strona główna
ZGŁOSZENIE ZGŁOSZENIE
EDI zaprasza do wzięcia udziału w konkursie Pingwin . Nie zwlekaj! zgłoś szkołę do 31.10.2014 Pomoże Ci w tym formularz zgłoszeniowy.
Matematyka Język polski Język angielski Język niemiecki Historia
Biologia Fizyka Geografia Chemia Przyroda

Przyroda

Kurczak EDI gorąco wita i serdecznie zaprasza wszystkich głodnych wiedzy uczniów oraz ich nauczycieli na kolejne edycje konkursów Pingwin i Panda z przyrody. Konkursy o różnym stopniu trudności przeznaczone są dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej .

Konkursy z przyrody odbędą się: 26.11.2014 r. - Pingwin17.04.2015 r. - Panda w szkołach, które terminowo dokonały zgłoszenia. Godzinę rozpoczęcia ustala szkolny koordynator konkursu. Każdy konkurs trwa 45 minut + 10 minut na sprawy organizacyjne. Materiały niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia konkursu otrzymają Państwo drogą pocztową na około tydzień przed konkursem (w wypadku nie otrzymania materiałów prosimy o kontakt telefoniczny 22 509-86-70). W przesyłce znajdą Państwo:

  • testy,
  • karty odpowiedzi,
  • druk protokołu z instrukcją przeprowadzenia konkursu,
  • druk wpłaty,
  • kopertę zwrotną.

Konkursy z przyrody przeprowadzane są w formie testów jednokrotnego wyboru. Każdy test to 30 pytań z czterema wariantami odpowiedzi. Wybraną przez siebie odpowiedź uczeń zakreśla zamalowując czarnym lub niebieskim długopisem odpowiednie pole. Za odpowiedź prawidłową uczeń otrzymuje +1 punkt, odpowiedź nieprawidłowa to -1 punkt, a przy braku odpowiedzi punktów 0. Dla najlepszych uczniów EDI przygotował atrakcyjne nagrody.

Jeżeli mają Państwo pytania chętnie odpowiemy. Prosimy o kontakt telefoniczny: (22) 509-86-70 lub na adres e-mail: edi@edi.edu.pl

EDI życzy powodzenia!

 

 

Zakres tematyczny - PINGWIN

 

 

Testy mogą mieć charakter wieloprzedmiotowy i mogą być powiązane z innymi przedmiotami takimi jak historia, matematyka, technika i inne.

 

Klasa IV szkoły podstawowej

I. Zakres treści programowych z I etapu kształcenia.
II. Obowiązujące treści z klasy IV:
1. Ja i moje otoczenie:

  • Czynniki pozytywne i negatywne wpływające na samopoczucie ucznia w szkole i w domu;
  • Znaczenie prawidłowego funkcjonowanie organizmu (sen, odpoczynek, odżywianie się, aktywność ruchowa);
  • Organizacja, planowanie miejsca i czasu nauki;
  • Zmysły człowieka i ich rola w poznawaniu przyrody;
  • Przyrządy ułatwiające obserwację przyrody - opis i zastosowanie;
  • Rośliny i zwierzęta hodowane przez człowieka - podstawowe zasady opieki;
  • Zasady bezpieczeństwa podczas obserwacji przyrodniczych.

    2. Orientacja w terenie:

    • Wyznaczanie kierunku na widnokręgu za pomocą kompasu, gnomonu;
    • Wędrówka Słońca po niebie w ciągu dnia w zależności od pory roku;
    • Plan, mapa, legenda;
    • Odległość w terenie i na mapie - podziałka liniowa;
    • Mapa poziomicowa - formy terenu i przykłady.

      3. Obserwacje, doświadczenia przyrodnicze i modelowanie:

      • Fazy rozwoju roślin;
      • Zjawiska atmosferyczne zachodzące w Polsce;
      • Stany skupienia wody i zjawiska im towarzyszące;
      • Stany skupienia ciał, ich właściwości (kształt, ściśliwość) - budowa materii, zjawisko dyfuzji.

        Klasa V szkoły podstawowej

        I. Obowiązujące treści z klasy IV:

        1. Ja i moje otoczenie.
        2. Orientacja w terenie.
        3. Obserwacje, doświadczenia przyrodnicze i modelowanie.
        4. Najbliższa okolica.
        5. Człowiek i środowisko.

        II. Obowiązujące treści z klasy V:
        1. Właściwości substancji:

        • Właściwości substancji (woda, cukier, sól kuchenna) i ich mieszanin (ocet, sok cytrynowy i inne);
        • Substancje kruche, plastyczne, sprężyste, przewodzenie ciepła, wykorzystanie substancji odwołując się do ich właściwości;
        • Masa i objętość różnych substancji;
        • Segregacja odpadów i ich ponowne wykorzystanie powołując się na właściwości substancji.

          2. Krajobrazy Polski i Europy:

          • Mapa poziomicowa i hipsometryczna - niziny, wyżyny, góry;
          • Charakterystyka wybranych krajobrazów Polski;
          • Formy ochrony przyrody w Polsce;
          • Walory turystyczne największych miast w Polsce - Warszawa, Kraków, Gdańsk;
          • Polska na mapie Europy. Sąsiedzi Polski i ich stolice;
          • Krajobraz wybranych obszarów Europy (śródziemnomorski, alpejski).

            Klasa VI szkoły podstawowej

            I. Obowiązujące treści z klasy IV, V:

            1. Ja i moje otoczenie.
            2. Orientacja w terenie;
            3. Obserwacje, doświadczenia przyrodnicze i modelowanie;
            4. Najbliższa okolica;
            5. Człowiek i środowisko;
            6. Właściwości substancji;
            7. Krajobrazy Polski i Europy;
            8. Organizm człowieka;
            9. Zdrowie i troska o nie;
            10. Zjawiska elektryczne i magnetyczne.

            II. Obowiązujące treści z klasy VI:
            1. Ziemia we wszechświecie:

            • Globus jako model Ziemi;
            • Układ Słoneczny;
            • Teoria heliocentryczna Mikołaja Kopernika;
            • Załamanie, odbicie i rozchodzenie się światła;
            • Ruch obiegowy i obrotowy Ziemi, opis i jego konsekwencje.

              2. Lądy i oceany:

              • Pojęcia: bieguny, równik, południki, półkule, kierunki główne i pośrednie. Lokalizacja punktów względem południków zero i 180;
              • Wybrane organizmy morskie i ich przystosowanie do życia;
              • Wyprawy morskie Krzysztofa Kolumba i Ferdynanda Magellana.

                3. Krajobrazy świata:

                • Krajobrazy strefowe na świecie - las równikowy, sawanna, pustynia. Opis warunków klimatycznych i przystosowanie organizmów.

                 

                Zakres tematyczny - PANDA

                 

                Testy mogą mieć charakter wieloprzedmiotowy i mogą być powiązane z innymi przedmiotami takimi jak historia, matematyka, technika i inne.

                 

                Klasa IV szkoły podstawowej
                I. Zakres treści programowych z I etapu kształcenia.
                II. Obowiązujące treści z klasy IV:
                1. Ja i moje otoczenie:

                • Czynniki pozytywne i negatywne wpływające na samopoczucie ucznia w szkole i w domu;
                • Znaczenie prawidłowego funkcjonowanie organizmu (sen, odpoczynek, odżywianie się, aktywność ruchowa);
                • Organizacja, planowanie miejsca i czasu nauki;
                • Zmysły człowieka i ich rola w poznawaniu przyrody;
                • Przyrządy ułatwiające obserwację przyrody - opis i zastosowanie;
                • Rośliny i zwierzęta hodowane przez człowieka - podstawowe zasady opieki;
                • Zasady bezpieczeństwa podczas obserwacji przyrodniczych.

                2. Orientacja w terenie:

                • Wyznaczanie kierunku na widnokręgu za pomocą kompasu, gnomonu;
                • Wędrówka Słońca po niebie w ciągu dnia w zależności od pory roku;
                • Plan, mapa, legenda;
                • Odległość w terenie i na mapie - podziałka liniowa;
                • Mapa poziomicowa - formy terenu i przykłady.

                3. Obserwacje, doświadczenia przyrodnicze i modelowanie:

                • Fazy rozwoju roślin;
                • Zjawiska atmosferyczne zachodzące w Polsce;
                • Stany skupienia wody i zjawiska im towarzyszące;
                • Stany skupienia ciał, ich właściwości (kształt, ściśliwość) - budowa materii, zjawisko dyfuzji;
                • Rozszerzalność cieplna ciał stałych, cieczy i gazów. Przykłady z praktyki;
                • Składniki pogody i przyrządy do ich pomiaru. Jednostki temperatury i opadów stosowane w meteorologii;
                • Cechy pogody w różnych porach roku.

                4. Najbliższa okolica:

                • Elementy przyrody ożywionej i nieożywionej, krajobraz antropogeniczny;
                • Czynniki warunkujące życie na lądzie;
                • Charakterystyka ekosystemu lasu, łąki, pola uprawnego;
                • charakterystyka organizmów samożywnych i cudzożywnych;
                • Budowa warstwowa lasu, mieszkańcy lasu;
                • Rodzaje wód powierzchniowych. Rodzaje i budowa organizmów zamieszkujących cieki wodne.

                5. Człowiek a środowisko:

                • Wpływ codziennych zachowań na stan środowiska;
                • Działania sprzyjające środowisku przyrodniczemu;
                • Pozytywny i negatywny wpływ środowiska na zdrowie człowieka.

                Klasa V szkoły podstawowej
                I. Obowiązujące treści z klasy IV:

                1. Ja i moje otoczenie.
                2. Orientacja w terenie.
                3. Obserwacje, doświadczenia przyrodnicze i modelowanie.
                4. Najbliższa okolica.
                5. Człowiek i środowisko.

                II. Obowiązujące treści z klasy V:
                1. Właściwości substancji:

                • Właściwości substancji (woda, cukier, sól kuchenna) i ich mieszanin (ocet, sok cytrynowy i inne);
                • Substancje kruche, plastyczne, sprężyste, przewodzenie ciepła, wykorzystanie substancji odwołując się do ich właściwości;
                • Masa i objętość różnych substancji;
                • Segregacja odpadów i ich ponowne wykorzystanie powołując się na właściwości substancji.

                2. Krajobrazy Polski i Europy:

                • Mapa poziomicowa i hipsometryczna - niziny, wyżyny, góry;
                • Charakterystyka wybranych krajobrazów Polski;
                • Formy ochrony przyrody w Polsce;
                • Walory turystyczne największych miast w Polsce - Warszawa, Kraków, Gdańsk;
                • Polska na mapie Europy. Sąsiedzi Polski i ich stolice;
                • Krajobraz wybranych obszarów Europy (śródziemnomorski, alpejski).

                3. Organizm człowieka:

                • Układy narządów budujące organizm człowieka. Budowa i funkcje (układ kostny, oddechowy, pokarmowy, krwionośny, rozrodczy żeński i męski);
                • Etapy rozwoju człowieka - prenatalne i postnatalne;
                • Zmiany zachodzące podczas dojrzewania płciowego u dziewczynek i chłopców;
                • Spalanie i oddychanie, wymiana gazowa i jej produkty;
                • Rola zmysłów w odbieraniu wrażeń ze środowiska zewnętrznego;
                • Dźwięk - źródła, rozchodzenie się w różnych ośrodkach, jednostka, ultradźwięki, higiena słuchu, organizmy posługujące się echolokacją, zagrożenia.

                4. Zdrowie i troska o nie:

                • Negatywny wpływ wybranych gatunków mikroorganizmów na zdrowie człowieka;
                • Metody przechowywania żywności;
                • Zasady prawidłowego żywienia się;
                • Higiena ciała;
                • Znaczenie ruchu i ćwiczeń w utrzymaniu zdrowia;
                • Bezpieczeństwo podczas spędzania czasu wolnego;
                • Pierwsza pomoc w niektórych urazach, wezwanie pomocy;
                • Piktogramy i symbole umieszczone na opakowaniach;
                • Zagrożenia w domu - przeciwdziałanie;
                • Uzależnienia i ich wpływ na zdrowie człowieka.

                Klasa VI szkoły podstawowej
                I. Obowiązujące treści z klasy IV, V:

                1. Ja i moje otoczenie.
                2. Orientacja w terenie.
                3. Obserwacje, doświadczenia przyrodnicze i modelowanie.
                4. Najbliższa okolica.
                5. Człowiek i środowisko.
                6. Właściwości substancji.
                7. Krajobrazy Polski i Europy.
                8. Organizm człowieka.
                9. Zdrowie i troska o nie.
                10. Zjawiska elektryczne i magnetyczne.

                II. Obowiązujące treści z klasy VI:
                1. Ziemia we wszechświecie:

                • Globus jako model Ziemi;
                • Układ Słoneczny;
                • Teoria heliocentryczna Mikołaja Kopernika;
                • Załamanie, odbicie i rozchodzenie się światła;
                • Ruch obiegowy i obrotowy Ziemi, opis i jego konsekwencje.

                2. Lądy i oceany:

                • Pojęcia: bieguny, równik, południki, półkule, kierunki główne i pośrednie. Lokalizacja punktów względem południków zero i 180;
                • Wybrane organizmy morskie i ich przystosowanie do życia;
                • Wyprawy morskie Krzysztofa Kolumba i Ferdynanda Magellana.

                3. Krajobrazy świata:

                • Krajobrazy strefowe na świecie - las równikowy, sawanna, pustynia, step tajga, tundra pustynia lodowa. Opis warunków klimatycznych i przystosowanie organizmów.

                4. Przemiany substancji:

                • Przemiana fizyczna i chemiczna - przykłady;
                • Zjawiska topnienia, rozpuszczania, krzepnięcia, parowania i skraplania;
                • Mieszaniny jednorodne i niejednorodne - przykłady, metody rozdzielania.

                5. Ruch i siły w przyrodzie:

                • Rodzaje ruchu;
                • Prędkość, droga, czas. Zadania.

                 



                Logowanie


                Subskrypcja
                Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach, wpisz swój adres email