację; wyrażanie upodobań i pytanie o upodobania innych,
  • prowadzenie prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego,
  • określanie umiejętności, kompetencji; określanie posiadania i przynależności,
  • wyrażanie i uzasadnianie swojej opinii; pytanie o opinię i przedstawianie opinii innych osób,
  • wyrażanie zgody lub sprzeciwu; wyrażanie uczuć i emocji ; wyrażanie prośby; zgadzanie się i odmawianie spełnienia prośby,
  • udzielanie rad, proszenie o radę; wyrażanie zakazu i nakazu,
  • ostrzeganie i instruowanie; pytanie o pozwolenie; udzielanie i odmawianie pozwolenia,
  • wyrażanie przyczyny i skutku (np. to..., because...); wyrażanie warunku (np. If you want to...),
  • proponowanie; przyjęcie lub odrzucenie propozycji,
  • składanie gratulacji i życzeń; odpowiadanie na życzenia i gratulacje,
  • zapraszanie i odpowiadanie na zaproszenie.

 

Klasa I liceum ogólnokształcacego (po gimnazjum)

Test składa się z 4 części: rozumienie tekstu pisanego, komunikacja i słownictwo, gramatyka, wiadomości związane z wiedzą o krajach anglojęzycznych. Zakres gramatyczny i leksykalny oraz pytania z kategorii funkcji językowych obejmują materiał realizowany w gimnazjum i są uzupełnione lub rozbudowane o podane zagadnienia. Słownictwo obejmuje cały katalog tematyczny.
1. Gramatyka:

  • czasy i konstrukcje - czasy teraźniejsze, przyszłe i przeszłe (Present Simple, Present Continuous, Present Pefect/Present Perfect Continuous, Future Simple, Future Continuous, "be going to", Past Simple, Past Continuous, "used to", Past Perfect),
  • tryb rozkazujący,
  • zdania z dopełnieniami,
  • konstrukcje czasownikowe np.: like / hate+ gerund; would like / would rather+ bezokolicznik; Let’s + czasownik, itp.,
  • konstrukcje z too / enough, so/ such (a),
  • zdania warunkowe typu 0, 1 i 2,
  • question tags,
  • strona bierna w czasach teraźniejszych i przeszłych,
  • czasowniki złożone (phrasal verbs),
  • mowa zależna - zdania twierdzące i przeczące,
  • czasowniki modalne i semi-modalne np. can/must/have to, itp.,
  • rzeczowniki: liczba mnoga (regularne i nieregularne), policzalne i niepoliczalne, forma dzierżawcza rzeczownika (dopełniacz saksoński),
  • przedimki: określony, nieokreślony, zerowy,
  • określniki: some, any, no, (a) little, (a) few, itp.,
  • zaimki: wskazujące, osobowe, dzierżawcze, dopełnieniowe, nieokreślone, zwrotne, względne,
  • przysłówki: częstotliwości, czasu przeszłego i przyszłego, stopnia, miejsca, regularne i nieregularne tworzone od przymiotników,
  • przyimki,
  • liczebniki (główne i porządkowe).

2. Słownictwo:

  • człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, uczucia i emocje, zainteresowania),
  • dom (np. miejsce zamieszkania, opis domu, pomieszczeń domu i ich wyposażenia),
  • szkoła (np. przedmioty nauczania, życie szkoły),
  • praca (np. popularne zawody i związane z nimi czynności, miejsce pracy),
  • życie rodzinne i towarzyskie (np. okresy życia, członkowie rodziny, koledzy, przyjaciele, czynności życia codziennego, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy),
  • żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, lokale gastronomiczne),
  • zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary, sprzedawanie i kupowanie, korzystanie z usług, reklama),
  • podróżowanie i turystyka (np. środki transportu, orientacja w terenie, hotel, informacja turystyczna, wycieczki, zwiedzanie),
  • kultura (np. dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, media),
  • sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, imprezy sportowe, sport wyczynowy),
  • nauka i technika (np. odkrycia naukowe, wynalazki, obsługa i korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych, technologie informacyjno-komunikacyjne),
  • świat przyrody (np. pogoda, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenie i ochrona środowiska naturalnego, klęski żywiołowe),
  • życie społeczne (np. konflikty i problemy społeczne, przestępczość),
  • elementy wiedzy o krajach obszaru nauczanego języka oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu międzykulturowego oraz tematyki integracji europejskiej.

3. Komunikacja:

  • przedstawianie siebie i innych osób; opisywanie ludzi, przedmiotów i zwierząt,
  • identyfikacja i lokalizacja przedmiotu (np. określanie miejsca położenia przedmiotów, usytuowania budynków w mieście); opisywanie zjawisk,
  • rozpoczynanie, podtrzymywanie, kończenie rozmowy, sposoby zwracania się do rozmówcy; stosowanie zwrotów grzecznościowych, m.in. powitanie, pożegnanie, podziękowanie, przeproszenie,
  • opisywanie czynności zwyczajowych (np. opisywanie zajęć codziennych i form spędzania czasu wolnego; opisywanie czynności odbywających się w chwili mówienia; porównywanie cech osób, przedmiotów, miejsc, czynności,
  • wyrażanie intencji, marzeń i planów na przyszłość; wyrażanie przewidywań, wydarzeń w przyszłości,
  • podejmowanie spontanicznych decyzji,
  • pytanie i prośba o informację; wyrażanie upodobań i pytanie o upodobania innych,
  • prowadzenie prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego,
  • określanie umiejętności, kompetencji; określanie posiadania i przynależności,
  • wyrażanie i uzasadnianie swojej opinii; pytanie o opinię i przedstawianie opinii innych osób,
  • wyrażanie zgody lub sprzeciwu; wyrażanie uczuć i emocji ; wyrażanie prośby; zgadzanie się i odmawianie spełnienia prośby,
  • udzielanie rad, proszenie o radę; wyrażanie zakazu i nakazu,
  • ostrzeganie i instruowanie; pytanie o pozwolenie; udzielanie i odmawianie pozwolenia,
  • wyrażanie przyczyny i skutku (np. to..., because...); wyrażanie warunku (np. If you want to...),
  • proponowanie; przyjęcie lub odrzucenie propozycji,
  • składanie gratulacji i życzeń; odpowiadanie na życzenia i gratulacje,
  • zapraszanie i odpowiadanie na zaproszenie.

 

Klasa II liceum ogólnokształcacego

Test składa się z 4 części: rozumienie tekstu pisanego, komunikacja i słownictwo, gramatyka, wiadomości związane z wiedzą o krajach anglojęzycznych. Zakres gramatyczny i leksykalny oraz pytania z kategorii funkcji językowych obejmują materiał realizowany w klasie I i są uzupełnione lub rozbudowane o podane zagadnienia. Słownictwo obejmuje cały katalog tematyczny.
1. Gramatyka:

  • czas Future Perfect,
  • zdania warunkowe typu 3,
  • strona bierna w czasach przyszłych i z czasownikami modalnymi,
  • mowa zależna - polecenia i zakazy, zdania pytające,
  • czasowniki modalne takie jak ought to, dare, need(n’t),
  • rzeczowniki abstrakcyjne, tworzenie rzeczowników od innych części mowy,
  • konstrukcja typu ‘the sooner the better /more and more,
  • przymiotniki dzierżawcze, złożone (fair-haired), miejsce przymiotników w zdaniu, przymiotniki po czasownikach postrzegania, przymiotniki w funkcji rzeczownika (the rich),
  • pytania z przyimkiem na końcu,
  • forma causative czasowników have / get(have something done),
  • zdania przydawkowe definiujace i wtrącone (defining and non-defining relative clauses),
  • wyrażenia z both... and, either ... or ... , neither ... nor ... either ... or, itp.,
  • pytania pośrednie,
  • zdania podrzędnie złożone,
  • zdania wykrzyknikowe,
  • określanie godziny, daty, miary, wagi.

2. Zakres leksykalny:

  • człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, uczucia i emocje, zainteresowania),
  • dom (np. miejsce zamieszkania, opis domu, pomieszczeń domu i ich wyposażenia),
  • szkoła (np. przedmioty nauczania, życie szkoły),
  • praca (np. popularne zawody i związane z nimi czynności, miejsce pracy),
  • życie rodzinne i towarzyskie (np. okresy życia, członkowie rodziny, koledzy, przyjaciele, czynności życia codziennego, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy),
  • żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, lokale gastronomiczne),
  • zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary, sprzedawanie i kupowanie, korzystanie z usług, reklama),
  • podróżowanie i turystyka (np. środki transportu, orientacja w terenie, hotel, informacja turystyczna, wycieczki, zwiedzanie),
  • kultura (np. dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, media),
  • sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, imprezy sportowe, sport wyczynowy),
  • nauka i technika (np. odkrycia naukowe, wynalazki, obsługa i korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych, technologie informacyjno-komunikacyjne),
  • świat przyrody (np. pogoda, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenie i ochrona środowiska naturalnego, klęski żywiołowe),
  • życie społeczne (np. konflikty i problemy społeczne, przestępczość),
  • elementy wiedzy o krajach obszaru nauczanego języka oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu międzykulturowego oraz tematyki integracji europejskiej.

3. Komunikacja:

  • przedstawianie siebie i innych osób; opisywanie ludzi, przedmiotów i zwierząt,
  • identyfikacja i lokalizacja przedmiotu (np. określanie miejsca położenia przedmiotów, usytuowania budynków w mieście); opisywanie zjawisk,
  • rozpoczynanie, podtrzymywanie, kończenie rozmowy, sposoby zwracania się do rozmówcy; stosowanie zwrotów grzecznościowych, m.in. powitanie, pożegnanie, podziękowanie, przeproszenie,
  • opisywanie czynności zwyczajowych (np. opisywanie zajęć codziennych i form spędzania czasu wolnego; opisywanie czynności odbywających się w chwili mówienia; porównywanie cech osób, przedmiotów, miejsc, czynności,
  • wyrażanie intencji, marzeń i planów na przyszłość; wyrażanie przewidywań, wydarzeń w przyszłości,
  • podejmowanie spontanicznych decyzji,
  • pytanie i prośba o informację; wyrażanie upodobań i pytanie o upodobania innych,
  • prowadzenie prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego,
  • określanie umiejętności, kompetencji; określanie posiadania i przynależności,
  • wyrażanie i uzasadnianie swojej opinii; pytanie o opinię i przedstawianie opinii innych osób,
  • wyrażanie zgody lub sprzeciwu; wyrażanie uczuć i emocji ; wyrażanie prośby; zgadzanie się i odmawianie spełnienia prośby,
  • udzielanie rad, proszenie o radę; wyrażanie zakazu i nakazu,
  • ostrzeganie i instruowanie; pytanie o pozwolenie; udzielanie i odmawianie pozwolenia,
  • wyrażanie przyczyny i skutku (np. to..., because...); wyrażanie warunku (np. If you want to...),
  • proponowanie; przyjęcie lub odrzucenie propozycji,
  • składanie gratulacji i życzeń; odpowiadanie na życzenia i gratulacje,
  • zapraszanie i odpowiadanie na zaproszenie.

 

Klasa III liceum ogólnokształcacego

Test składa się z 4 części: rozumienie tekstu pisanego, komunikacja i słownictwo, gramatyka, wiadomości związane z wiedzą o krajach anglojęzycznych. Zakres gramatyczny i leksykalny oraz pytania z kategorii funkcji językowych obejmują materiał realizowany w klasie II i są uzupełnione lub rozbudowane o podane zagadnienia. Słownictwo obejmuje cały katalog tematyczny.
1. Gramatyka:

  • czasy Future Perfect Continuous, Past Perfect Continuous,
  • zdania warunkowe typu mieszanego,
  • strona bierna - wyrażenia typu: It is said/ She is said to be/have been; z czasownikami see, hear, make i help,
  • zdania wyrażające życzenie lub przypuszczenie z wyrażeniami typu I wish, I’d rather, I’d sooner, I’d prefer, You’d better, Suppose/supposing, If only, It’s high time, itp.,
  • zdania warunkowe typu mieszanego,
  • mowa zależna z czasownikami modalnymi i z rożnymi czasownikami wprowadzającymi, np. deny, accuse, suggest, itp.,
  • czasowniki modalne z bezokolicznikiem zwykłym, zwykłym ciągłym, perfektywnym, perfektywnym ciągłym,
  • zdania z podmiotem "it" i "there" w konstrukcjach typu "It’s no use...", "There’s no point...",
  • inwersja stylistyczna i inne formy emfatyczne,
  • tryb łączący np. z czasownikami suggest, insist, recommend, demand, po as if/as though,
  • przysłówki o dwóch znaczeniowo różniących się formach, np. hard-hardly, late -lately,
  • zaimki bezosobowe "you, one".

2. Zakres leksykalny:

  • człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, uczucia i emocje, zainteresowania),
  • dom (np. miejsce zamieszkania, opis domu, pomieszczeń domu i ich wyposażenia),
  • szkoła (np. przedmioty nauczania, życie szkoły),
  • praca (np. popularne zawody i związane z nimi czynności, miejsce pracy),
  • życie rodzinne i towarzyskie (np. okresy życia, członkowie rodziny, koledzy, przyjaciele, czynności życia codziennego, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy),
  • żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, lokale gastronomiczne),
  • zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary, sprzedawanie i kupowanie, korzystanie z usług, reklama),
  • podróżowanie i turystyka (np. środki transportu, orientacja w terenie, hotel, informacja turystyczna, wycieczki, zwiedzanie),
  • kultura (np. dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, media),
  • sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, imprezy sportowe, sport wyczynowy),
  • nauka i technika (np. odkrycia naukowe, wynalazki, obsługa i korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych, technologie informacyjno-komunikacyjne),
  • świat przyrody (np. pogoda, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenie i ochrona środowiska naturalnego, klęski żywiołowe),
  • życie społeczne (np. konflikty i problemy społeczne, przestępczość),
  • elementy wiedzy o krajach obszaru nauczanego języka oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu międzykulturowego oraz tematyki integracji europejskiej.

3. Komunikacja:

  • przedstawianie siebie i innych osób; opisywanie ludzi, przedmiotów i zwierząt,
  • identyfikacja i lokalizacja przedmiotu (np. określanie miejsca położenia przedmiotów, usytuowania budynków w mieście); opisywanie zjawisk,
  • rozpoczynanie, podtrzymywanie, kończenie rozmowy, sposoby zwracania się do rozmówcy; stosowanie zwrotów grzecznościowych, m.in. powitanie, pożegnanie, podziękowanie, przeproszenie,
  • opisywanie czynności zwyczajowych (np. opisywanie zajęć codziennych i form spędzania czasu wolnego; opisywanie czynności odbywających się w chwili mówienia; porównywanie cech osób, przedmiotów, miejsc, czynności,
  • wyrażanie intencji, marzeń i planów na przyszłość; wyrażanie przewidywań, wydarzeń w przyszłości,
  • podejmowanie spontanicznych decyzji,
  • pytanie i prośba o informację; wyrażanie upodobań i pytanie o upodobania innych,
  • prowadzenie prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego,
  • określanie umiejętności, kompetencji; określanie posiadania i przynależności,
  • wyrażanie i uzasadnianie swojej opinii; pytanie o opinię i przedstawianie opinii innych osób,
  • wyrażanie zgody lub sprzeciwu; wyrażanie uczuć i emocji ; wyrażanie prośby; zgadzanie się i odmawianie spełnienia prośby,
  • udzielanie rad, proszenie o radę; wyrażanie zakazu i nakazu,
  • ostrzeganie i instruowanie; pytanie o pozwolenie; udzielanie i odmawianie pozwolenia,
  • wyrażanie przyczyny i skutku (np. to..., because...); wyrażanie warunku (np. If you want to...),
  • proponowanie; przyjęcie lub odrzucenie propozycji,
  • składanie gratulacji i życzeń; odpowiadanie na życzenia i gratulacje,
  • zapraszanie i odpowiadanie na zaproszenie.

 

 

 

Zakres tematyczny - PANDA

 

Klasa IV szkoły podstawowej

1. Gramatyka:

  • czas Present Simple i Present Continuous, zdania pytające, przeczące i oznajmujące,
  • zaimki osobowe (jako podmiot i dopełnienie) i przymiotniki dzierżawcze,
  • forma dzierżawcza: "saxon genitive",
  • liczba mnoga rzeczowników regularnych i nieregularnych,
  • czasownik "to be", "have got", "have", "can",
  • zaimki wskazujące "this/that; these/those",
  • konstrukcje: "there is/isn't", "there are/aren't",
  • podstawowe przyimki czasu i miejsca,
  • liczebniki główne,
  • zaimki pytające,
  • tworzenie pytań ogólnych i szczegółowych,
  • rodzajniki: a/an.

2. Funkcje językowe i słownictwo:

  • przedmioty w życiu codziennym,
  • wiek i miejsce zamieszkania, dane personalne,
  • zwierzęta dzikie i domowe,
  • zegar, dni tygodnia; nazwy miesięcy i pór roku,
  • przedmioty niezbędne w szkole, klasa szkolna,
  • szkoła, przedmioty i przybory szkolne,
  • mój dom i mieszkanie, meble,
  • spędzanie wolnego czasu, wakacje,
  • rodzina i przyjaciele,
  • moje miasto i wieś, moja droga do szkoły,
  • prośba o pozwolenie; udzielenie jej i odmowa,
  • informacje o umiejętnościach,
  • kraje i narodowości,
  • praca człowieka, zawody.

 

Klasa V szkoły podstawowej

1. Zakres materiału dla klasy IV szkoły podstawowej.
2. Gramatyka:

  • rodzajnik nieokreślony "a/an" i określony "the",
  • zaimki dzierżawcze,
  • liczebniki główne i porządkowe, daty,
  • stopniowanie przymiotników,
  • czas Past Simple,
  • określniki much, many, a lot of, some, any i no,
  • przysłówki częstotliwości, pozycja przysłówka w zdaniu,
  • zaimkipytające: which, whose, why,
  • czasownik: must/mustn’t; have to,
  • rzeczowniki policzalne i niepoliczalne.

3. Funkcje językowe i słownictwo:

  • zajęcia w wolnym czasie, hobby i zainteresowania,
  • codzienne czynności, obowiązki domowe,
  • wygląd człowieka,
  • pogoda i zjawiska atmosferyczne,
  • jedzenie i napoje, owoce i warzywa,
  • części ciała i ubrania,
  • środki transportu, podróże, wakacje i turystyka,
  • kraje, narodowości i języki.

 

Klasa VI szkoły podstawowej

1. Zakres materiału dla klasy IV, V szkoły podstawowej.
2. Gramatyka:

  • czas Past Continuous,
  • czas Future Simple i wyrażenie "going to",
  • porównania z as ... as,
  • określniki, (a) few/(a) little, a lot of, lots of,
  • zwroty "would like", "be allowed to", "be able to",
  • czasownikimodalne: "can; must; should, could, shall",
  • tryb rozkazujący.

3. Funkcje językowe i słownictwo:

  • wyrażanie swojego hobby i zainteresowań,
  • grzeczne prośby i propozycje,
  • praca człowieka, zawody,
  • ceny; pieniądze brytyjskie i amerykańskie, sklepy i zakupy,
  • charakterystyczne miejsca w mieście,
  • sporty, umiejętności sportowe i wydarzenia sportowe, sprzęt sportowy,
  • zdolności i umiejętności.

 

Klasa VII szkoły podstawowej

1. Zakres materiału dla klasy IV, V i VI szkoły podstawowej.
2. Gramatyka:

  • wyrażanieprzyszłości: czasy: Future Simple, Present Continuous i "be going to",
  • czas Present Perfect,
  • czasownikimodalne: "may, might, need, would",
  • wyrażenie "be allowed to", "be able to",
  • zaimki nieokreślone,
  • zdania czasowe,
  • tryb warunkowy I,
  • spójniki,
  • podstawowe "phrasalverbs",
  • przymiotniki i przysłówki; przymiotniki i przysłówki o przeciwnym znaczeniu,
  • tworzenie i stopniowanie przysłówków,
  • zaimki "one/ones".

3. Funkcje językowe i słownictwo:

  • opis wyglądu i osobowości człowieka,
  • życie towarzyskie i rodzinne,
  • wyrażanie opinii, planów, zamiarów,
  • jedzenie i jego składniki, sposób przygotowania,
  • technologie informacyjne, komputery,
  • zdrowie, choroby, zdrowy tryb życia,
  • pogoda, krajobrazy, środowisko naturalne.

 

Klasa VIII szkoły podstawowej

1. Zakres materiału dla klasy IV, V, VI i VII szkoły podstawowej.
2. Gramatyka:

  • "used to" i "be/get used to",
  • czas: Present Perfect Continuous,
  • "question tags",
  • tryb warunkowy II,
  • zdania przydawkowe definiujące i niedefiniujące, zaimki względne,
  • "so, such, enough, too",
  • przyimek z czasownikiem, rzeczownikiem i przymiotnikiem,
  • stronabiernai "have something done",
  • bezokolicznik czy gerund po konstrukcji czasownikowej,
  • czas Past Perfect Simple,
  • tryb warunkowy III,
  • phrasalverbs - czasowniki wieloczłonowe,
  • so i neither/nor.

3. Funkcje językowe i słownictwo:

  • udzielanie rad,
  • środowisko naturalne; zagrożenia i ochrona środowiska; klęski żywiołowe,
  • wyrażanie preferencji,
  • dziedziny kultury, rodzaje muzyki i instrumenty muzyczne, film, literatura,
  • święta i uroczystości,
  • edukacja, rodzaje szkół,
  • formułowanie sugestii i propozycji, akceptowanie lub odmowa,
  • życie i problemy społeczne, organizacja państwa,
  • nauka i technika, odkrycia naukowe, technologie informacyjno-komunikacyjne,
  • narzędzia pracy człowieka,
  • przepraszanie i dziękowanie, reakcja na nie,
  • wyrażanie zakazów, nakazów, pozwoleń,
  • świat przyrody, ochrona środowiska naturalnego,
  • człowiek, opis wyglądu i cechy osobowości - zakres rozszerzony.


Logowanie

    Pamiętaj mnie     Przypomnieć login?   Zarejestruj się  

Subskrypcja
Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach, wpisz swój adres email