strona główna
ZGŁOSZENIE ZGŁOSZENIE
EDI zaprasza do wzięcia udziału w konkursie PINGWIN. Nie zwlekaj! zgłoś szkołę jak najszybciej. Pomoże Ci w tym formularz zgłoszeniowy.
Matematyka Język polski Język angielski Język niemiecki Historia
Biologia Fizyka Geografia Chemia Przyroda

Kurczak EDI gorąco wita i serdecznie zaprasza wszystkich głodnych wiedzy uczniów oraz ich nauczycieli na kolejne edycje konkursów Pingwin i Panda z geografii. Konkursy o różnym stopniu trudności przeznaczone są dla uczniów klas V, VI, VII i VIII szkoły podstawowej (Pingwin i Panda) i I liceum ogólnokształcącego (Pingwin).

Konkursy z geografii odbędą się: 27.11.2019 r. - Pingwin i 07.04.2020 r. - Panda w szkołach, które terminowo dokonały zgłoszenia. Godzinę rozpoczęcia ustala szkolny koordynator konkursu. Każdy konkurs trwa 45 minut + 10 minut na sprawy organizacyjne. Materiały niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia konkursu otrzymają Państwo drogą pocztową na około tydzień przed konkursem (w wypadku nie otrzymania materiałów prosimy o kontakt telefoniczny 22 509-86-70). W przesyłce znajdą Państwo:

  • testy,
  • karty odpowiedzi,
  • druk protokołu z instrukcją przeprowadzenia konkursu,
  • druk wpłaty,
  • kopertę zwrotną.

Konkursy z geografii przeprowadzane są w formie testów jednokrotnego wyboru. Każdy test to 30 pytań z czterema wariantami odpowiedzi. Wybraną przez siebie odpowiedź uczeń zakreśla zamalowując czarnym lub niebieskim długopisem odpowiednie pole. Za odpowiedź prawidłową uczeń otrzymuje +1 punkt, odpowiedź nieprawidłowa to -1 punkt, a przy braku odpowiedzi punktów 0. Dla najlepszych uczniów EDI przygotował atrakcyjne nagrody.

Jeżeli mają Państwo pytania chętnie odpowiemy. Prosimy o kontakt telefoniczny: (22) 509-86-70 lub na adres e-mail: edi@edi.edu.pl

EDI życzy powodzenia!

 

Zakres tematyczny - PINGWIN

Klasa V szkoły podstawowej

1. Geografia - czym się zajmuje:

  • źródła nauki o geografii
  • czym zajmuje się geografia?

2. Mapa Polski:

  • czym jest mapa?
  • rodzaje map
  • skala i jej rodzaje
  • obliczanie odległości na mapie
  • plan miasta
  • orientowanie mapy w terenie
  • jak prawidłowo czytać mapy?

3. Krajobrazy w Polsce:

  • czym jest krajobraz?
  • krajobraz naturalny i kulturowy
  • cechy krajobrazu
  • krajobraz nadmorski - cechy
  • jeziora przybrzeżne
  • Morze Bałtyckie - jako region turystyczny
  • rośliny i zwierzęta krajobrazu nadmorskiego
  • największe miasta znajdujące się nad Morzem Bałtyckim
  • Pojezierze Mazurskie - cechy
  • turystyka na Pojezierzu Mazurskim
  • jeziora i roślinność oraz zwierzęta
  • atrakcje turystyczne
  • Nizina Mazowiecka - cechy i położenie na mapie
  • krajobraz kulturowy Niziny Mazowieckiej
  • atrakcje turystyczne
  • Kampinoski Park Narodowy
  • Warszawa i krajobraz wielkomiejski
  • zabytki Warszawy
  • Wyżyna Śląska - położenie, cechy i przemysł

Klasa VI szkoły podstawowej

1. Współrzędne geograficzne:

  • cechy południków i równoleżników
  • długość i szerokość geograficzna
  • podział półkuli na półkule
  • czym jest GPS?

2. Ziemia w Układzie Słonecznym:

  • budowa Układu Słonecznego
  • ciała niebieskie
  • ruch obrotowy Ziemi - cechy, zmiana czasu
  • ruch obiegowy Ziemi - cechy, długość dnia i nocy, zmiany oświetlenia
  • astronomiczne pory roku
  • dzień polarny, noc polarna
  • strefy oświetlenia Ziemi i ich granice
  • oświetlenie Ziemi a klimat

3. Przyroda i ludność Europy:

  • położenie i ukształtowanie powierzchni Europy
  • wulkany i trzęsienia ziemi na Islandii
  • zróżnicowanie klimatyczne Europy
  • podział polityczny Europy
  • ludność Europy

Klasa VII szkoły podstawowej

1. W pytaniach wykorzystano treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania geografii w klasach V-VI szkoły podstawowej.
2. Położenie geograficzne i środowisko przyrodnicze Polski.
3. Krainy geograficzne Polski.
4. Podział administracyjny Polski.
Klasa VIII szkoły podstawowej

1. W pytaniach wykorzystano treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania geografii w klasach V-VII szkoły podstawowej.
2. Afryka.
3. Znajomość mapy Afryki.
Klasa I liceum ogólnokształcącego (po szkole podstawowej)

1. W pytaniach wykorzystano treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania geografii w szkole podstawowej.
2. Obraz Ziemi.
3. Ziemia we wszechświecie.
4. Atmosfera.

Klasa I liceum ogólnokształcącego (po gimnazjum)

1. W pytaniach wykorzystano treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania geografii w gimnazjum.
2. Urbanizacja na świecie.
3. Rolnictwo: czynniki rozwoju rolnictwa.
4. Produkcja roślinna.

 

 

Zakres tematyczny - PANDA

 

Klasa V szkoły podstawowej

1. Geografia jako nauka.
2. Orientacja na mapie i globusie:

  • bieguny, równik, równoleżnik
  • legenda mapy
  • jak czytać mapę
  • rodzaje map

3. Krajobrazy Polski i ich cechy:

  • krajobraz pierwotny i kulturowy
  • Tatry - co wyróżnia krajobraz wysokogórski
  • Wyżyna Krakowsko-Częstochowska
  • Szlakiem Orlich Gniazd
  • Nizina Mazowiecka
  • Pojezierze Mazurskie - walory turystyczne, roślinność i zwierzęta
  • Pobrzeże Słowińskie - Słowiński Park Narodowy i jego bogactwa przyrodnicze
  • Wyżyna Śląska i jej przemysł
  • Wyżyna Lubelska - rolnictwo
  • Warszawa - jako krajobraz wielkomiejski
  • główne zabytki Warszawy

4. Krajobrazy świata:

  • wilgotne lasy równikowe
  • lasy strefy umiarkowanej
  • sawanna i stepy
  • pustynie gorące i lodowe
  • krajobraz śródziemnomorski

Klasa VI szkoły podstawowej

1. Kształt i ruchy Ziemi:

  • siatka geograficzna i kartograficzna
  • długość i szerokość geograficzna
  • Ziemia we wszechświecie
  • ruch obrotowy Ziemi
  • dobowy rytm życia człowieka i przyrody
  • ruch obiegowy Ziemi
  • strefy oświetlenia Ziemi

2. Geografia Europy:

  • Europa na mapie fizycznej i politycznej
  • klimat Europy
  • ludność Europy
  • największe europejskie miasta - Paryż i Londyn
  • Dania i Węgry - rolnictwo
  • produkcja energii w Europie
  • Francja jako przykład gospodarki
  • południowa Europa - kraje śródziemnomorskie
  • sąsiedzi Polski - Niemcy, Litwa i Białoruś, Czechy, Słowacja, Ukraina, Rosja -przemysł i turystyka

Klasa VII szkoły podstawowej

1. W pytaniach wykorzystano treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania geografii w klasach V-VI szkoły podstawowej.
2. Usługi w Polsce.
3. Zanieczyszczenie środowiska przyrodniczego Polski.

Klasa VIII szkoły podstawowej

1. W pytaniach wykorzystano treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania geografii w klasach V-VII szkoły podstawowej.
2. Australia i Oceania.



Logowanie

    Pamiętaj mnie     Przypomnieć login?   Zarejestruj się  

Subskrypcja
Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach, wpisz swój adres email