Serdecznie zapraszamy wszystkich głodnych wiedzy uczniów oraz ich nauczycieli na kolejne edycje konkursów Pingwin i Panda z języka polskiego. Konkursy o różnym stopniu trudności przeznaczone są dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej (Pingwin i Panda).
Konkursy z języka polskiego odbędą się: 21.11.2022 r. - Pingwin i 13.04.2023 r. - Panda w szkołach, które terminowo dokonały zgłoszenia. Godzinę rozpoczęcia ustala szkolny koordynator konkursu. Każdy konkurs trwa 45 minut + 10 minut na sprawy organizacyjne. Materiały niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia konkursu otrzymają Państwo drogą pocztową.
Konkursy z języka polskiego przeprowadzane są w formie testów jednokrotnego wyboru. Każdy test to 30 pytań z czterema wariantami odpowiedzi. Dla najlepszych uczniów EDI przygotował atrakcyjne nagrody
Jeżeli mają Państwo pytania chętnie na nie odpowiemy. Prosimy o kontakt telefoniczny: (22) 509-86-70 lub na adres e-mail: edi@edi.edu.pl
EDI życzy powodzenia!
Ulotka informacyjna - konkurs PINGWIN
Ulotka informacyjna - konkurs PANDA
Zakres tematyczny – PINGWIN
Klasa IV szkoły podstawowej
1. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem oraz wiedza o literaturze:
- baśń, legenda, opowiadanie,
- cechy wiersza: rym, rytm, wers, strofa,
- epitet, porównanie, przenośnia,
- fikcja literacka,
- autor, narrator, bohater, czas i miejsce zdarzeń,
- wydarzenia, postacie i przedmioty fantastyczne i realistyczne,
- literatura: Wanda Chotomska "Legendy polskie" wybór - "Legenda o Sielawowym Królu", "Legenda o Czarodziejskim Młynku z Wieliczki".
2. Nauka o języku:
- wypowiedzenia oznajmujące, pytające, rozkazujące,
- komunikat, nadawca, odbiorca,
- rzeczownik - rodzaj, liczba, przypadek,
- przymiotnik - rodzaj (w l. poj. i mnogiej), liczba, przypadek,
- czasownik,
- alfabet, głoska, samogłoska, spółgłoska, litera, sylaba, przenoszenie wyrazu,
- wyraz bliskoznaczny,
- akapit, notatka, życzenia, pozdrowienia, list prywatny, opis,
- pisownia wyrazów z ó, u, rz, ż, ch, h,
- wielka i mała litera,
- znaki interpunkcyjne, cudzysłów,
- stosowanie zasad poprawności językowej.
Klasa V szkoły podstawowej
1. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem oraz wiedza o literaturze:
- zakres klasy IV,
- gatunki literackie: powieść, baśń, opowiadanie, legenda, mit (cechy),
- podmiot liryczny, obraz poetycki,
- rym, rytm, strofa, zwrotka, wers,
- porównanie, przenośnia (metafora), onomatopeja, epitet,
- narracja pierwszoosobowa, trzecioosobowa
- bezpośredni zwrot do adresata,
- literatura: J. Podsiadło "Czerwona kartka dla Sprężyny".
2. Nauka o języku:
- zakres klasy IV,
- zdanie, równoważnik zdania,
- zdanie pojedyncze i złożone,
- przysłówek, przyimek, wyrażenie przyimkowe, spójnik,
- rzeczowniki własne i pospolite,
- rzeczowniki występujące tylko w liczbie pojedynczej i tylko w liczbie mnogiej,
- temat i końcówka, oboczności,
- czasownik - osoby, liczby, czasy, rodzaje, tryby,
- forma osobowa i nieosobowa czasownika; formy zakończone na -no i -to, konstrukcje czasownika ze słowem się, bezokolicznik,
- podmiot, orzeczenie,
- spółgłoski miękkie i twarde,
- wyrazy neutralne, zdrobnienia i zgrubienia, antonimy,
- formy wypowiedzi: opowiadanie, zaproszenie, podziękowanie, sprawozdanie, ogłoszenie,
- pisownia ó, ż, rz niewymienne.
Klasa VI szkoły podstawowej
1. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem oraz wiedza o literaturze:
- zakres klasy V,
- gatunki literackie: powieść - świat przedstawiony utworu, mit, nowela (cechy),
- rymy dokładne i niedokładne,
- powtórzenie, anafora, uosobienie, ożywienie, porównanie, onomatopeja,
- dialog, monolog,
- narracja pierwszoosobowa, trzecioosobowa,
- literatura: Lluis Cugota, Luisa Vera "Nazywam się Maria Skłodowska-Curie".
2. Nauka o języku:
- zakres klasy V,
- stopniowanie przymiotnika i przysłówka,
- rzeczowniki o nieregularnej odmianie i nieodmienne,
- zaimek (podział, odmiana),
- liczebniki główne, porządkowe, zbiorowe - odmiana, zapis dat,
- czasowniki dokonane i niedokonane,
- przydawka, dopełnienie, okolicznik,
- wykres zdania pojedynczego,
- podmiot domyślny,
- związki wyrazowe: główny i poboczne,
- rodzina wyrazów, wyrazy pokrewne, rdzeń,
- związki frazeologiczne (mitologia, Biblia).
Klasa VII szkoły podstawowej
1. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem oraz wiedza o literaturze:
- zakres klasy VI,
- gatunki literackie: ballada, satyra, przypowieść, powieść (rodzaje, świat przedstawiony), opowiadanie, nowela, komedia,
- apostrofa, wyrazy dźwiękonaśladowcze, powtórzenie, anafora,
- rodzaj literacki: liryka, epika, dramat,
- gatunki liryki: fraszka, pieśń, tren, sonet,
- A. Fredro - ogólnie o twórczości, geneza powstania "Zemsty",
- literatura: A. Fredro "Zemsta".
2. Nauka o języku:
- zakres klasy VI,
- części mowy, rzeczowniki o nietypowej odmianie,
- interpunkcja, przecinek przed spójnikami,
- strona czynna i bierna czasownika,
- partykuła, wykrzyknik,
- podmiot - rodzaje podmiotu,
- zdania bezpodmiotowe,
- zdania współrzędnie złożone - typy,
- orzeczenie czasownikowe i imienne,
- związki frazeologiczne,
- archaizm, neologizm,
- głoski ustne, nosowe, dźwięczne, bezdźwięczne,
- akcent wyrazowy,
- poprawność językowa.
Klasa VIII szkoły podstawowej
1. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem oraz wiedza o literaturze:
- zakres klasy VII,
- literatura piękna, naukowa, popularnonaukowa, literatura faktu,
- rodzaje literackie: epika, liryka, dramat,
- gatunki: komedia, tragedia, fraszka, pieśń, sonet, ballada, satyra, bajka, literatura faktu,
- środki stylistyczne, w tym anafora, apostrofa,
- A. Mickiewicz - ogólnie o twórczości,
- J. Kochanowski jako poeta renesansu, podstawowe poglądy wyrażone w pieśniach i fraszkach,
- literatura: A. Kamiński "Kamienie na szaniec".
2. Nauka o języku:
- zakres klasy VII,
- imiesłowy, imiesłowowy równoważnik zdania,
- zdania podrzędnie złożone - typy,
- mowa zależna i niezależna,
- strona czynna i bierna, czasowniki przechodnie i nieprzechodnie,
- budowa słowotwórcza wyrazu; wyraz podstawowy i pochodny, typy formantów,
- skróty i skrótowce,
- polszczyzna ogólna,
- dialekt, gwara, język środowiskowy,
- język literacki i potoczny,
- etyka słowa,
- fakt i opinia,
- rodzaje stylu,
- poprawność językowa.
Zakres tematyczny – PANDA
Klasa IV szkoły podstawowej
1. Czytanie tekstu literackiego lub publicystycznego ze zrozumieniem oraz wiedza o literaturze:
- dialog, narracja pierwszoosobowa i trzecioosobowa,
- wydarzenia realistyczne i fantastyczne,
- różnice między prozą a wierszem,
- cechy wiersza: rym, wers, zwrotka (strofa),
- osoba mówiąca w utworze lirycznym,
- bohater, czas i miejsce zdarzeń (świat przedstawiony),
- środki stylistyczne: epitet, porównanie,
- komiks,
- literatura: A. Maleszka, "Olbrzym" z serii "Magiczne drzewo".
2. Nauka o języku:
- wypowiedzenia oznajmujące, pytające, wykrzyknikowe,
- zdanie i równoważnik zdania,
- rzeczownik - pytania, rodzaj i liczba rzeczownika - określanie form,
- przymiotnik - pytania, rodzaj i liczba rzeczownika - określanie form,
- nazwy i pytania przypadków (odmiana rzeczownika i przymiotnika przez przypadki),
- czasownik - pytania, odmiana przez osoby, liczby i czasy,
- bezokolicznik,
- głoska, samogłoska, spółgłoska, litera, sylaba,
- wyrazy bliskoznaczne,
- znaki interpunkcyjne,
- ortografia: pisownia wielką literą, pisownia wyrazów z ó, u, rz, ż,
- rodzaje słowników,
- poprawność językowa.
Klasa V szkoły podstawowej
1. Czytanie tekstu literackiego lub publicystycznego ze zrozumieniem oraz wiedza o literaturze:
- zakres klasy IV,
- cechy wiersza: rym (krzyżowe, parzyste, okalające), wers, zwrotka (strofa),
- podmiot liryczny,
- fikcja fantastyczna i realistyczna,
- narrator, rodzaje narracji,
- bohater, czas i miejsce zdarzeń (świat przedstawiony),
- akapit, kompozycja opowiadania, opis postaci, opis przedmiotu,
- środki stylistyczne: porównanie, epitet, uosobienie, ożywienie, wyraz dźwiękonaśladowczy,
- frazeologizmy (mity greckie),
- powieść,
- mit,
- literatura: B. Leśmian "Ali-Baba i czterdziestu zbójców" z tomu "Klechdy sezamowe".
2. Nauka o języku:
- zakres klasy IV,
- odmienne i nieodmienne części mowy (czasownik, rzeczownik, przymiotnik, przysłówek, liczebnik),
- odmiana czasownika przez liczby, czasy, osoby,
- odmiana rzeczownika i przymiotnika przez przypadki,
- stopniowanie przymiotnika i przysłówka,
- liczebniki główne, porządkowe, zbiorowe i ułamkowe,
- różne rodzaje podmiotów,
- różne rodzaje orzeczeń,
- określanie form wyrazów odmiennych,
- podstawowe zasady ortografii i interpunkcji,
- poprawność językowa.
Klasa VI szkoły podstawowej
1. Czytanie tekstu literackiego lub publicystycznego ze zrozumieniem oraz wiedza o literaturze:
- zakres klasy V,
- powieść - rodzaje powieści, baśń, bajka, legenda, wiersz wolny,
- narrator, narracja i rodzaje narracji,
- fabuła, akcja, wątek (główny i poboczny), epizod,
- budowa wiersza; rodzaje rymów (dokładne, niedokładne, męskie, żeńskie, parzyste, krzyżowe, okalające),
- podmiot liryczny, obraz poetycki,
- środki stylistyczne: porównanie, epitet, uosobienie, przenośnia, wyraz dźwiękonaśladowczy, apostrofa,
- literatura: John Flanagan "Zwiadowcy" Księga 1. "Ruiny Gorlanu".
2. Nauka o języku:
- zakres klasy V,
- części mowy: czasownik, rzeczownik, przymiotnik, przysłówek, przyimek (wyrażenie przyimkowe), spójnik, liczebnik (zbiorowy, ułamkowy, porządkowy, główny), zaimek,
- forma osobowa czasownika (osoba, liczba, czas, strona, tryb),
- czasowniki dokonane i niedokonane,
- czynna i bierna konstrukcja zdania,
- nieosobowe formy czasownika,
- stopniowanie przymiotnika i przysłówka,
- części zdania: podmiot (rodzaje podmiotów), orzeczenie czasownikowe i imienne, przydawka, dopełnienie, okoliczniki,
- zdania złożone współrzędnie i podrzędnie,
- formy wypowiedzi: dziennik, wywiad, opis postaci,
- związki frazeologiczne (Biblia, mitologia).
Klasa VII szkoły podstawowej
1. Czytanie tekstu literackiego lub publicystycznego ze zrozumieniem oraz wiedza o literaturze:
- zakres klasy VI,
- gatunki literackie: bajka (morał, alegoria), przypowieść, powieść (rodzaje, świat przedstawiony), ballada, pieśń, fraszka, tren, satyra, sonet, komedia, tragedia,
- symbol, apostrofa, wyrazy dźwiękonaśladowcze, powtórzenie (anafora), epitet, metafora, porównanie, animizacja, personifikacja,
- rodzaj literacki: epika, dramat, liryka,
- rodzaje narracji,
- wiedza o teatrze,
- literatura: J. Kochanowski "Treny" I, V, VII, VIII.
2. Nauka o języku:
- zakres klasy VI,
- części mowy: rzeczownik, przymiotnik, przysłówek, przyimek (wyrażenie przyimkowe), spójnik, zaimek (podział), liczebniki (główne, porządkowe, zbiorowe), partykuła, wykrzyknik,
- czasownik - aspekt, strona czynna i bierna, czasowniki przechodnie i nieprzechodnie,
- nieosobowe formy czasownika: imiesłowy (imiesłowowy równoważnik zdania), zakończone na -no, -to, bezokolicznik,
- odmiana poszczególnych części mowy,
- podmiot - rodzaje podmiotu,
- zdania bezpodmiotowe,
- orzeczenie czasownikowe i imienne,
- części zdania: przydawka, dopełnienie, okolicznik,
- związki wyrazów (zgody, rządu, przynależności),
- zdania współrzędnie i podrzędnie złożone - typy,
- głoski ustne, nosowe, dźwięczne, bezdźwięczne, miękkie, twarde,
- upodobnienia i uproszczenia fonetyczne,
- akcent wyrazowy,
- stosowanie zasad poprawności językowej.
Klasa VIII szkoły podstawowej
1. Czytanie tekstu literackiego lub publicystycznego ze zrozumieniem oraz wiedza o literaturze:
- zakres klasy VII,
- literatura piękna, naukowa, popularnonaukowa, literatura faktu,
- rodzaje komizmu,
- ironia,
- gatunki: pieśń, tren, elegia, epos (epopeja), powieść (gatunki), opowiadanie, nowela,
- H. Sienkiewicz (ogólnie o twórczości),
- środki stylistyczne,
- liryka, typy liryki,
- aforyzm,
- literatura: A. Mickiewicz "Pan Tadeusz".
2. Nauka o języku:
- zakres klasy VII,
- mowa zależna i niezależna,
- budowa słowotwórcza wyrazu; wyraz podstawowy i pochodny,
- podstawa słowotwórcza, formant,
- zrosty i złożenia,
- skróty i skrótowce,
- polszczyzna ogólna,
- dialekt, gwara, język środowiskowy i zawodowy,
- język literacki i potoczny,
- archaizmy i neologizmy,
- synonimy, homonimy, antonimy, wyrazy wieloznaczne, eufemizmy, zapożyczenia,
- treść i zakres wyrazu,
- etyka słowa, manipulacja językowa,
- fakt i opinia,
- rodzaje stylu.