Serdecznie zapraszamy wszystkich głodnych wiedzy uczniów oraz ich nauczycieli na kolejne edycje konkursów Pingwin i Panda z geografii. Konkursy o różnym stopniu trudności przeznaczone są dla uczniów klas V, VI, VII i VIII szkoły podstawowej (Pingwin i Panda).
Konkursy z geografii odbędą się: 25.11.2022 r. - Pingwin i 19.04.2023 r. - Panda w szkołach, które terminowo dokonały zgłoszenia. Godzinę rozpoczęcia ustala szkolny koordynator konkursu. Każdy konkurs trwa 45 minut + 10 minut na sprawy organizacyjne. Materiały niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia konkursu otrzymają Państwo drogą pocztową.
Konkursy z geografii przeprowadzane są w formie testów jednokrotnego wyboru. Każdy test to 30 pytań z czterema wariantami odpowiedzi. Dla najlepszych uczniów EDI przygotował atrakcyjne nagrody.
Jeżeli mają Państwo pytania chętnie na nie odpowiemy. Prosimy o kontakt telefoniczny: (22) 509-86-70 lub na adres e-mail: edi@edi.edu.pl
EDI życzy powodzenia!
Ulotka informacyjna - konkurs PINGWIN
Ulotka informacyjna - konkurs PANDA
Zakres tematyczny - PINGWIN
Klasa V szkoły podstawowej
1. W pytaniach wykorzystano treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania przyrody w klasie IV szkoły podstawowej.
2. Geografia - czym się zajmuje:
- przedmiot badań geografii
- źródła informacji geograficznej
- elementy środowiska geograficznego
3. Mapa Polski:
- czym jest mapa
- rodzaje map
- skala i jej rodzaje
- ukształtowanie powierzchni na mapach
- wysokość bezwzględna i względna
- obliczanie odległości na mapie
- plan miasta
- orientowanie mapy w terenie
4. Krajobrazy w Polsce:
- składniki krajobrazu
- pasy rzeźby terenu w Polsce
- krajobraz nadmorski - Wybrzeża Słowińskiego, jego elementy oraz cechy
- powstawanie jeziora przybrzeżnego
- Słowiński Park Narodowy
- rośliny i zwierzęta krajobrazu nadmorskiego
- Morze Bałtyckie - jako region turystyczny i gospodarczy
- Pojezierze Mazurskie - położenie, elementy i cechy krajobrazu
- największe jeziora Pojezierza Mazurskiego
- obiekty przyrodnicze i kulturowe występujące na pojezierzu
Klasa VI szkoły podstawowej
1. W pytaniach wykorzystano treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania geografii w klasie V szkoły podstawowej.
2. Współrzędne geograficzne:
- cechy południków i równoleżników
- współrzędne geograficzne - długość i szerokość geograficzna
- podział półkuli na półkulę północną, południową, wschodnią i zachodnią
- do czego służy odbiornik GPS
3. Ziemia w Układzie Słonecznym:
- budowa Układu Słonecznego
- ciała niebieskie
- ruch obrotowy i obiegowy Ziemi
- astronomiczne pory roku
- dzień polarny, noc polarna
- strefy czasowe
- strefy oświetlenia Ziemi
4. Środowisko przyrodnicze i ludność Europy:
- położenie i ukształtowanie powierzchni Europy
- granice kontynentu europejskiego
- Islandia - położenie geograficzne
- obszary występowania wulkanów i trzęsień ziemi
- środowisko przyrodnicze i atrakcje Islandii
Klasa VII szkoły podstawowej
1. W pytaniach wykorzystano treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania geografii w klasach V-VI szkoły podstawowej.
2. Praca z mapą.
3. Środowisko przyrodnicze Polski.
Klasa VIII szkoły podstawowej
1. W pytaniach wykorzystano treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania geografii w klasach V-VII szkoły podstawowej.
2. Gospodarka Azji.
3. Zagadnienia gospodarcze i kulturowe Japonii, Chin, Indii oraz Bliskiego Wschodu.
Zakres tematyczny - PANDA
Klasa V szkoły podstawowej
1. W pytaniach wykorzystano treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania przyrody w klasie IV szkoły podstawowej.
2. Geografia - czym się zajmuje:
- przedmiot badań geografii
- źródła informacji geograficznej
- elementy środowiska geograficznego
3. Mapa Polski:
- czym jest mapa
- rodzaje map
- skala i jej rodzaje
- ukształtowanie powierzchni na mapach
- wysokość bezwzględna i względna
- obliczanie odległości na mapie
- plan miasta
- orientowanie mapy w terenie
4. Krajobrazy w Polsce:
- pasy rzeźby terenu w Polsce
- Wybrzeże Słowińskie - krajobraz nadmorski, jego elementy oraz cechy
- powstawanie jeziora przybrzeżnego
- Słowiński Park Narodowy
- Morze Bałtyckie - jako region turystyczny i gospodarczy
- Pojezierze Mazurskie - położenie, elementy i cechy krajobrazu
- największe jeziora Pojezierza Mazurskiego
- obiekty przyrodnicze i kulturowe występujące na pojezierzu
- Nizina Mazowiecka - cechy i położenie na mapie
- dziedzictwo kulturowe Niziny Mazowieckiej
- Kampinoski Park Narodowy
- krajobraz wielkomiejski Warszawy - elementy i cechy krajobrazu
- atrakcje turystyczne Warszawy
- Wyżyna Śląska - położenie, cechy i przemysł
- atrakcje turystyczne Wyżyny Śląskiej
- położenie Wyżyny Lubelskiej
- cechy krajobrazu Wyżyny Lubelskiej
- powstanie wąwozów lessowych
- rolnicze zagospodarowanie Wyżyny Lubelskiej
- dziedzictwo kulturowe Wyżyny Lubelskiej
- Wyżyna Krakowsko-Częstochowska
- krajobraz wysokogórski Tatr
5. Pogoda a klimat. Klimatogram.
6. Lądy i oceany na Ziemi, podział Ziemi na półkule.
Klasa VI szkoły podstawowej
1. W pytaniach wykorzystano treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania geografii w klasie V szkoły podstawowej.
2. Współrzędne geograficzne:
- cechy południków i równoleżników
- współrzędne geograficzne - długość i szerokość geograficzna
- podział półkuli na północną, południową, wschodnią i zachodnią
- do czego służy odbiornik GPS
3. Ziemia w Układzie Słonecznym:
- budowa Układu Słonecznego
- ciała niebieskie
- ruch obrotowy i obiegowy Ziemi
- astronomiczne pory roku
- dzień polarny, noc polarna
- strefy oświetlenia Ziemi i ich granice
- oświetlenie Ziemi a klimat
4. Środowisko przyrodnicze i ludność Europy:
- położenie i ukształtowanie powierzchni Europy
- Islandia - położenie geograficzne
- elementy krajobrazu Islandii
- obszary występowania wulkanów i trzęsień ziemi
- zróżnicowanie klimatyczne Europy
- podział polityczny Europy
- rola Unii Europejskiej w przemianach gospodarczych Europy
- ludność Europy
- największe europejskie metropolie (Londyn, Paryż)
5. Gospodarka Europy:
- rolnictwo w Europie Zachodniej (Węgry, Dania)
- przemysł i usługi we Francji
- zmiany w przemyśle Niemiec
- atrakcje turystyczne Czech i Słowacji
Klasa VII szkoły podstawowej
1. W pytaniach wykorzystano treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania geografii w klasach V-VI szkoły podstawowej.
2. Usługi w Polsce.
3. Atrakcje turystyczne Polski (w tym formy ochrony przyrody).
Klasa VIII szkoły podstawowej
1. W pytaniach wykorzystano treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania geografii w klasach V-VII szkoły podstawowej.
2. Obszary okołobiegunowe.