strona główna
ZGŁOSZENIE ZGŁOSZENIE
EDI zaprasza do wzięcia udziału w konkursie PANDA. Nie zwlekaj! zgłoś szkołę jak najszybciej. Pomoże Ci w tym formularz zgłoszeniowy.
Matematyka Język polski Język angielski Język niemiecki Historia
Biologia Fizyka Geografia Chemia Przyroda

Kurczak EDI gorąco wita i serdecznie zaprasza wszystkich głodnych wiedzy uczniów oraz ich nauczycieli na kolejne edycje konkursów Pingwin i Panda z biologii. Konkursy o różnym stopniu trudności przeznaczone są dla uczniów klas V, VI, VII i VIII szkoły podstawowej (Pingwin i Panda) i I liceum ogólnokształcącego (Pingwin).

Konkursy z biologii odbędą się: 27.11.2019 r. - Pingwin i 07.04.2020 r. - Panda w szkołach, które terminowo dokonały zgłoszenia. Godzinę rozpoczęcia ustala szkolny koordynator konkursu. Każdy konkurs trwa 45 minut + 10 minut na sprawy organizacyjne. Materiały niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia konkursu otrzymają Państwo drogą pocztową na około tydzień przed konkursem (w wypadku nie otrzymania materiałów prosimy o kontakt telefoniczny 22 509-86-70). W przesyłce znajdą Państwo:

  • testy,
  • karty odpowiedzi,
  • druk protokołu z instrukcją przeprowadzenia konkursu,
  • druk wpłaty,
  • kopertę zwrotną.

Konkursy z biologii przeprowadzane są w formie testów jednokrotnego wyboru. Każdy test to 30 pytań z czterema wariantami odpowiedzi. Wybraną przez siebie odpowiedź uczeń zakreśla zamalowując czarnym lub niebieskim długopisem odpowiednie pole. Za odpowiedź prawidłową uczeń otrzymuje +1 punkt, odpowiedź nieprawidłowa to -1 punkt, a przy braku odpowiedzi punktów 0. Dla najlepszych uczniów EDI przygotował atrakcyjne nagrody.

Jeżeli mają Państwo pytania chętnie odpowiemy. Prosimy o kontakt telefoniczny: (22) 509-86-70 lub na adres e-mail: edi@edi.edu.pl

EDI życzy powodzenia!

 

Zakres tematyczny - PINGWIN

 

Klasa V szkoły podstawowej 

1. Biologia jako nauka:

  • o czym jest biologia
  • cechy organizmów
  • czynności życiowe organizmów
  • organizmy wielokomórkowe
  • dziedziny biologii jako nauki

2. Biologia i sposoby jej poznania:

  • obserwacje
  • doświadczenia
  • metoda naukowa i jej etapy
  • jak być dobrym biologiem?
  • źródła wiedzy o biologii

3. Obserwujemy przez mikroskop:

  • budowa mikroskopu optycznego
  • preparaty mikroskopowe i ich przygotowanie

4. Organizmy żywe:

  • kwasy nukleinowe
  • komórka zwierzęca i jej budowa
  • komórka roślinna i jej budowa
  • komórka bakteryjna
  • samożywność i fotosynteza
  • dlaczego rośliny przeprowadzają fotosyntezę?
  • chemosynteza
  • cudzożywność
  • roślinożercy, mięsożercy, wszystkożercy
  • pasożyty i półpasożyty

Klasa VI szkoły podstawowej 

1. Zwierzęta i ich królestwo:

  • cechy zwierząt
  • budowa organizmu zwierzęcego
  • kręgowce i bezkręgowce

2. Zwierzęta i ich tkanki:

  • rodzaje tkanek
  • obserwacje tkanek pod mikroskopem
  • krew jako tkanka płynna
  • cechy charakterystyczne poszczególnych tkanek

3. Parzydełkowce, płazińce, nicienie, pierścienice:

  • budowa i rodzaje parzydełkowców
  • znaczenie parzydełkowców w przyrodzie
  • płazińce i ich budowa
  • pasożyty - tasiemiec, rozwój i znaczenie w przyrodzie
  • nicienie - choroby wywoływane przez nie
  • pierścienice w przyrodzie, ich budowa i znaczenie

Klasa VII szkoły podstawowej

1. Aparat ruchu – aktywny i bierny:

  • podział, budowa i znaczenie mięśni, szkielet osiowy, obręczy i kończyn, podział i budowa kości
  • higiena i choroby układu ruchu
  • budowa kręgów stanowiących aparat ruchowy głowy

2. Układ krążenia:

  • budowa i funkcja
  • budowa naczyń krwionośnych, serca
  • grupy krwi
  • proces krzepnięcia krwi
  • higiena i choroby układu krążenia
  • budowa i funkcje krwi

3. Układ odpornościowy:

  • budowa i funkcja
  • podział odporności
  • zaburzenia funkcjonowania układu odpornościowego

Klasa VIII szkoły podstawowej

1. Genetyka:

  • przebieg replikacji
  • podziały komórkowe
  • ekspresja informacji genetycznej
  • cechy kodu genetycznego
  • podstawowe pojęcia w genetyce, w tym: gen, genotyp, fenotyp, genom, kariotyp, homozygota, heterozygota, genofor, nukleoid
  • budowa kwasów nukleinowych i ich formy; budowa nukleotydu i nukleozydu
  • dziedziczenie cech u człowieka, w tym grup krwi; dominacja zupełna; I i II Prawo Mendla
  • podział i przyczyny zmienności, w tym: środowiskowa, rekombinacyjna i mutacyjna

2. Ekologia:

  • podstawowe pojęcia w ekologii
  • właściwości populacji i interakcje międzypopulacyjne
  • poziomy troficzne; sieci zależności pokarmowych; łańcuchy troficzne
  • przegląd ekosystemów wodnych i lądowych; biomy na ziemi; strefy mórz, oceanów i jezior
  • sukcesja pierwotna i wtórna
  • krążenie pierwiastków i związków w przyrodzie: węgla, azotu, fosforu, wody, dwutlenku węgla
  • zagrożenia i ochrona wód, powietrza i gleby

Klasa I liceum ogólnokształcącego (po szkole podstawowej)

1. Rola pierwiastków (makro i mikroelementów) w organizmie człowieka.
2. Rola białek, cukrów i tłuszczów.
3. Budowa i funkcje kwasów nukleinowych:

  • budowa i funkcje nukleotydów
  • zasada komplementarności
  • budowa DNA
  • występowanie i znaczenie DNA
  • budowa i rodzaje RNA
  • znaczenie RNA

4. Budowa komórki eukariotycznej:

  • podział komórek na eukariotyczne i prokariotyczne
  • główne elementy komórki eukariotycznej
  • przykłady przystosowania komórek do pełnionych przez nie funkcji
  • porównanie budowy komórek zwierzęcych, roślinnych  i grzybowych

5. Budowa i znaczenie błon biologicznych:

  • budowa i rodzaje błon biologicznych
  • funkcje błon biologicznych
  • rodzaje transportu przez błony (transport bierny i czynny)
  • osmoza w komórce roślinnej i zwierzęcej
  • badanie wpływu roztworów o różnym stężeniu na zjawisko osmozy

6. Budowa i rola jadra komórkowego:

  • budowa jądra komórkowego
  • funkcje jądra komórkowego
  • organizacja materiału genetycznego w jądrze komórkowym

7. Składniki cytoplazmy:

  • budowa i funkcje cytozolu
  • budowa i funkcje cytoszkieletu
  • system błon wewnątrzkomórkowych (siateczka śródplazmatyczna, wakuole, lizosomy, aparat Golgiego)
  • funkcje rybosomów
  • budowa i funkcje mitochondriów

Klasa I liceum ogólnokształcącego (po gimnazjum)

1. Podstawowe reguły dziedziczenia genów i zadania genetyczne:

  • zależność między genotypem a fenotypem
  • allele jako różne wersje genu
  • dominacja i recesywność alleli – dominacja zupełna „Pisum”, niezupełna, kodominacja
  • homozygoty i heterozygoty
  • cechy dominujące i recesywne u człowieka
  • badania Mendla
  • pojęcia: gen, genom, fenotyp, genotyp, kariotyp
  • reguły dziedziczenia – prawo czystości gamet; cechy dominujące i recesywne u grochu
  • reguły dziedziczenia – prawo niezależnej segregacji cech
  • przykłady dziedziczenia cech u ludzi
  • przykłady innych sposobów dziedziczenia cech
  • dziedziczenie grup krwi - zadania; czynnik Rh i jego podłoże genetyczne

2. Genetyczne uwarunkowania płci. Cechy sprzężone z płcią:

  • mechanizmy warunkowania płci u człowieka i innych organizmów
  • dziedziczenie cech sprzężonych z płcią
  • cechy związane z płcią
  • sprzężenia genów; teoria Morgana

3. Zmiany w informacji genetycznej:

  • rekombinacja genetyczna
  • crossing-over
  • mutacje i czynniki mutagenne
  • podział mutacji na spontaniczne i indukowane
  • podział mutacji na genowe i chromosomowe
  • analiza rodowodów jako metoda diagnozowania mutacji
  • skutki mutacji
  • mutacje milczące, indukowane, nonsensowne, generatywne, somatyczne
  • genetyczne podłoże nowotworów

4. Choroby genetyczne człowieka:

  • przyczyny chorób genetycznych
  • charakterystyka wybranych chorób jednogenowych
  • charakterystyka wybranych chorób chromosomalnych
  • poradnictwo genetyczne
  • badania prenatalne
  • testy pourodzeniowe
  • ocena ryzyka poczęcia chorego dziecka

 

 

Zakres tematyczny - PANDA

 

Klasa V szkoły podstawowej

1. Biologia jako nauka o życiu:

  • biologia jako nauka
  • jak poznawać biologię
  • obserwacje mikroskopowe

2. Budowa organizmów i ich czynności życiowe:

  • składniki chemiczne organizmów
  • budowa komórki zwierzęcej
  • budowa komórki roślinnej
  • inne rodzaje komórek
  • samożywność
  • cudzożywność
  • sposoby oddychania organizmów
  • klasyfikacja organizmów

3. Wirusy, bakterie, grzyby, protisty:

  • cechy wirusów i bakterii
  • występowanie wirusów i bakterii
  • odżywienie, rozmnażanie i znaczenie wirusów i bakterii
  • cechy i występowanie protistów
  • protisty jednokomórkowe i wielokomórkowe
  • choroby wywoływane przez protisty
  • budowa i różnorodność grzybów
  • porosty i ich budowa

4. Tkanki i organy roślinne:

  • rodzaje tkanek roślinnych
  • korzeń - główne funkcje u budowa
  • pędy - budowa i funkcje łodygi
  • liście - budowa i główne funkcje

5. Różnorodność roślin:

  • środowisko życia, cechy charakterystyczne mchów i paprotników
  • ich znaczenie w przyrodzie
  • budowa mchów i budowa paprotników
  • cechy ogólne roślin nagonasiennych i okrytonasiennych

Klasa VI szkoły podstawowej

1. Proste zwierzęta bezkręgowe:

  • pierścienice - środowisko, tryb życia i cechy pierścienic; nowe cechy pierścienic
  • przystosowania pijawki do pasożytniczego trybu życia
  • budowa zewnętrzna i wewnętrzna oraz przegląd systematyczny pierścienic
  • znaczenie pierścienic w przyrodzie i dla człowieka
  • cechy stawonogów
  • środowisko i tryb życia stawonogów
  • budowa zewnętrzna skorupiaków
  • przegląd systematyczny skorupiaków i ich znaczenie w przyrodzie i dla człowieka
  • owady - środowisko i tryb życia
  • charakterystyczne cechy budowy zewnętrznej i wewnętrznej owadów
  • przegląd systematyczny i znaczenie owadów
  • pajęczaki - środowisko i tryb życia
  • budowa zewnętrzna i wewnętrzna pajęczaków
  • przegląd systematyczny pajęczaków i ich znaczenie w przyrodzie i dla człowieka
  • typ: mięczaki - środowisko i tryb życia; budowa morfologiczna ślimaka, małży i głowonoga
  • przegląd systematyczny mięczaków - gromady; ślimaki występujące w Polsce - w wodzie słodkiej, na lądzie w ogrodzie; małże Morza Bałtyckiego
  • znaczenie mięczaków w przyrodzie i dla człowieka
  • systematyka bezkręgowców - podstawowe typy i gromady

Klasa VII szkoły podstawowej

1. Narządy zmysłów człowieka:

  • charakterystyka narządów zmysłów
  • wady wzroku i słuchu

2. Regulacja nerwowa:

  • podział układu nerwowego
  • charakterystyka układu nerwowego
  • budowa neuronu
  • odruchy i budowa łuku odruchowego
  • choroby układu nerwowego

3. Rozmnażanie, wzrost i rozwój:

  • budowa i rola żeńskiego i męskiego układu rozrodczego
  • choroby przenoszone drogą płciową
  • od poczęcia do narodzin; rozwój płodu
  • ciąża - planowanie, higiena i zagrożenia
  • od narodzin do starości
  • podstawowe metody i środki antykoncepcyjne

4. Układ oddechowy:

  • budowa i rola układu
  • mechanizm wymiany gazowej
  • oddychanie komórkowe
  • higiena i choroby układu oddechowego

5. Współczesne zagrożenia zdrowia. Równowaga wewnętrzna organizmu.
6. Zdrowie a cywilizacja. Czynniki chorobotwórcze. Drogi zakażenia. Choroby społeczne, cywilizacyjne, pasożytnicze, zakaźne i genetycznie uwarunkowane.
7. Pierwsza pomoc w przypadku zaburzeń krążeniowo-oddechowych.

Klasa VIII szkoły podstawowej

1. Ekologia:

  • podstawowe pojęcia w ekologii
  • tolerancja ekologiczna. Przykłady gatunków wskaźnikowych. Stenobionty i eurybionty
  • organizm a środowisko
  • interakcje między i wewnątrzpopulacyjne
  • strategie rozrodu - r i K
  • zależności pokarmowe; łańcuch spasania i detrytusowy; piramidy troficzne; sieci zależności troficznych
  • materia i energia w ekosystemie
  • cechy i struktura populacji; krzywe przeżywania i wzrostu populacji - jotowata i esowata
  • cykle biogeochemiczne - węgiel, azot
  • struktura i funkcjonowanie ekosystemu
  • biomy lądowe
  • sukcesja ekologiczna
  • zanieczyszczenia środowiska
  • gatunki inwazyjne
  • źródła i skutki zanieczyszczeń atmosfery, hydrosfery i litosfery; dziura ozonowa, efekt cieplarniany, kwaśne deszcze
  • odpady i ich segregacja - pojemniki do segregacji i zasady segregacji odpadów

2. Racjonalne gospodarowanie zasobami przyrody:

  • rodzaje zasobów przyrody oraz skutki ich niewłaściwej eksploatacji
  • odnawianie zasobów przyrody
  • zrównoważony rozwój
  • ochrona zasobów przyrody na co dzień

3. Genetyka:

  • genetyka klasyczna I i II Prawo Mendla
  • dziedziczenie cech - dominacja zupełna i niezupełna, kodominacja (dziedziczenie grup krwi), cechy sprzężone z płcią Hemofilia i daltonizm); zadania genetyczne
  • zmienność organizmów; zmienność mutacyjna; mutacje punktowe i chromosomowe liczbowe - przykłady chorób punktowych - autosomalnych recesywnych, dominujących oraz chorób chromosomowych liczbowych i strukturalnych oraz ich zapisy
  • przykałdy cech recesywnych i dominujących u człowieka
  • pojęcia: kariotyp, genom, gen, genotyp, mutacja milcząca, spontaniczna, indukowana, dynamiczna, zmiany sensu, zmiany ramki odczytu


Logowanie

    Pamiętaj mnie     Przypomnieć login?   Zarejestruj się  

Subskrypcja
Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach, wpisz swój adres email