strona główna
ZGŁOSZENIE ZGŁOSZENIE
EDI zaprasza do wzięcia udziału w konkursie PINGWIN. Nie zwlekaj! zgłoś szkołę jak najszybciej. Pomoże Ci w tym formularz zgłoszeniowy.
Matematyka Język polski Język angielski Język niemiecki Historia
Biologia Fizyka Geografia Chemia Przyroda

Kurczak EDI gorąco wita i serdecznie zaprasza wszystkich głodnych wiedzy uczniów oraz ich nauczycieli na kolejne edycje konkursów Pingwin i Panda z języka polskiego. Konkursy o różnym stopniu trudności przeznaczone są dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej (Pingwin i Panda) i I-III liceum ogólnokształcącego (Pingwin).

Konkursy z języka polskiego odbędą się: 21.11.2019 r. - Pingwin i 01.04.2020 r. - Panda w szkołach, które terminowo dokonały zgłoszenia. Godzinę rozpoczęcia ustala szkolny koordynator konkursu. Każdy konkurs trwa 45 minut + 10 minut na sprawy organizacyjne. Materiały niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia konkursu otrzymają Państwo drogą pocztową na około tydzień przed konkursem (w wypadku nie otrzymania materiałów prosimy o kontakt telefoniczny 22 509-86-70). W przesyłce znajdą Państwo:

  • testy,
  • karty odpowiedzi,
  • druk protokołu z instrukcją przeprowadzenia konkursu,
  • druk wpłaty,
  • kopertę zwrotną.

Konkursy z języka polskiego przeprowadzane są w formie testów jednokrotnego wyboru. Każdy test to 30 pytań z czterema wariantami odpowiedzi. Wybraną przez siebie odpowiedź uczeń zakreśla zamalowując czarnym lub niebieskim długopisem odpowiednie pole. Za odpowiedź prawidłową uczeń otrzymuje +1 punkt, odpowiedź nieprawidłowa to -1 punkt, a przy braku odpowiedzi punktów 0. Dla najlepszych uczniów EDI przygotował atrakcyjne nagrody

Jeżeli mają Państwo pytania chętnie odpowiemy. Prosimy o kontakt telefoniczny: (22) 509-86-70 lub na adres e-mail: edi@edi.edu.pl

EDI życzy powodzenia!

 

Zakres tematyczny – PINGWIN


Klasa IV szkoły podstawowej

1. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem oraz wiedza o literaturze:

  • baśń, legenda,
  • cechy wiersza: rym, rytm, wers, strofa,
  • epitet, ożywienie,
  • fikcja literacka,
  • autor, narrator, bohater, czas i miejsce zdarzeń,
  • wydarzenia, postacie i przedmioty fantastyczne i realistyczne,
  • J. Brzechwa „Akademia pana Kleksa”.

2. Nauka o języku:

  • wypowiedzenia oznajmujące, pytające, rozkazujące,
  • komunikat, nadawca, odbiorca,
  • rzeczownik – rodzaj, liczba, przypadek,
  • przymiotnik – rodzaj (w l. poj. i mnogiej), liczba, przypadek,
  • alfabet, głoska, samogłoska, spółgłoska, litera, sylaba, przenoszenie wyrazu,
  • wyraz bliskoznaczny,
  • akapit, notatka, życzenia, pozdrowienia, list prywatny, opis,
  • pisownia wyrazów z ó, u, rz, ż, ch, h,
  • wielka i mała litera,
  • znaki interpunkcyjne, cudzysłów,
  • stosowanie zasad poprawności językowej.

 

Klasa V szkoły podstawowej

1. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem oraz wiedza o literaturze:

  • zakres klasy IV,
  • gatunki literackie: baśń, opowiadanie, legenda (cechy),
  • podmiot liryczny,
  • piosenka, refren,
  • porównanie, przenośnia (metafora),
  • A. Lindgren „Bracia Lwie Serce”.

2. Nauka o języku:

  • zakres klasy IV,
  • zdanie, równoważnik zdania,
  • zdanie pojedyncze i złożone,
  • przysłówek, przyimek, wyrażenie przyimkowe, spójnik,
  • rzeczowniki własne i pospolite,
  • rzeczowniki występujące tylko w liczbie pojedynczej i tylko w liczbie mnogiej,
  • temat i końcówka, oboczności,
  • czasownik – osoby, liczby, czasy, rodzaje, tryby,
  • forma osobowa i nieosobowa czasownika; formy zakończone na -no i -to, konstrukcje czasownika ze słowem się, bezokolicznik,
  • podmiot, orzeczenie; grupa podmiotu i grupa orzeczenia,
  • spółgłoski miękkie i twarde,
  • wyrazy neutralne, zdrobnienia i zgrubienia, antonimy,
  • formy wypowiedzi: opowiadanie, zaproszenie, podziękowanie, sprawozdanie, ogłoszenie,
  • pisownia nie z różnymi częściami mowy; pisownia cząstki by.


Klasa VI szkoły podstawowej

1. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem oraz wiedza o literaturze:

  • zakres klasy V,
  • gatunki literackie: powieść - świat przedstawiony utworu, mit, nowela (cechy),
  • pytanie retoryczne,
  • rymy dokładne i niedokładne,
  • anafora, uosobienie, kontrast,
  • dialog, monolog,
  • narracja pierwszoosobowa, trzecioosobowa,
  • mity greckie (o powstaniu świata, Reja i Kronos, greccy bogowie, Demeter i Kora, Dedal i Ikar, Syzyf, Herakles, Tezeusz i Ariadna),
  • C. S. Lewis „Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa”.

2. Nauka o języku:

  • zakres klasy V,
  • stopniowanie przymiotnika i przysłówka,
  • rzeczowniki o nieregularnej odmianie i nieodmienne,
  • zaimek (podział, odmiana),
  • liczebniki główne, porządkowe, zbiorowe – odmiana, zapis dat,
  • czasowniki dokonane i niedokonane,
  • przydawka, dopełnienie, okolicznik,
  • podmiot domyślny,
  • związki wyrazowe: główny i poboczne,
  • rodzina wyrazów, wyrazy pokrewne, rdzeń.


Klasa VII szkoły podstawowej

1. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem oraz wiedza o literaturze:

  • zakres klasy VI,
  • gatunki literackie: bajka (morał, alegoria), przypowieść, powieść (rodzaje, świat przedstawiony),
  • symbol, apostrofa, wyrazy dźwiękonaśladowcze, powtórzenie,
  • rodzaj literacki: dramat,
  • H. Sienkiewicz – ogólnie o twórczości,
  • A. de Saint-Exupéry „Mały Książę”.

2. Nauka o języku:

  • zakres klasy VI,
  • strona czynna i bierna czasownika,
  • partykuła, wykrzyknik,
  • podmiot – rodzaje podmiotu,
  • zdania bezpodmiotowe,
  • zdania współrzędnie złożone - typy,
  • orzeczenie czasownikowe i imienne,
  • związki wyrazów (zgody, rządu, przynależności),
  • głoski ustne, nosowe, dźwięczne, bezdźwięczne,
  • upodobnienia i uproszczenia fonetyczne,
  • akcent wyrazowy.

 

Klasa VIII szkoły podstawowej

1. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem oraz wiedza o literaturze:

  • zakres klasy VII,
  • literatura piękna, naukowa, popularnonaukowa, literatura faktu,
  • rodzaje literackie: epika, liryka,
  • gatunki: komedia, tragedia, fraszka, pieśń, sonet, ballada,
  • środki stylistyczne: eufemizm,
  • J. Kochanowski – ogólnie o twórczości,
  • renesans – ogólnie o epoce,
  • J. Kochanowski „Treny” (Tren I, V, VII, VIII).

2. Nauka o języku:

  • zakres klasy VII,
  • imiesłowy, imiesłowowy równoważnik zdania,
  • zdania podrzędnie złożone – typy,
  • mowa zależna i niezależna,
  • budowa słowotwórcza wyrazu; wyraz podstawowy i pochodny,
  • skróty i skrótowce,
  • odmiany polszczyzny (oficjalna i nieoficjalna),
  • polszczyzna ogólna,
  • dialekt, gwara, język środowiskowy,
  • język literacki i potoczny,
  • etyka słowa, norma wzorcowa i użytkowa, wyrazy modne,
  • fakt i opinia,
  • rodzaje stylu.


Klasa I liceum ogólnokształcacego (po szkole podstawowej)

1. Czytanie tekstu literackiego lub nieliterackiego ze zrozumieniem - pytania do tekstu.
2. Wiedza o epoce i literaturze epoki:

  • podstawowe pojęcia z zakresu poetyki: rodzaje i gatunki literackie, środki stylistyczne, budowa wiersza,
  • rodzaje liryki, rodzaje narracji, kompozycja dzieła literackiego,
  • publicystyka, gatunki prasowe,
  • motywy, symbole,
  • teatr i dramat starożytny, kompozycja tragedii greckiej, budowa teatru, pojęcia kluczowe: ironia tragiczna, wina tragiczna, hybris, fatum, katharsis; zasada decorum; „Antygona” Sofoklesa,
  • Biblia – język, księgi biblijne (wskazane w podstawie programowej), postaci, związki frazeologiczne, cytaty biblijne; przekłady Biblii, gatunki biblijne: psalm, przypowieść, apokalipsa.

3. Kształcenie językowe:

  • akt komunikacji językowej, funkcje wypowiedzi (informatywna, ekspresywna, impresywna, poetycka, metajęzykowa, fatyczna),
  • cechy stylu biblijnego,
  • wiedza z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni,
  • podstawowe zasady ortografii i interpunkcji.

 

Klasa I liceum ogólnokształcacego (po gimnazjum)

1. Czytanie tekstu literackiego lub nieliterackiego ze zrozumieniem - pytania do tekstu.
2. Wiedza o epoce i literaturze epoki:

  • podstawowe pojęcia z zakresu poetyki: rodzaje i gatunki literackie, środki stylistyczne, budowa wiersza,
  • rodzaje liryki, rodzaje narracji, kompozycja dzieła literackiego,
  • publicystyka, gatunki prasowe,
  • motywy, symbole,
  • teatr i dramat starożytny, kompozycja tragedii greckiej, budowa teatru, pojęcia kluczowe: ironia tragiczna, wina tragiczna, hybris, fatum, katharsis,
  • „Król Edyp” Sofokles,
  • symbole antyczne: Pegaz, syreny, laur, róg obfitości, kaduceusz.

3. Kształcenie językowe:

  • akt komunikacji językowej, funkcje wypowiedzi (informatywna, ekspresywna, impresywna, poetycka, metajęzykowa, fatyczna),
  • wiedza z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni,
  • podstawowe zasady ortografii i interpunkcji.

 

Klasa II liceum ogólnokształcacego

1. Czytanie tekstu literackiego lub nieliterackiego ze zrozumieniem - pytania do tekstu.
2. Wiedza o epoce i literaturze epoki:

  • podstawowe pojęcia z zakresu poetyki: rodzaje i gatunki literackie, środki stylistyczne, budowa wiersza,
  • rodzaje liryki, rodzaje narracji, kompozycja dzieła literackiego,
  • publicystyka, gatunki prasowe,
  • motywy, symbole,
  • romantyzm - idee, tendencje artystyczne,
  • „Konrad Wallenrod” (powieść poetycka, motto, walenrodyzm),
  • A. Mickiewicz „Dziady” cz. III (problematyka, kompozycja, bohaterowie, cytaty).

3. Kształcenie językowe:

  • funkcje wypowiedzi,
  • stylizacje językowe,
  • style użytkowe języka,
  • wiedza z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni,
  • podstawowe zasady ortografii i interpunkcji.

 

Klasa III liceum ogólnokształcacego

1. Czytanie tekstu literackiego lub nieliterackiego ze zrozumieniem - pytania do tekstu.
2. Wiedza o epoce i literaturze epoki:

  • podstawowe pojęcia z zakresu poetyki: rodzaje i gatunki literackie, środki stylistyczne, budowa wiersza,
  • rodzaje liryki, rodzaje narracji, kompozycja dzieła literackiego,
  • publicystyka, gatunki prasowe,
  • motywy, symbole,
  • S. Żeromski „Przedwiośnie” – świat przedstawiony, problematyka,
  • Z. Nałkowska „Granica” – świat przedstawiony, problematyka, kompozycja,
  • Skamander – skład grupy, program, poezja.

3. Kształcenie językowe:

  • funkcje wypowiedzi,
  • stylizacje językowe,
  • style użytkowe języka,
  • poprawność i norma językowa, typy błędów,
  • wiedza z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni,
  • podstawowe zasady ortografii i interpunkcji.

 



Zakres tematyczny – PANDA


Klasa IV szkoły podstawowej

1. Czytanie tekstu literackiego lub publicystycznego ze zrozumieniem oraz wiedza o literaturze:

  • akapit, dialog,
  • różnice między prozą a wierszem,
  • cechy wiersza: rym, wers, zwrotka (strofa),
  • narrator i osoba mówiąca w utworze,
  • bohater, czas i miejsce zdarzeń (świat przedstawiony),
  • środki stylistyczne: porównanie, zdrobnienie,
  • komiks,
  • lektury: Janusz Christa „Kajko i Kokosz. Szkoła latania”; Andrzej Maleszka „Magiczne drzewo. Czerwone krzesło”; Adam Mickiewicz „Powrót taty”.

2. Nauka o języku:

  • wypowiedzenia oznajmujące, pytające, wykrzyknikowe,
  • zdanie i równoważnik zdania,
  • rzeczownik - pytania, rodzaj i liczba rzeczownika - określanie form,
  • przymiotnik - pytania, rodzaj i liczba rzeczownika - określanie form,
  • nazwy i pytania przypadków (odmiana rzeczownika i przymiotnika przez przypadki),
  • czasownik - pytania, odmiana przez osoby, liczby i czasy,
  • bezokolicznik,
  • głoska, samogłoska, spółgłoska, litera, sylaba,
  • wyrazy bliskoznaczne,
  • znaki interpunkcyjne,
  • ortografia: pisownia wielką literą, pisownia wyrazów z ó, u, rz, ż,
  • rodzaje słowników.


Klasa V szkoły podstawowej

1. Czytanie tekstu literackiego lub publicystycznego ze zrozumieniem oraz wiedza o literaturze:

  • cechy wiersza: rym (krzyżowe, parzyste, okalające), wers, zwrotka (strofa),
  • podmiot liryczny,
  • narrator, rodzaje narracji (trzecioosobowa i pamiętnikarska),
  • bohater, czas i miejsce zdarzeń (świat przedstawiony),
  • akapit,
  • środki stylistyczne: porównanie, epitet, uosobienie, wyraz dźwiękonaśladowczy,
  • frazeologizmy (mity greckie),
  • powieść,
  • mit,
  • lektury: Frances Hodgson Burnett „Tajemniczy ogród”; mity greckie: o powstaniu świata, o Prometeuszu, o Syzyfie, o Demeter i Korze, o Dedalu i Ikarze, o Heraklesie, o Tezeuszu i Ariadnie, o Orfeuszu i Eurydyce, Jan Parandowski, Przygody Odyseusza.

2. Nauka o języku:

  • odmienne i nieodmienne części mowy (czasownik, rzeczownik, przymiotnik, przysłówek, liczebnik),
  • odmiana czasownika przez liczby, czasy, osoby,
  • odmiana rzeczownika i przymiotnika przez przypadki,
  • stopniowanie przymiotnika i przysłówka,
  • liczebniki główne, porządkowe, zbiorowe i ułamkowe,
  • różne rodzaje podmiotów,
  • różne rodzaje orzeczeń,
  • określanie form wyrazów odmiennych,
  • podstawowe zasady ortografii i interpunkcji.

 

Klasa VI szkoły podstawowej

1. Czytanie tekstu literackiego lub publicystycznego ze zrozumieniem oraz wiedza o literaturze:

  • powieść - rodzaje powieści,
  • narrator, narracja i rodzaje narracji,
  • fabuła, wątek (główny i poboczny), epizod,
  • budowa wiersza; rodzaje rymów (dokładne, niedokładne, męskie, żeńskie, parzyste, krzyżowe, okalające),
  • podmiot liryczny,
  • środki stylistyczne: porównanie, epitet, uosobienie, przenośnia, wyraz dźwiękonaśladowczy, apostrofa, anafora,
  • związki frazeologiczne,
  • lektury: Rafał Kosik „Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi”; Kornel Makuszyński „Szatan z siódmej klasy”.

2. Nauka o języku:

  • części mowy: czasownik, rzeczownik, przymiotnik, przysłówek, przyimek (wyrażenie przyimkowe), spójnik, liczebnik (zbiorowy, ułamkowy, porządkowy, główny), zaimek,
  • forma osobowa czasownika (osoba, liczba, czas, strona, tryb),
  • czasowniki dokonane i niedokonane,
  • czynna i bierna konstrukcja zdania,
  • nieosobowe formy czasownika,
  • stopniowanie przymiotnika i przysłówka,
  • części zdania: podmiot (rodzaje podmiotów), orzeczenie czasownikowe i imienne, przydawka, dopełnienie, okoliczniki,
  • zdania złożone współrzędnie i podrzędnie.


Klasa VII szkoły podstawowej

1. Czytanie tekstu literackiego lub publicystycznego ze zrozumieniem oraz wiedza o literaturze:

  • gatunki literackie: bajka (morał, alegoria), przypowieść, powieść (rodzaje, świat przedstawiony), ballada, pieśń, fraszka, satyra, sonet, komedia, tragedia,
  • symbol, apostrofa, wyrazy dźwiękonaśladowcze, powtórzenie (anafora), epitet, metafora, porównanie, animizacja, personifikacja,
  • rodzaj literacki: epika, dramat, liryka,
  • rodzaje narracji,
  • wiedza o teatrze,
  • J. Słowacki „Balladyna”,
  • A. de Saint-Exupéry „Mały Książę”.

2. Nauka o języku:

  • części mowy: rzeczownik, przymiotnik, przysłówek, przyimek (wyrażenie przyimkowe), spójnik, zaimek (podział), liczebniki (główne, porządkowe, zbiorowe), partykuła, wykrzyknik,
  • czasownik - aspekt, strona czynna i bierna, czasowniki przechodnie i nieprzechodnie,
  • nieosobowe formy czasownika: imiesłowy (imiesłowowy równoważnik zdania), zakończone na -no, -to, bezokolicznik,
  • odmiana poszczególnych części mowy,
  • podmiot - rodzaje podmiotu,
  • zdania bezpodmiotowe,
  • orzeczenie czasownikowe i imienne,
  • części zdania: przydawka, dopełnienie, okolicznik,
  • związki wyrazów (zgody, rządu, przynależności),
  • zdania współrzędnie i podrzędnie złożone - typy,
  • głoski ustne, nosowe, dźwięczne, bezdźwięczne, miękkie, twarde,
  • upodobnienia i uproszczenia fonetyczne,
  • akcent wyrazowy,
  • stosowanie zasad poprawności językowej.

 

Klasa VIII szkoły podstawowej

1. Czytanie tekstu literackiego lub publicystycznego ze zrozumieniem oraz wiedza o literaturze:

  • zakres klasy VII,
  • literatura piękna, naukowa, popularnonaukowa, literatura faktu,
  • peryfraza (omówienie),
  • gatunki: tren, elegia, epos (epopeja),
  • J. Kochanowski (ogólnie o twórczości),
  • odrodzenie (ogólnie o epoce),
  • J. Kochanowski - fraszki („Na lipę”, „Na zdrowie”, „Na młodość”, „Na dom w Czarnolesie”, „Na Konrata”, „O żywocie ludzkim” - Księgi Pierwsze); Pieśni („Czego chcesz od nas, Panie...”, „Serce roście...”), Treny (I, V, VII, VIII).

2. Nauka o języku:

  • zakres klasy VII,
  • mowa zależna i niezależna,
  • budowa słowotwórcza wyrazu; wyraz podstawowy i pochodny,
  • podstawa słowotwórcza, formant,
  • zrosty i złożenia,
  • skróty i skrótowce,
  • odmiany polszczyzny (oficjalna i nieoficjalna), polszczyzna ogólna,
  • dialekt, gwara, język środowiskowy i zawodowy,
  • język literacki i potoczny,
  • archaizmy i neologizmy,
  • synonimy, homonimy, antonimy, wyrazy wieloznaczne, eufemizmy,
  • treść i zakres wyrazu,
  • etyka słowa, manipulacja językowa, norma wzorcowa i użytkowa, wyrazy modne,
  • fakt i opinia,
  • rodzaje stylu.


Logowanie

    Pamiętaj mnie     Przypomnieć login?   Zarejestruj się  

Subskrypcja
Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach, wpisz swój adres email