strona główna
ZGŁOSZENIE ZGŁOSZENIE
EDI zaprasza do wzięcia udziału w konkursie PANDA. Nie zwlekaj! zgłoś szkołę jak najszybciej. Pomoże Ci w tym formularz zgłoszeniowy.
Matematyka Język polski Język angielski Język niemiecki Język hiszpański Historia
Biologia Fizyka Geografia Chemia Przyroda Co? Gdzie? Kiedy?

Serdecznie zapraszamy wszystkich głodnych wiedzy uczniów oraz ich nauczycieli na kolejne edycje konkursów Pingwin i Panda z geografii. Konkursy o różnym stopniu trudności przeznaczone są dla uczniów klas V, VI, VII i VIII szkoły podstawowej (Pingwin i Panda).

Konkursy z geografii odbędą się: 25.11.2022 r. - Pingwin i 19.04.2023 r. - Panda w szkołach, które terminowo dokonały zgłoszenia. Godzinę rozpoczęcia ustala szkolny koordynator konkursu. Każdy konkurs trwa 45 minut + 10 minut na sprawy organizacyjne. Materiały niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia konkursu otrzymają Państwo drogą pocztową.

Konkursy z geografii przeprowadzane są w formie testów jednokrotnego wyboru. Każdy test to 30 pytań z czterema wariantami odpowiedzi. Dla najlepszych uczniów EDI przygotował atrakcyjne nagrody.

Jeżeli mają Państwo pytania chętnie na nie odpowiemy. Prosimy o kontakt telefoniczny: (22) 509-86-70 lub na adres e-mail: edi@edi.edu.pl

EDI życzy powodzenia!

 

Ulotka informacyjna - konkurs PINGWIN

Ulotka informacyjna - konkurs PANDA

 

Zakres tematyczny - PINGWIN

Klasa V szkoły podstawowej

1. W pytaniach wykorzystano treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania przyrody w klasie IV szkoły podstawowej.
2. Geografia - czym się zajmuje:

  • przedmiot badań geografii
  • źródła informacji geograficznej
  • elementy środowiska geograficznego

3. Mapa Polski:

  • czym jest mapa
  • rodzaje map
  • skala i jej rodzaje
  • ukształtowanie powierzchni na mapach
  • wysokość bezwzględna i względna
  • obliczanie odległości na mapie
  • plan miasta
  • orientowanie mapy w terenie

4. Krajobrazy w Polsce:

  • składniki krajobrazu
  • pasy rzeźby terenu w Polsce
  • krajobraz nadmorski - Wybrzeża Słowińskiego, jego elementy oraz cechy
  • powstawanie jeziora przybrzeżnego
  • Słowiński Park Narodowy
  • rośliny i zwierzęta krajobrazu nadmorskiego
  • Morze Bałtyckie - jako region turystyczny i gospodarczy
  • Pojezierze Mazurskie - położenie, elementy i cechy krajobrazu
  • największe jeziora Pojezierza Mazurskiego
  • obiekty przyrodnicze i kulturowe występujące na pojezierzu

Klasa VI szkoły podstawowej

1. W pytaniach wykorzystano treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania geografii w klasie V szkoły podstawowej.
2. Współrzędne geograficzne:

  • cechy południków i równoleżników
  • współrzędne geograficzne - długość i szerokość geograficzna
  • podział półkuli na półkulę północną, południową, wschodnią i zachodnią
  • do czego służy odbiornik GPS

3. Ziemia w Układzie Słonecznym:

  • budowa Układu Słonecznego
  • ciała niebieskie
  • ruch obrotowy i obiegowy Ziemi
  • astronomiczne pory roku
  • dzień polarny, noc polarna
  • strefy czasowe
  • strefy oświetlenia Ziemi

4. Środowisko przyrodnicze i ludność Europy:

  • położenie i ukształtowanie powierzchni Europy
  • granice kontynentu europejskiego
  • Islandia - położenie geograficzne
  • obszary występowania wulkanów i trzęsień ziemi
  • środowisko przyrodnicze i atrakcje Islandii

Klasa VII szkoły podstawowej

1. W pytaniach wykorzystano treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania geografii w klasach V-VI szkoły podstawowej.
2. Praca z mapą.
3. Środowisko przyrodnicze Polski.

Klasa VIII szkoły podstawowej

1. W pytaniach wykorzystano treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania geografii w klasach V-VII szkoły podstawowej.
2. Gospodarka Azji.
3. Zagadnienia gospodarcze i kulturowe Japonii, Chin, Indii oraz Bliskiego Wschodu.

 

 

Zakres tematyczny - PANDA

 

Klasa V szkoły podstawowej

1. W pytaniach wykorzystano treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania przyrody w klasie IV szkoły podstawowej.
2. Geografia - czym się zajmuje:

  • przedmiot badań geografii
  • źródła informacji geograficznej
  • elementy środowiska geograficznego

3. Mapa Polski:

  • czym jest mapa
  • rodzaje map
  • skala i jej rodzaje
  • ukształtowanie powierzchni na mapach
  • wysokość bezwzględna i względna
  • obliczanie odległości na mapie
  • plan miasta
  • orientowanie mapy w terenie

4. Krajobrazy w Polsce:

  • pasy rzeźby terenu w Polsce
  • Wybrzeże Słowińskie - krajobraz nadmorski, jego elementy oraz cechy
  • powstawanie jeziora przybrzeżnego
  • Słowiński Park Narodowy
  • Morze Bałtyckie - jako region turystyczny i gospodarczy
  • Pojezierze Mazurskie - położenie, elementy i cechy krajobrazu
  • największe jeziora Pojezierza Mazurskiego
  • obiekty przyrodnicze i kulturowe występujące na pojezierzu
  • Nizina Mazowiecka - cechy i położenie na mapie
  • dziedzictwo kulturowe Niziny Mazowieckiej
  • Kampinoski Park Narodowy
  • krajobraz wielkomiejski Warszawy - elementy i cechy krajobrazu
  • atrakcje turystyczne Warszawy
  • Wyżyna Śląska - położenie, cechy i przemysł
  • atrakcje turystyczne Wyżyny Śląskiej
  • położenie Wyżyny Lubelskiej
  • cechy krajobrazu Wyżyny Lubelskiej
  • powstanie wąwozów lessowych
  • rolnicze zagospodarowanie Wyżyny Lubelskiej
  • dziedzictwo kulturowe Wyżyny Lubelskiej
  • Wyżyna Krakowsko-Częstochowska
  • krajobraz wysokogórski Tatr

5. Pogoda a klimat. Klimatogram.
6. Lądy i oceany na Ziemi, podział Ziemi na półkule.

Klasa VI szkoły podstawowej

1. W pytaniach wykorzystano treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania geografii w klasie V szkoły podstawowej.
2. Współrzędne geograficzne:

  • cechy południków i równoleżników
  • współrzędne geograficzne - długość i szerokość geograficzna
  • podział półkuli na północną, południową, wschodnią i zachodnią
  • do czego służy odbiornik GPS

3. Ziemia w Układzie Słonecznym:

  • budowa Układu Słonecznego
  • ciała niebieskie
  • ruch obrotowy i obiegowy Ziemi
  • astronomiczne pory roku
  • dzień polarny, noc polarna
  • strefy oświetlenia Ziemi i ich granice
  • oświetlenie Ziemi a klimat

4. Środowisko przyrodnicze i ludność Europy:

  • położenie i ukształtowanie powierzchni Europy
  • Islandia - położenie geograficzne
  • elementy krajobrazu Islandii
  • obszary występowania wulkanów i trzęsień ziemi
  • zróżnicowanie klimatyczne Europy
  • podział polityczny Europy
  • rola Unii Europejskiej w przemianach gospodarczych Europy
  • ludność Europy
  • największe europejskie metropolie (Londyn, Paryż)

5. Gospodarka Europy:

  • rolnictwo w Europie Zachodniej (Węgry, Dania)
  • przemysł i usługi we Francji
  • zmiany w przemyśle Niemiec
  • atrakcje turystyczne Czech i Słowacji

Klasa VII szkoły podstawowej

1. W pytaniach wykorzystano treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania geografii w klasach V-VI szkoły podstawowej.
2. Usługi w Polsce.
3. Atrakcje turystyczne Polski (w tym formy ochrony przyrody).

Klasa VIII szkoły podstawowej

1. W pytaniach wykorzystano treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania geografii w klasach V-VII szkoły podstawowej.
2. Obszary okołobiegunowe.



Logowanie

    Pamiętaj mnie     Przypomnieć login?   Zarejestruj się  

Subskrypcja
Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach, wpisz swój adres email

logoCSE



 

Ta strona używa plików Cookies oraz działa zgodnie z Polityką prywatności.