Serdecznie zapraszamy wszystkich głodnych wiedzy uczniów oraz ich nauczycieli na kolejne edycje konkursów Pingwin i Panda z biologii. Konkursy o różnym stopniu trudności przeznaczone są dla uczniów klas V-VIII szkoły podstawowej (Pingwin i Panda).
Konkursy z biologii odbędą się: 22.11.2024 r. - Pingwin i 11.04.2025 r. - Panda w szkołach, które terminowo dokonały zgłoszenia. Godzinę rozpoczęcia ustala szkolny koordynator konkursu. Każdy konkurs trwa 45 minut + 10 minut na sprawy organizacyjne. Materiały niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia konkursu otrzymają Państwo drogą pocztową.
Konkursy z biologii przeprowadzane są w formie testów jednokrotnego wyboru. Każdy test to 30 pytań z czterema wariantami odpowiedzi. Dla najlepszych uczniów EDI przygotował atrakcyjne nagrody.
Jeżeli mają Państwo pytania chętnie na nie odpowiemy. Prosimy o kontakt telefoniczny: 22-509-86-70 lub na adres e-mail: edi@edi.edu.pl
EDI życzy powodzenia!
Ulotka informacyjna - konkurs PINGWIN
Ulotka informacyjna - konkurs PANDA
Zakres tematyczny - PINGWIN
Na każdym poziomie edukacji obowiązuje zasada kumulatywności - wiedza i umiejętności zdobyte we wcześniejszych latach muszą być kontynuowane i rozwijane, zgodnie z podstawą programową. Oznacza to, że zagadnienia poruszane w wcześniejszych testach mogą pojawić się również w testach na późniejszych etapach nauki.
Klasa V szkoły podstawowej
- Treści zawarte w programie nauczania przyrody.
- Samożywność i cudzożywność.
- Klasyfikacja organizmów.
- Wirusy i bakterie.
- Budowa i różnorodność grzybów.
- Porosty - budowa, występowanie, znaczenie.
- Mchy i rośliny paprociowe.
Klasa VI szkoły podstawowej
- Treści nauczania zawarte w programie nauczania biologii w klasie 5.
- Stawonogi i mięczaki.
- Ryby - środowisko życia, przystosowanie, przegląd i znaczenie.
- Płazy - środowisko życia, przystosowanie, przegląd i znaczenie.
- Gady - środowisko życia, przystosowanie, przegląd i znaczenie.
- Ochrona ryb, płazów i gadów.
Klasa VII szkoły podstawowej
- Zakres materiału klasy 6.
- Przegląd tkanek zwierzęcych.
- Aparat ruchu - aktywny i bierny:
- podział, budowa i znaczenie mięśni, szkielet osiowy, obręczy i kończyn, podział i budowa kości
- higiena i choroby układu ruchu
- budowa kręgów stanowiących aparat ruchowy głowy
- Układ pokarmowy:
- odżywianie: składniki pokarmu (białka, cukry, tłuszcze, witaminy i ich przegląd, sole mineralne)
- budowa i funkcjonowanie układu pokarmowego
- zasady prawidłowego żywienia
- witaminy
- trawienie i wchłanianie składników pokarmowych
- choroby i higiena układu pokarmowego
- Układ krążenia:
- budowa i funkcja
- budowa naczyń krwionośnych, serca
- grupy krwi
- proces krzepnięcia krwi
- budowa i funkcje krwi
- budowa i funkcja układu limfatycznego
- higiena i choroby układu krążenia
- Układ odpornościowy:
- budowa i funkcja
- odział odporności
- komórki układu odpornościowego
- zaburzenia funkcjonowania układu odpornościowego
Klasa VIII szkoły podstawowej
- Zakres materiału klasy 7.
- Genetyka:
- budowa DNA i RNA
- przebieg replikacji
- podziały komórkowe
- ekspresja informacji genetycznej
- cechy kodu genetycznego
- podstawowe pojęcia w genetyce, w tym: gen, genotyp, fenotyp, genom, kariotyp, homozygota, heterozygota, genofor, nukleoid
- budowa kwasów nukleinowych i ich formy; budowa nukleotydu i nukleozydu
- dziedziczenie cech u człowieka, w tym grup krwi; dominacja zupełna; I i II Prawo Mendla
- podział i przyczyny zmienności, w tym: środowiskowa, rekombinacyjna i mutacyjna; mutacje punktowe (substytucje, insercje i delecje); mutacje chromosomowe strukturalne (delecja, translokacja) i liczbowe (monosmie, trisomie, tetrasomie, nullisomie); choroby genetyczne
- Ewolucjonizm:
- źródła wiedzy o ewolucji
- mechanizmy i prawidłowości ewolucji, w tym mutacje, dobór naturalny, dryf genetyczny, adaptacje
- przykłady doboru stabilizującego, rozdzielającego i kierunkowego
- historia myśli ewolucyjnej, dowody ewolucji, powstanie życia na Ziemi
- Antropogeneza:
- systematyka człowieka; różnice między człowiekiem rozumnym a innymi naczelnymi, w tym człekokształtnymi
- przebieg ewolucji człowieka
- pochodzenie człowieka
Zakres tematyczny - PANDA
Na każdym poziomie edukacji obowiązuje zasada kumulatywności - wiedza i umiejętności zdobyte we wcześniejszych latach muszą być kontynuowane i rozwijane, zgodnie z podstawą programową. Oznacza to, że zagadnienia poruszane w wcześniejszych testach mogą pojawić się również w testach na późniejszych etapach nauki.
Klasa V szkoły podstawowej
- Treści zawarte w programie nauczania przyrody.
- Mchy - środowisko życia, budowa, rozmnażanie, znaczenie w przyrodzie i dla człowieka.
- Paprotniki - środowisko życia, budowa, rozmnażanie, znaczenie.
- Nagonasienne - środowisko życia, budowa, cechy, rozmnażanie, znaczenie.
- Gatunki krzewów i drzew iglastych.
- Okrytonasienne - cechy i formy roślin, budowa, rozmnażanie.
- Grzyby i porosty - środowisko życia, cechy budowy, funkcje życiowe, znaczenie.
Klasa VI szkoły podstawowej
- Treści nauczania zawarte w programie nauczania biologii w klasie 5.
- Królestwo zwierząt - komórka zwierzęca, podział i budowa zwierząt.
- Tkanki zwierzęce: nabłonkowa, mięśniowa, nerwowa
- Tkanka łączna.
- Płazińce.
- Stawonogi - przegląd, cechy, przystosowania, znaczenie.
- Ptaki i ssaki - cechy, środowisko życia, występowanie, znaczenie.
Klasa VII szkoły podstawowej
- Zakres materiału klasy 6.
- Narządy zmysłów człowieka:
- charakterystyka narządów zmysłów
- wady wzroku i słuchu
- Regulacja nerwowa i hormonalna:
- podział układu nerwowego
- charakterystyka układu nerwowego
- budowa neuronu
- odruchy i budowa łuku odruchowego
- choroby układu nerwowego
- układ hormonalny:
- gruczoły dokrewne i ich przegląd, rola i rodzaje hormonów
- zasada działania hormonów, antagonistyczne działanie hormonów
- choroby układu dokrewnego
- Układ wydalniczy:
- budowa układu wydalniczego
- etapy powstawania moczu ostatecznego
- skład moczu
- higiena i choroby układu wydalniczego
Klasa VIII szkoły podstawowej
- Zakres materiału klasy 7.
- Ekologia:
- podstawowe pojęcia w ekologii
- tolerancja ekologiczna; przykłady gatunków wskaźnikowych; stenobionty i eurybionty
- organizm a środowisko
- interakcje między i wewnątrzpopulacyjne
- strategie rozrodu - r i K
- zależności pokarmowe - interakcje antagonistyczne i nieantagonistyczne wraz z przykładami - allelopatia ujemna, amensalizm, pasożytnictwo, drapieżnictwo, roślinożerność, konkurencja, protokooperacja, komensalizm, mutualizm; pojęcie mutualizmu fakultatywnego i obligatoryjnego; łańcuch spasania i detrytusowy; iramidy troficzne; sieci zależności troficznych
- materia i energia w ekosystemie
- cechy i struktura populacji; krzywe przeżywania (WKLĘSŁA, WYPUKŁA) i wzrostu populacji - jotowata i esowata
- cykle biogeochemiczne - węgiel, azot
- struktura i funkcjonowanie ekosystemu
- biomy lądowe
- sukcesja ekologiczna
- zanieczyszczenia środowiska
- gatunki inwazyjne
- źródła i skutki zanieczyszczeń atmosfery, hydrosfery i litosfery; dziura ozonowa, efekt cieplarniany, kwaśne deszcze, smog i jego rodzaje
- pojęcia: reintrodukcja, introdukcja, rekultywacja, restytucja, ekstynkcja; gatunki zwornikowe; dymorfizm płciowy, mimetyzm, mimikra
- odpady i ich segregacja - pojemniki do segregacji i zasady segregacji odpadów
- Racjonalne gospodarowanie zasobami przyrody:
- rodzaje zasobów przyrody oraz skutki ich niewłaściwej eksploatacji
- odnawianie zasobów przyrody
- zrównoważony rozwój
- ochrona zasobów przyrody na co dzień
- Człowiek i środowisko:
- sposoby ochrony przyrody; przegląd parków narodowych
- wpływ człowieka na różnorodność biologiczną
- racjonalne gospodarowanie zasobami przyrody
- różnorodność biologiczna