Biologia

Serdecznie zapraszamy wszystkich głodnych wiedzy uczniów oraz ich nauczycieli na kolejne edycje konkursów Pingwin i Panda z biologii. Konkursy o różnym stopniu trudności przeznaczone są dla uczniów klas V-VIII szkoły podstawowej (Pingwin i Panda).

Konkursy z biologii odbędą się: 22.11.2024 r. - Pingwin i 11.04.2025 r. - Panda w szkołach, które terminowo dokonały zgłoszenia. Godzinę rozpoczęcia ustala szkolny koordynator konkursu. Każdy konkurs trwa 45 minut + 10 minut na sprawy organizacyjne. Materiały niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia konkursu otrzymają Państwo drogą pocztową.

Konkursy z biologii przeprowadzane są w formie testów jednokrotnego wyboru. Każdy test to 30 pytań z czterema wariantami odpowiedzi. Dla najlepszych uczniów EDI przygotował atrakcyjne nagrody.

Jeżeli mają Państwo pytania chętnie na nie odpowiemy. Prosimy o kontakt telefoniczny: 22-509-86-70 lub na adres e-mail: edi@edi.edu.pl

EDI życzy powodzenia!

Ulotka informacyjna - konkurs PINGWIN

Ulotka informacyjna - konkurs PANDA


Zakres tematyczny - PINGWIN

Na każdym poziomie edukacji obowiązuje zasada kumulatywności - wiedza i umiejętności zdobyte we wcześniejszych latach muszą być kontynuowane i rozwijane, zgodnie z podstawą programową. Oznacza to, że zagadnienia poruszane w wcześniejszych testach mogą pojawić się również w testach na późniejszych etapach nauki.

Klasa V szkoły podstawowej

  1. Treści zawarte w programie nauczania przyrody.
  2. Samożywność i cudzożywność.
  3. Klasyfikacja organizmów.
  4. Wirusy i bakterie.
  5. Budowa i różnorodność grzybów.
  6. Porosty - budowa, występowanie, znaczenie.
  7. Mchy i rośliny paprociowe.

Klasa VI szkoły podstawowej

  1. Treści nauczania zawarte w programie nauczania biologii w klasie 5.
  2. Stawonogi i mięczaki.
  3. Ryby - środowisko życia, przystosowanie, przegląd i znaczenie.
  4. Płazy - środowisko życia, przystosowanie, przegląd i znaczenie.
  5. Gady - środowisko życia, przystosowanie, przegląd i znaczenie.
  6. Ochrona ryb, płazów i gadów.

Klasa VII szkoły podstawowej

  1. Zakres materiału klasy 6.
  2. Przegląd tkanek zwierzęcych.
  3. Aparat ruchu - aktywny i bierny:
    • podział, budowa i znaczenie mięśni, szkielet osiowy, obręczy i kończyn, podział i budowa kości
    • higiena i choroby układu ruchu
    • budowa kręgów stanowiących aparat ruchowy głowy
  4. Układ pokarmowy:
    • odżywianie: składniki pokarmu (białka, cukry, tłuszcze, witaminy i ich przegląd, sole mineralne)
    • budowa i funkcjonowanie układu pokarmowego
    • zasady prawidłowego żywienia
    • witaminy
    • trawienie i wchłanianie składników pokarmowych
    • choroby i higiena układu pokarmowego
  5. Układ krążenia:
    • budowa i funkcja
    • budowa naczyń krwionośnych, serca
    • grupy krwi
    • proces krzepnięcia krwi
    • budowa i funkcje krwi
    • budowa i funkcja układu limfatycznego
    • higiena i choroby układu krążenia
  6. Układ odpornościowy:
    • budowa i funkcja
    • odział odporności
    • komórki układu odpornościowego
    • zaburzenia funkcjonowania układu odpornościowego

Klasa VIII szkoły podstawowej

  1. Zakres materiału klasy 7.
  2. Genetyka:
    • budowa DNA i RNA
    • przebieg replikacji
    • podziały komórkowe
    • ekspresja informacji genetycznej
    • cechy kodu genetycznego
    • podstawowe pojęcia w genetyce, w tym: gen, genotyp, fenotyp, genom, kariotyp, homozygota, heterozygota, genofor, nukleoid
    • budowa kwasów nukleinowych i ich formy; budowa nukleotydu i nukleozydu
    • dziedziczenie cech u człowieka, w tym grup krwi; dominacja zupełna; I i II Prawo Mendla
    • podział i przyczyny zmienności, w tym: środowiskowa, rekombinacyjna i mutacyjna; mutacje punktowe (substytucje, insercje i delecje); mutacje chromosomowe strukturalne (delecja, translokacja) i liczbowe (monosmie, trisomie, tetrasomie, nullisomie); choroby genetyczne
  3. Ewolucjonizm:
    • źródła wiedzy o ewolucji
    • mechanizmy i prawidłowości ewolucji, w tym mutacje, dobór naturalny, dryf genetyczny, adaptacje
    • przykłady doboru stabilizującego, rozdzielającego i kierunkowego
    • historia myśli ewolucyjnej, dowody ewolucji, powstanie życia na Ziemi
  4. Antropogeneza:
    • systematyka człowieka; różnice między człowiekiem rozumnym a innymi naczelnymi, w tym człekokształtnymi
    • przebieg ewolucji człowieka
    • pochodzenie człowieka

Zakres tematyczny - PANDA

Na każdym poziomie edukacji obowiązuje zasada kumulatywności - wiedza i umiejętności zdobyte we wcześniejszych latach muszą być kontynuowane i rozwijane, zgodnie z podstawą programową. Oznacza to, że zagadnienia poruszane w wcześniejszych testach mogą pojawić się również w testach na późniejszych etapach nauki.

Klasa V szkoły podstawowej

  1. Treści zawarte w programie nauczania przyrody.
  2. Mchy - środowisko życia, budowa, rozmnażanie, znaczenie w przyrodzie i dla człowieka.
  3. Paprotniki - środowisko życia, budowa, rozmnażanie, znaczenie.
  4. Nagonasienne - środowisko życia, budowa, cechy, rozmnażanie, znaczenie.
  5. Gatunki krzewów i drzew iglastych.
  6. Okrytonasienne - cechy i formy roślin, budowa, rozmnażanie.
  7. Grzyby i porosty - środowisko życia, cechy budowy, funkcje życiowe, znaczenie.

Klasa VI szkoły podstawowej

  1. Treści nauczania zawarte w programie nauczania biologii w klasie 5.
  2. Królestwo zwierząt - komórka zwierzęca, podział i budowa zwierząt.
  3. Tkanki zwierzęce: nabłonkowa, mięśniowa, nerwowa
  4. Tkanka łączna.
  5. Płazińce.
  6. Stawonogi - przegląd, cechy, przystosowania, znaczenie.
  7. Ptaki i ssaki - cechy, środowisko życia, występowanie, znaczenie.

Klasa VII szkoły podstawowej

  1. Zakres materiału klasy 6.
  2. Narządy zmysłów człowieka:
    • charakterystyka narządów zmysłów
    • wady wzroku i słuchu
  3. Regulacja nerwowa i hormonalna:
    • podział układu nerwowego
    • charakterystyka układu nerwowego
    • budowa neuronu
    • odruchy i budowa łuku odruchowego
    • choroby układu nerwowego
    • układ hormonalny:
      • gruczoły dokrewne i ich przegląd, rola i rodzaje hormonów
      • zasada działania hormonów, antagonistyczne działanie hormonów
      • choroby układu dokrewnego
  4. Układ wydalniczy:
    • budowa układu wydalniczego
    • etapy powstawania moczu ostatecznego
    • skład moczu
    • higiena i choroby układu wydalniczego

Klasa VIII szkoły podstawowej

  1. Zakres materiału klasy 7.
  2. Ekologia:
    • podstawowe pojęcia w ekologii
    • tolerancja ekologiczna; przykłady gatunków wskaźnikowych; stenobionty i eurybionty
    • organizm a środowisko
    • interakcje między i wewnątrzpopulacyjne
    • strategie rozrodu - r i K
    • zależności pokarmowe - interakcje antagonistyczne i nieantagonistyczne wraz z przykładami - allelopatia ujemna, amensalizm, pasożytnictwo, drapieżnictwo, roślinożerność, konkurencja, protokooperacja, komensalizm, mutualizm; pojęcie mutualizmu fakultatywnego i obligatoryjnego; łańcuch spasania i detrytusowy; iramidy troficzne; sieci zależności troficznych
    • materia i energia w ekosystemie
    • cechy i struktura populacji; krzywe przeżywania (WKLĘSŁA, WYPUKŁA) i wzrostu populacji - jotowata i esowata
    • cykle biogeochemiczne - węgiel, azot
    • struktura i funkcjonowanie ekosystemu
    • biomy lądowe
    • sukcesja ekologiczna
    • zanieczyszczenia środowiska
    • gatunki inwazyjne
    • źródła i skutki zanieczyszczeń atmosfery, hydrosfery i litosfery; dziura ozonowa, efekt cieplarniany, kwaśne deszcze, smog i jego rodzaje
    • pojęcia: reintrodukcja, introdukcja, rekultywacja, restytucja, ekstynkcja; gatunki zwornikowe; dymorfizm płciowy, mimetyzm, mimikra
    • odpady i ich segregacja - pojemniki do segregacji i zasady segregacji odpadów
  3. Racjonalne gospodarowanie zasobami przyrody:
    • rodzaje zasobów przyrody oraz skutki ich niewłaściwej eksploatacji
    • odnawianie zasobów przyrody
    • zrównoważony rozwój
    • ochrona zasobów przyrody na co dzień
  4. Człowiek i środowisko:
    • sposoby ochrony przyrody; przegląd parków narodowych
    • wpływ człowieka na różnorodność biologiczną
    • racjonalne gospodarowanie zasobami przyrody
    • różnorodność biologiczna

Dane kontaktowe

logo mobile

ul. Czarnołęcka 26D
04-740 Warszawa

edi@edi.edu.pl
Telefon: 22 509-86-70
Faks: 22 509-86-71

Subskrypcja



Obserwuj nas

meta facebook

Ta strona używa plików Cookies oraz działa zgodnie z Polityką prywatności.

Polityka prywatności