Serdecznie zapraszamy wszystkich głodnych wiedzy uczniów oraz ich nauczycieli na kolejne edycje konkursów Pingwin i Panda z języka hiszpańskiego. Konkursy o różnym stopniu trudności przeznaczone są dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej (Pingwin i Panda).
Konkursy z języka hiszpańskiego odbędą się: 21.11.2024 r. - Pingwin i 10.04.2025 r. - Panda w szkołach, które terminowo dokonały zgłoszenia. Godzinę rozpoczęcia ustala szkolny koordynator konkursu. Każdy konkurs trwa 45 minut + 10 minut na sprawy organizacyjne. Materiały niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia konkursu otrzymają Państwo drogą pocztową.
Konkursy z języka hiszpańskiego przeprowadzane są w formie testów jednokrotnego wyboru. Każdy test to 30 pytań z czterema wariantami odpowiedzi. Dla najlepszych uczniów EDI przygotował atrakcyjne nagrody.
Jeżeli mają Państwo pytania chętnie na nie odpowiemy. Prosimy o kontakt telefoniczny: 22-509-86-70 lub na adres e-mail: edi@edi.edu.pl
EDI życzy powodzenia!
Ulotka informacyjna - konkurs PINGWIN
Ulotka informacyjna - konkurs PANDA
Zakres tematyczny - PINGWIN
Na każdym poziomie edukacji obowiązuje zasada kumulatywności - wiedza i umiejętności zdobyte we wcześniejszych latach muszą być kontynuowane i rozwijane, zgodnie z podstawą programową. Oznacza to, że zagadnienia poruszane w wcześniejszych testach mogą pojawić się również w testach na późniejszych etapach nauki.
Klasa IV szkoły podstawowej
1. Gramatyka:
- rodzajnik określony w lp. i lmn.
- zaimek dzierżawczy mi, tu
- czasowniki nieregularne odmieniane w lp. ser, tener, llamarse
- pytania z zaimkami cómo, cuántos/as
- zaimki osobowe: yo, él, ella
- podstawowe czynności (3 osoba lp.) i polecenia np. escucha, escribe, mira, dibuja, abre, cierra, toca...
- przeczenie: no
2. Funkcje językowe i słownictwo:
- powitania i pożegnania
- przedstawianie siebie i innej osoby (imię, nazwisko, wiek)
- liczebniki główne 1-20
- rodzina
- nazwy krajów hiszpańskojęzycznych
- dni tygodnia
Klasa V szkoły podstawowej
1. Zakres materiału dla klasy IV szkoły podstawowej.
2. Gramatyka:
- rodzajnik nieokreślony w lp. i lmn.
- zaimek dzierżawczy tu
- liczba mnoga rzeczownika i przymiotnika
- pytania z zaimkami de qué color, qué, quién, dónde
- spójniki y, pero
- zgodność przymiotnika z rzeczownikiem np. una camiseta amarilla
- czasownik ir i jego odmiana
- czasownik me gusta/n
3. Funkcje językowe i słownictwo:
- czynności/polecenia (szczególnie związane z ruchem): camina, corre, nada, salta...
- wygląd zewnętrzny
- charakter
- kolory
- opis ubioru
- meble i pokoje
- opis położenia z użyciem está/hay np. La falda está en el armario. Hay dos pantalones encima de la cama.
- przybory szkolne
- części ciała
- miesiące, daty
- liczebniki główne 1-100
- owoce i warzywa
- pytanie o cenę i podawanie informacji zwrotnej
- upodobania me gusta/n
- środki lokomocji np. Yo voy en coche al colegio.
Klasa VI szkoły podstawowej
1. Zakres materiału dla klasy IV, V szkoły podstawowej.
2. Gramatyka:
- odmiana i znajomość czasowników regularnych w czasie teraźniejszym
- odmiana i znajomość czasowników zwrotnych w czasie teraźniejszym
- odmiana i znajomość czasowników acostarse, dormir, querer, preferir, saber, ir, jugar w lp.
- tworzenie gerundio
- pytania z zaimkami de dónde, qué hora, a qué hora
- przyimki miejsca
3. Funkcje językowe i słownictwo:
- żywność (śniadanie, obiad, kolacja)
- określanie położenia
- pory dnia, pory roku
- element pogody
- liczby 1-100
- rozkład dnia np. A las siete me levanto.
- czas wolny
- sporty
- przedmioty szkolne
- środki lokomocji np. Voy al colegio en coche.
- zwierzęta domowe i dzikie
- narodowości, języki, nazwy krajów, flagi
- tradycje świąteczne związane z Reyes Magos i Navidad
- opowiadanie o czynnościach wykonywanych w ciągu dnia z uwzględnieniem ich pory np. Desayuno huevos revueltos a las siete y cuarto.
- pytanie i podawanie godzin
- omawianie swoich i czyiś upodobań me/te/le gusta/n
- pytanie o pochodzenie i udzielanie odpowiedzi np. ¿De dónde eres? Soy de Francia.
- pytanie o znajomość języków obcych i udzielanie ospowiedzi np. ¿Qué idiomas hablas? Yo hablo inglés y un poco de español.
- opis zwierząt (es, tiene, vive, come, sabe)
- opisywanie zjawisk pogodowych
- wakacje
- opowiadanie co się dzieje na zdjęciach z wakacji
Klasa VII szkoły podstawowej
1. Zakres materiału dla klasy IV, V i VI szkoły podstawowej.
2. Gramatyka:
- odmiana i znajomość czasowników nieregularnych z wymianą samogłoskową w temacie
- czasownik ser i jego odmiana
- tworzenie gerundio
- omawianie przyszłości za pomocą parafrazy IR+bezokolicznik
- przysłówki mucho, poco
- określanie kolejności za pomocą przysłówków primero, luego, después, al final
- wyrażanie konieczności za pomocą parafrazy TENER QUE + bezokolicznik
- okoliczniki częstotliwości np. tres veces a la semana
- pytania z zaimkami cuál, por qué
- tworzenie Pretérito Perfecto z czasownikami regularnymi i nieregularnymi
- okoliczniki czasu typu esta semana, este mes, alguna vez oraz recientemente
- zastosowanie czasownika me duele/n
3. Funkcje językowe i słownictwo:
- zwierzęta dzikie
- wakacje/podróże
- opowiadanie co się dzieje na zdjęciach z wakacji np. Esta buscando conchas en la arena.
- opowiadanie o mijających wakacjach np. Me he despertado tarde y he ido a la playa.
- pytanie o pochodzenie i udzielanie odpowiedzi np. ¿De dónde eres? Soy de Francia.
- miejsca w mieście
- zwroty związane z określaniem kierunku i miejsca
- ¿Cómo llego al parque?
- Sigues todo recto por la calle América, pasas el banco y giras a la derecha
- przepisy kulinarne
- Primero lavamos las verduras. Después cortamos los tomates y los pepinos. Al final mezlamos todos los ingredientes.
- dialog w restauracji
- liczebniki 1-1000
- obowiązki
- określanie częstotliwości
- tradycje świąteczne związane z Día de Muertos
- opisywanie samopoczucia za pomocą wyrażeń z estar i tener np. Tengo hambre y estoy cansado.
- opisywanie dolegliwości
- przeprowadzanie rozmowy z lekarzem na temat dolegliwości i okoliczności wypadku
Klasa VIII szkoły podstawowej
1. Zakres materiału dla klasy IV, V, VI i VII szkoły podstawowej.
2. Gramatyka:
- tryb rozkazujący twierdzący i przeczący w formie tú
- porównania más/menos... que..., tan/to/ta/s... como...
- zaimki dopełnienia bliższego i dalszego
- zdania złożone za pomocą spójników: sin embargo, porque, y por eso, en cambio
- odmiana czasowników regularnych i nieregularnych ser, ir, estar w pretérito indefinido
- okoliczniki częstotliwości typu cada tres horas
- okoliczniki czasu: ayer, la semana pasada, el mes pasado, hace... etc.
3. Funkcje językowe i słownictwo:
- zdrowie
- określanie samopoczucia tener, estar, me duele
- określanie leczenia tener que, deber
- określanie częstotliwości
- wyrażanie opinii pienso que, creo que, en mi opinión
- podróże
- kupowanie biletu
- opowiadanie o planach
- rozmowa z lekarzem
- określanie samopoczucia tener, estar, me duele
- określanie leczenia tener que, deber
- określanie częstotliwości
- wyrażanie opinii pienso que, creo que, en mi opinión
- komputer i smartfon
- opowiadanie o wydarzeniach z przeszłości przy wykorzystaniu tematów: wakacje, podróże, rozkład dnia
- tradycje świąteczne związane z Año Nuevo
Zakres tematyczny - PANDA
Na każdym poziomie edukacji obowiązuje zasada kumulatywności - wiedza i umiejętności zdobyte we wcześniejszych latach muszą być kontynuowane i rozwijane, zgodnie z podstawą programową. Oznacza to, że zagadnienia poruszane w wcześniejszych testach mogą pojawić się również w testach na późniejszych etapach nauki.
Klasa IV szkoły podstawowej
1. Gramatyka:
- rodzajnik określony w lp. i lmn.
- zaimek dzierżawczy mi, tu
- liczba mnoga rzeczownika i przymiotnika
- czasowniki nieregularne odmieniane w lp. ser, tener, llamarse, estar
- czasownik hay
- pytania z zaimkami cómo, cuántos/as, de qué color, dónde, quién
- zaimki osobowe: yo, tú, él, ella
- czynności (3 osoba lp.) i polecenia np. escucha, escribe, mira, dibuja, abre, cierra, toca, camina, corre, nada...
- dni tygodnia
- przeczenie: no
- spójniki y, pero
- me/te/le gusta + czynności
2. Funkcje językowe i słownictwo:
- powitania i pożegnania
- przedstawianie siebie i innej osoby (imię, nazwisko, wiek)
- liczebniki główne 1-20
- rodzina
- przybory szkolne
- meble
- pokoje
- kolory
- części ciała
- opis wyglądu zewnętrznego
- nazwy krajów hiszpańskojęzycznych
- dni tygodnia, miesiące, daty
- pytanie ¿Cuándo es tu cumpleaños? i udzielanie na nie odpowiedzi
- opis upodobań
- opis położenia np. El frigorífico está en la cocina. ¿Hay una bañera en el salón?
Klasa V szkoły podstawowej
1. Zakres materiału dla klasy IV szkoły podstawowej.
2. Gramatyka:
- rodzajnik nieokreślony w lp. i lmn.
- zaimek dzierżawczy tu
- liczba mnoga rzeczownika i przymiotnika
- pytania z zaimkami de qué color, qué, quién, dónde, adónde, cómo, a qué hora
- spójniki y, pero
- zgodność przymiotnika z rzeczownikiem np. una camiseta amarilla
- czasownik ir i jego odmiana
- czasownik me gusta/n
- przyimki a (voy a Francia) oraz en (voy en avión)
- przyimki miejsca al lado, a la drecha, detrás...
- odmiana czasowników regularnych z końcówką AR w czasie teraźniejszym presente de indicativo
- odmiana czasowników zwrotnych w czasie teraźniejszym presente de indicativo
3. Funkcje językowe i słownictwo:
- czynności/polecenia (szczególnie związane z ruchem): camina, corre, nada, salta...
- charakter
- kolory
- opis ubioru
- meble i pokoje
- opis położenia z użyciem está/hay np. La falda está en el armario. Hay dos pantalones encima de la cama.
- przybory szkolne
- liczebniki główne 1-100
- owoce i warzywa
- sporty
- zajęcia pozalekcyjne
- pytanie o cenę i podawanie informacji zwrotnej
- upodobania me gusta/n
- określanie jakim środkiem i dokąd się poruszam np. Yo voy en coche al colegio
- pytania o godzinę i udzielanie odpowiedzi
- opisywanie aktywności w ciągu dnia A las siete de la mañana me levanto.
Klasa VI szkoły podstawowej
1. Zakres materiału dla klasy IV, V szkoły podstawowej.
2. Gramatyka:
- odmiana i znajomość czasowników regularnych w czasie teraźniejszym
- odmiana i znajomość czasowników zwrotnych w czasie teraźniejszym
- odmiana i znajomość czasowników acostarse, dormir, querer, preferir, saber, ir, jugar w lp.
- tworzenie gerundio
- czasownik encontrarse i jego odmiana
- pytania z zaimkami de dónde
- przyimki miejsca
- okoliczniki czasu ahora, en este momento
3. Funkcje językowe i słownictwo:
- żywność (śniadanie, obiad, kolacja)
- pory dnia, pory roku
- element pogody
- liczby 1-1000
- rozkład dnia np. A las siete me levanto.
- czas wolny
- sporty
- przedmioty szkolne
- środki lokomocji np. Voy al colegio en coche.
- zwierzęta domowe i dzikie
- narodowości, języki, nazwy krajów, flagi
- opisywanie i rozróżnianie podstawowych flag europejskich i krajów hiszpańskojęzycznych
- opowiadanie o czynnościach wykonywanych w ciągu dnia z uwzględnieniem ich pory np. Desayuno huevos revueltos a las siete y cuarto.
- pytanie i podawanie godzin
- omawianie swoich i czyiś upodobań me/te/le gusta/n
- pytanie o pochodzenie i udzielanie odpowiedzi np. ¿De dónde eres? Soy de Francia.
- pytanie o znajomość języków obcych i udzielanie odpowiedzi np. ¿Qué idiomas hablas? Yo hablo inglés y un poco de español.
- opis zwierząt (es, tiene, vive, come, sabe)
- miejsca w mieście
- określanie kierunku i położenia np. ¿Cómo llego al cine? Sigues todo recto, giras en la primera calle a la derecha, pasas el banco y el cine está a la izquierda.
- opisywanie zjawisk pogodowych
- wakacje
- opowiadanie co się dzieje na zdjęciach z wakacji
- przygotowanie potraw-przepisy kulinarne
- Primero lavamos las verduras. Después cortamos los tomates y los pepinos. Al final mezclamos todos los ingredientes.
- słownictwo i zwyczasje związane z Día de Muertos
Klasa VII szkoły podstawowej
1. Zakres materiału dla klasy IV, V i VI szkoły podstawowej.
2. Gramatyka:
- odmiana i znajomość czasowników nieregularnych z wymianą samogłoskową w temacie
- czasownik ser i jego odmiana
- omawianie przyszłości za pomocą parafrazy IR+bezokolicznik
- przysłówki mucho, poco
- określanie kolejności za pomocą przysłówków primero, luego, después, al final
- wyrażanie konieczności za pomocą parafrazy TENER QUE + bezokolicznik
- okoliczniki częstotliwości np. tres veces a la semana
- pytania z zaimkami cuál, por qué
- tworzenie Pretérito Perfecto z czasownikami regularnymi i nieregularnymi
- okoliczniki czasu typu esta semana, este mes, alguna vez oraz recientemente
- zastosowanie czasownika me duele/n
- wyrażenia z czasownikami tener i estar, odmiana tych czasowników
- zaimki dopełnienia bliższego i dalszego
3. Funkcje językowe i słownictwo:
- zwierzęta dzikie
- wakacje/podróże
- opowiadanie co się dzieje na zdjęciach z wakacji np. Esta buscando conchas en la arena.
- opowiadanie o mijających wakacjach np. Me he despertado tarde y he ido a la playa
- opowiadanie o planach
- pytanie o pochodzenie i udzielanie odpowiedzi np. ¿De dónde eres? Soy de Francia.
- dialog w restauracji
- obowiązki
- określanie częstotliwości
- słownictwo i tradycje noworoczne
- rozmowa z lekarzem:
- opisywanie dolegliwości za pomocą wyrażeń z estar i tener oraz me duele np. Tengo hambre, estoy cansado, me duelen las piernas
- opisywanie okoliczności wypadku
- rozwinięcie słownictwa dot. części ciała (la garganta, el estómago, el tobillo...)
- wyrażanie opinii: pienso que, creo que, en mi opinión
Klasa VIII szkoły podstawowej
1. Zakres materiału dla klasy IV, V, VI i VII szkoły podstawowej.
2. Gramatyka:
- tryb rozkazujący twierdzący i przeczący w formie tú
- porównania más/menos... que..., tan/to/ta/s... como...
- połączenie zaimka bliższego i dalszego w jednym zdaniu
- zdania złożone za pomocą spójników: sin embargo, porque, y por eso, en cambio
- odmiana czasowników regularnych i nieregularnych w pretérito indefinido
- okoliczniki częstotliwości typu cada tres horas, tres veces al mes, a veces
- okoliczniki czasu: ayer, la semana pasada, el mes pasado, hace..., en el año..., a la edad de tres años, a los tres años
- zdania względne z zaimkami que, donde
- określanie kolejności za pomocą además, también
- tryb rozkazujący twierdzący i przeczący w lp.
- czasowniki era, estaba, había w czasie przeszłym pretérito imperfecto
3. Funkcje językowe i słownictwo:
- określanie częstotliwości
- wyrażanie opinii pienso que, creo que, en mi opinión
- komputer i smartfon
- opowiadanie o wydarzeniach z przeszłości, teraźniejszości i przyszłości przy wykorzystaniu tematów: wakacje, podróże, rozkład dnia, życie towarzyskie, rodzinne, święta, u lekarza, smartfon
- życiorys
- sławne postacie hiszpańskojęzyczne: Frida Kahlo, Leo Messi
- opisywanie przeszłości, czynności dokonanych i niedokonanych