Język hiszpański

Serdecznie zapraszamy wszystkich głodnych wiedzy uczniów oraz ich nauczycieli na kolejne edycje konkursów Pingwin i Panda z języka hiszpańskiego. Konkursy o różnym stopniu trudności przeznaczone są dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej (Pingwin i Panda).

Konkursy z języka hiszpańskiego odbędą się: 21.11.2024 r. - Pingwin i 10.04.2025 r. - Panda w szkołach, które terminowo dokonały zgłoszenia. Godzinę rozpoczęcia ustala szkolny koordynator konkursu. Każdy konkurs trwa 45 minut + 10 minut na sprawy organizacyjne. Materiały niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia konkursu otrzymają Państwo drogą pocztową.

Konkursy z języka hiszpańskiego przeprowadzane są w formie testów jednokrotnego wyboru. Każdy test to 30 pytań z czterema wariantami odpowiedzi. Dla najlepszych uczniów EDI przygotował atrakcyjne nagrody.

Jeżeli mają Państwo pytania chętnie na nie odpowiemy. Prosimy o kontakt telefoniczny: 22-509-86-70 lub na adres e-mail: edi@edi.edu.pl

EDI życzy powodzenia!

Ulotka informacyjna - konkurs PINGWIN

Ulotka informacyjna - konkurs PANDA


Zakres tematyczny - PINGWIN

Na każdym poziomie edukacji obowiązuje zasada kumulatywności - wiedza i umiejętności zdobyte we wcześniejszych latach muszą być kontynuowane i rozwijane, zgodnie z podstawą programową. Oznacza to, że zagadnienia poruszane w wcześniejszych testach mogą pojawić się również w testach na późniejszych etapach nauki.

Klasa IV szkoły podstawowej

1. Gramatyka:

  • rodzajnik określony w lp. i lmn.
  • zaimek dzierżawczy mi, tu
  • czasowniki nieregularne odmieniane w lp. ser, tener, llamarse
  • pytania z zaimkami cómo, cuántos/as
  • zaimki osobowe: yo, él, ella
  • podstawowe czynności (3 osoba lp.) i polecenia np. escucha, escribe, mira, dibuja, abre, cierra, toca...
  • przeczenie: no

2. Funkcje językowe i słownictwo:

  • powitania i pożegnania
  • przedstawianie siebie i innej osoby (imię, nazwisko, wiek)
  • liczebniki główne 1-20
  • rodzina
  • nazwy krajów hiszpańskojęzycznych
  • dni tygodnia

Klasa V szkoły podstawowej

1. Zakres materiału dla klasy IV szkoły podstawowej.

2. Gramatyka:

  • rodzajnik nieokreślony w lp. i lmn.
  • zaimek dzierżawczy tu
  • liczba mnoga rzeczownika i przymiotnika
  • pytania z zaimkami de qué color, qué, quién, dónde
  • spójniki y, pero
  • zgodność przymiotnika z rzeczownikiem np. una camiseta amarilla
  • czasownik ir i jego odmiana
  • czasownik me gusta/n

3. Funkcje językowe i słownictwo:

  • czynności/polecenia (szczególnie związane z ruchem): camina, corre, nada, salta...
  • wygląd zewnętrzny
  • charakter
  • kolory
  • opis ubioru
  • meble i pokoje
  • opis położenia z użyciem está/hay np. La falda está en el armario. Hay dos pantalones encima de la cama.
  • przybory szkolne
  • części ciała
  • miesiące, daty
  • liczebniki główne 1-100
  • owoce i warzywa
  • pytanie o cenę i podawanie informacji zwrotnej
  • upodobania me gusta/n
  • środki lokomocji np. Yo voy en coche al colegio.

Klasa VI szkoły podstawowej

1. Zakres materiału dla klasy IV, V szkoły podstawowej.

2. Gramatyka:

  • odmiana i znajomość czasowników regularnych w czasie teraźniejszym
  • odmiana i znajomość czasowników zwrotnych w czasie teraźniejszym
  • odmiana i znajomość czasowników acostarse, dormir, querer, preferir, saber, ir, jugar w lp.
  • tworzenie gerundio
  • pytania z zaimkami de dónde, qué hora, a qué hora
  • przyimki miejsca

3. Funkcje językowe i słownictwo:

  • żywność (śniadanie, obiad, kolacja)
  • określanie położenia
  • pory dnia, pory roku
  • element pogody
  • liczby 1-100
  • rozkład dnia np. A las siete me levanto.
  • czas wolny
  • sporty
  • przedmioty szkolne
  • środki lokomocji np. Voy al colegio en coche.
  • zwierzęta domowe i dzikie
  • narodowości, języki, nazwy krajów, flagi
  • tradycje świąteczne związane z Reyes Magos i Navidad
  • opowiadanie o czynnościach wykonywanych w ciągu dnia z uwzględnieniem ich pory np. Desayuno huevos revueltos a las siete y cuarto.
  • pytanie i podawanie godzin
  • omawianie swoich i czyiś upodobań me/te/le gusta/n
  • pytanie o pochodzenie i udzielanie odpowiedzi np. ¿De dónde eres? Soy de Francia.
  • pytanie o znajomość języków obcych i udzielanie ospowiedzi np. ¿Qué idiomas hablas? Yo hablo inglés y un poco de español.
  • opis zwierząt (es, tiene, vive, come, sabe)
  • opisywanie zjawisk pogodowych
  • wakacje
    • opowiadanie co się dzieje na zdjęciach z wakacji

Klasa VII szkoły podstawowej

1. Zakres materiału dla klasy IV, V i VI szkoły podstawowej.

2. Gramatyka:

  • odmiana i znajomość czasowników nieregularnych z wymianą samogłoskową w temacie
  • czasownik ser i jego odmiana
  • tworzenie gerundio
  • omawianie przyszłości za pomocą parafrazy IR+bezokolicznik
  • przysłówki mucho, poco
  • określanie kolejności za pomocą przysłówków primero, luego, después, al final
  • wyrażanie konieczności za pomocą parafrazy TENER QUE + bezokolicznik
  • okoliczniki częstotliwości np. tres veces a la semana
  • pytania z zaimkami cuál, por qué
  • tworzenie Pretérito Perfecto z czasownikami regularnymi i nieregularnymi
  • okoliczniki czasu typu esta semana, este mes, alguna vez oraz recientemente
  • zastosowanie czasownika me duele/n

3. Funkcje językowe i słownictwo:

  • zwierzęta dzikie
  • wakacje/podróże
    • opowiadanie co się dzieje na zdjęciach z wakacji np. Esta buscando conchas en la arena.
    • opowiadanie o mijających wakacjach np. Me he despertado tarde y he ido a la playa.
  • pytanie o pochodzenie i udzielanie odpowiedzi np. ¿De dónde eres? Soy de Francia.
  • miejsca w mieście
  • zwroty związane z określaniem kierunku i miejsca
    • ¿Cómo llego al parque?
    • Sigues todo recto por la calle América, pasas el banco y giras a la derecha
  • przepisy kulinarne
    • Primero lavamos las verduras. Después cortamos los tomates y los pepinos. Al final mezlamos todos los ingredientes.
  • dialog w restauracji
  • liczebniki 1-1000
  • obowiązki
  • określanie częstotliwości
  • tradycje świąteczne związane z Día de Muertos
  • opisywanie samopoczucia za pomocą wyrażeń z estar i tener np. Tengo hambre y estoy cansado.
  • opisywanie dolegliwości
  • przeprowadzanie rozmowy z lekarzem na temat dolegliwości i okoliczności wypadku

Klasa VIII szkoły podstawowej

1. Zakres materiału dla klasy IV, V, VI i VII szkoły podstawowej.

2. Gramatyka:

  • tryb rozkazujący twierdzący i przeczący w formie tú
  • porównania más/menos... que..., tan/to/ta/s... como...
  • zaimki dopełnienia bliższego i dalszego
  • zdania złożone za pomocą spójników: sin embargo, porque, y por eso, en cambio
  • odmiana czasowników regularnych i nieregularnych ser, ir, estar w pretérito indefinido
  • okoliczniki częstotliwości typu cada tres horas
  • okoliczniki czasu: ayer, la semana pasada, el mes pasado, hace... etc.

3. Funkcje językowe i słownictwo:

  • zdrowie
    • określanie samopoczucia tener, estar, me duele
    • określanie leczenia tener que, deber
  • określanie częstotliwości
  • wyrażanie opinii pienso que, creo que, en mi opinión
  • podróże
    • kupowanie biletu
    • opowiadanie o planach
  • rozmowa z lekarzem
    • określanie samopoczucia tener, estar, me duele
    • określanie leczenia tener que, deber
    • określanie częstotliwości
  • wyrażanie opinii pienso que, creo que, en mi opinión
  • komputer i smartfon
  • opowiadanie o wydarzeniach z przeszłości przy wykorzystaniu tematów: wakacje, podróże, rozkład dnia
  • tradycje świąteczne związane z Año Nuevo

Zakres tematyczny - PANDA

Na każdym poziomie edukacji obowiązuje zasada kumulatywności - wiedza i umiejętności zdobyte we wcześniejszych latach muszą być kontynuowane i rozwijane, zgodnie z podstawą programową. Oznacza to, że zagadnienia poruszane w wcześniejszych testach mogą pojawić się również w testach na późniejszych etapach nauki.

Klasa IV szkoły podstawowej

1. Gramatyka:

  • rodzajnik określony w lp. i lmn.
  • zaimek dzierżawczy mi, tu
  • liczba mnoga rzeczownika i przymiotnika
  • czasowniki nieregularne odmieniane w lp. ser, tener, llamarse, estar
  • czasownik hay
  • pytania z zaimkami cómo, cuántos/as, de qué color, dónde, quién
  • zaimki osobowe: yo, tú, él, ella
  • czynności (3 osoba lp.) i polecenia np. escucha, escribe, mira, dibuja, abre, cierra, toca, camina, corre, nada...
  • dni tygodnia
  • przeczenie: no
  • spójniki y, pero
  • me/te/le gusta + czynności

2. Funkcje językowe i słownictwo:

  • powitania i pożegnania
  • przedstawianie siebie i innej osoby (imię, nazwisko, wiek)
  • liczebniki główne 1-20
  • rodzina
  • przybory szkolne
  • meble
  • pokoje
  • kolory
  • części ciała
  • opis wyglądu zewnętrznego
  • nazwy krajów hiszpańskojęzycznych
  • dni tygodnia, miesiące, daty
  • pytanie ¿Cuándo es tu cumpleaños? i udzielanie na nie odpowiedzi
  • opis upodobań
  • opis położenia np. El frigorífico está en la cocina. ¿Hay una bañera en el salón?

Klasa V szkoły podstawowej

1. Zakres materiału dla klasy IV szkoły podstawowej.

2. Gramatyka:

  • rodzajnik nieokreślony w lp. i lmn.
  • zaimek dzierżawczy tu
  • liczba mnoga rzeczownika i przymiotnika
  • pytania z zaimkami de qué color, qué, quién, dónde, adónde, cómo, a qué hora
  • spójniki y, pero
  • zgodność przymiotnika z rzeczownikiem np. una camiseta amarilla
  • czasownik ir i jego odmiana
  • czasownik me gusta/n
  • przyimki a (voy a Francia) oraz en (voy en avión)
  • przyimki miejsca al lado, a la drecha, detrás...
  • odmiana czasowników regularnych z końcówką AR w czasie teraźniejszym presente de indicativo
  • odmiana czasowników zwrotnych w czasie teraźniejszym presente de indicativo

3. Funkcje językowe i słownictwo:

  • czynności/polecenia (szczególnie związane z ruchem): camina, corre, nada, salta...
  • charakter
  • kolory
  • opis ubioru
  • meble i pokoje
  • opis położenia z użyciem está/hay np. La falda está en el armario. Hay dos pantalones encima de la cama.
  • przybory szkolne
  • liczebniki główne 1-100
  • owoce i warzywa
  • sporty
  • zajęcia pozalekcyjne
  • pytanie o cenę i podawanie informacji zwrotnej
  • upodobania me gusta/n
  • określanie jakim środkiem i dokąd się poruszam np. Yo voy en coche al colegio
  • pytania o godzinę i udzielanie odpowiedzi
  • opisywanie aktywności w ciągu dnia A las siete de la mañana me levanto.

Klasa VI szkoły podstawowej

1. Zakres materiału dla klasy IV, V szkoły podstawowej.

2. Gramatyka:

  • odmiana i znajomość czasowników regularnych w czasie teraźniejszym
  • odmiana i znajomość czasowników zwrotnych w czasie teraźniejszym
  • odmiana i znajomość czasowników acostarse, dormir, querer, preferir, saber, ir, jugar w lp.
  • tworzenie gerundio
  • czasownik encontrarse i jego odmiana
  • pytania z zaimkami de dónde
  • przyimki miejsca
  • okoliczniki czasu ahora, en este momento

3. Funkcje językowe i słownictwo:

  • żywność (śniadanie, obiad, kolacja)
  • pory dnia, pory roku
  • element pogody
  • liczby 1-1000
  • rozkład dnia np. A las siete me levanto.
  • czas wolny
  • sporty
  • przedmioty szkolne
  • środki lokomocji np. Voy al colegio en coche.
  • zwierzęta domowe i dzikie
  • narodowości, języki, nazwy krajów, flagi
    • opisywanie i rozróżnianie podstawowych flag europejskich i krajów hiszpańskojęzycznych
  • opowiadanie o czynnościach wykonywanych w ciągu dnia z uwzględnieniem ich pory np. Desayuno huevos revueltos a las siete y cuarto.
  • pytanie i podawanie godzin
  • omawianie swoich i czyiś upodobań me/te/le gusta/n
  • pytanie o pochodzenie i udzielanie odpowiedzi np. ¿De dónde eres? Soy de Francia.
  • pytanie o znajomość języków obcych i udzielanie odpowiedzi np. ¿Qué idiomas hablas? Yo hablo inglés y un poco de español.
  • opis zwierząt (es, tiene, vive, come, sabe)
  • miejsca w mieście
  • określanie kierunku i położenia np. ¿Cómo llego al cine? Sigues todo recto, giras en la primera calle a la derecha, pasas el banco y el cine está a la izquierda.
  • opisywanie zjawisk pogodowych
  • wakacje
    • opowiadanie co się dzieje na zdjęciach z wakacji
  • przygotowanie potraw-przepisy kulinarne
    • Primero lavamos las verduras. Después cortamos los tomates y los pepinos. Al final mezclamos todos los ingredientes.
  • słownictwo i zwyczasje związane z Día de Muertos

Klasa VII szkoły podstawowej

1. Zakres materiału dla klasy IV, V i VI szkoły podstawowej.

2. Gramatyka:

  • odmiana i znajomość czasowników nieregularnych z wymianą samogłoskową w temacie
  • czasownik ser i jego odmiana
  • omawianie przyszłości za pomocą parafrazy IR+bezokolicznik
  • przysłówki mucho, poco
  • określanie kolejności za pomocą przysłówków primero, luego, después, al final
  • wyrażanie konieczności za pomocą parafrazy TENER QUE + bezokolicznik
  • okoliczniki częstotliwości np. tres veces a la semana
  • pytania z zaimkami cuál, por qué
  • tworzenie Pretérito Perfecto z czasownikami regularnymi i nieregularnymi
  • okoliczniki czasu typu esta semana, este mes, alguna vez oraz recientemente
  • zastosowanie czasownika me duele/n
  • wyrażenia z czasownikami tener i estar, odmiana tych czasowników
  • zaimki dopełnienia bliższego i dalszego

3. Funkcje językowe i słownictwo:

  • zwierzęta dzikie
  • wakacje/podróże
    • opowiadanie co się dzieje na zdjęciach z wakacji np. Esta buscando conchas en la arena.
    • opowiadanie o mijających wakacjach np. Me he despertado tarde y he ido a la playa
    • opowiadanie o planach
  • pytanie o pochodzenie i udzielanie odpowiedzi np. ¿De dónde eres? Soy de Francia.
  • dialog w restauracji
  • obowiązki
  • określanie częstotliwości
  • słownictwo i tradycje noworoczne
  • rozmowa z lekarzem:
    • opisywanie dolegliwości za pomocą wyrażeń z estar i tener oraz me duele np. Tengo hambre, estoy cansado, me duelen las piernas
    • opisywanie okoliczności wypadku
    • rozwinięcie słownictwa dot. części ciała (la garganta, el estómago, el tobillo...)
  • wyrażanie opinii: pienso que, creo que, en mi opinión

Klasa VIII szkoły podstawowej

1. Zakres materiału dla klasy IV, V, VI i VII szkoły podstawowej.

2. Gramatyka:

  • tryb rozkazujący twierdzący i przeczący w formie tú
  • porównania más/menos... que..., tan/to/ta/s... como...
  • połączenie zaimka bliższego i dalszego w jednym zdaniu
  • zdania złożone za pomocą spójników: sin embargo, porque, y por eso, en cambio
  • odmiana czasowników regularnych i nieregularnych w pretérito indefinido
  • okoliczniki częstotliwości typu cada tres horas, tres veces al mes, a veces
  • okoliczniki czasu: ayer, la semana pasada, el mes pasado, hace..., en el año..., a la edad de tres años, a los tres años
  • zdania względne z zaimkami que, donde
  • określanie kolejności za pomocą además, también
  • tryb rozkazujący twierdzący i przeczący w lp.
  • czasowniki era, estaba, había w czasie przeszłym pretérito imperfecto

3. Funkcje językowe i słownictwo:

  • określanie częstotliwości
  • wyrażanie opinii pienso que, creo que, en mi opinión
  • komputer i smartfon
  • opowiadanie o wydarzeniach z przeszłości, teraźniejszości i przyszłości przy wykorzystaniu tematów: wakacje, podróże, rozkład dnia, życie towarzyskie, rodzinne, święta, u lekarza, smartfon
  • życiorys
  • sławne postacie hiszpańskojęzyczne: Frida Kahlo, Leo Messi
  • opisywanie przeszłości, czynności dokonanych i niedokonanych

Dane kontaktowe

logo mobile

ul. Czarnołęcka 26D
04-740 Warszawa

edi@edi.edu.pl
Telefon: 22 509-86-70
Faks: 22 509-86-71

Subskrypcja



Obserwuj nas

meta facebook

Ta strona używa plików Cookies oraz działa zgodnie z Polityką prywatności.

Polityka prywatności