Serdecznie zapraszamy wszystkich głodnych wiedzy uczniów oraz ich nauczycieli na kolejne edycje konkursów Pingwin i Panda z historii. Konkursy o różnym stopniu trudności przeznaczone są dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej (Pingwin i Panda).
Konkursy z historii odbędą się: 21.11.2024 r. - Pingwin i 10.04.2025 r. - Panda w szkołach, które terminowo dokonały zgłoszenia. Godzinę rozpoczęcia ustala szkolny koordynator konkursu. Każdy konkurs trwa 45 minut + 10 minut na sprawy organizacyjne. Materiały niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia konkursu otrzymają Państwo drogą pocztową.
Konkursy z historii przeprowadzane są w formie testów jednokrotnego wyboru. Każdy test to 30 pytań z czterema wariantami odpowiedzi. Dla najlepszych uczniów EDI przygotował atrakcyjne nagrody.
Jeżeli mają Państwo pytania chętnie na nie odpowiemy. Prosimy o kontakt telefoniczny: 22-509-86-70 lub na adres e-mail: edi@edi.edu.pl
EDI życzy powodzenia!
Ulotka informacyjna - konkurs PINGWIN
Ulotka informacyjna - konkurs PANDA
Zakres tematyczny - PINGWIN
Na każdym poziomie edukacji obowiązuje zasada kumulatywności - wiedza i umiejętności zdobyte we wcześniejszych latach muszą być kontynuowane i rozwijane, zgodnie z podstawą programową. Oznacza to, że zagadnienia poruszane w wcześniejszych testach mogą pojawić się również w testach na późniejszych etapach nauki.
Klasa IV szkoły podstawowej
- Materiał klas I-III szkoły podstawowej.
- Polskie symbole narodowe (barwy, godło, hymn).
- Polskie święta państwowe i narodowe.
- Najważniejsze zabytki i symbole poszczególnych regionów Polski.
- Czas w historii.
- Rodzaje źródeł historycznych.
- Legendarne początki państwa polskiego.
- Mieszko, Dobrawa i chrzest Polski.
- Panowanie Bolesława Chrobrego.
- Panowanie Kazimierza Wielkiego.
- Unia polsko-litewska i bitwa pod Grunwaldem.
Klasa V szkoły podstawowej
- Materiał klasy IV szkoły podstawowej.
- Osiągnięcia ludów Mezopotamii.
- System sprawowania władzy oraz organizacji społeczeństwa w starożytnym Egipcie.
- Wierzenia i osiągnięcia starożytnych Egipcjan.
- Religia starożytnego Izraela.
- Położenie i warunki rozwoju cywilizacji starożytnej Grecji.
- System wierzeń w starożytnej Grecji.
- System sprawowania władzy oraz organizacji społeczeństwa w starożytnych Atenach.
- Osiągnięcia starożytnych Greków.
- Położenie i warunki rozwoju cywilizacji starożytnego Rzymu.
- System wierzeń w starożytnym Rzymie.
Klasa VI szkoły podstawowej
- Materiał klas IV i V szkoły podstawowej.
- Wielkie odkrycia geograficzne - przyczyny, wyprawy i skutki.
- Kultura i sztuka renesansu.
- Reformacja - przyczyny, charakterystyka luteranizmu i kalwinizmu, skutki.
- Reforma Kościoła katolickiego.
- Polityka zagraniczna ostatnich Jagiellonów.
- Gospodarka państwa polsko-litewskiego w XVI w.
- Stosunki narodowościowe i wyznaniowe w Rzeczypospolitej Obojga Narodów.
- Pierwsza wolna elekcja.
- Francja monarchią absolutną.
- Rewolucja angielska.
Klasa VII szkoły podstawowej
- Materiał klas IV-VI szkoły podstawowej.
- Sprawa polska na kongresie wiedeńskim.
- Królestwo Polskie - ustrój, osiągnięcia gospodarcze, kultura, edukacja.
- Przyczyny, charakter zmagań, najważniejsze bitwy i następstwa powstania listopadowego.
- Wielka Emigracja.
- Położenie Polaków w zaborze pruskim i austriackim, na ziemiach zabranych i w Rzeczypospolitej Krakowskiej.
- Powstanie krakowskie.
- Wiosna Ludów.
- Pośrednie i bezpośrednie przyczyny wybuchu powstania styczniowego.
- Charakterystyka działań powstańczych w czasie powstania styczniowego.
- Represje po powstaniu styczniowym.
Klasa VIII szkoły podstawowej
- Materiał klas IV-VII szkoły podstawowej.
- Polityka okupacyjna III Rzeszy.
- Przystąpienie USA do II wojny światowej.
- Konferencje Wielkiej Trójki.
- Koniec wojny w Europie.
- Wojna na Pacyfiku i kapitulacja Japonii.
- Bezpośrednie skutki II wojny światowej.
- Podział ziem polskich we wrześniu 1939 r.
- Metody polityki niemieckiej i sowieckiej na terenie okupowanej Polski.
- Przykłady zbrodni niemieckich i sowieckich w okupowanej Polsce.
- Polskie Państwo Podziemne.
Zakres tematyczny - PANDA
Na każdym poziomie edukacji obowiązuje zasada kumulatywności - wiedza i umiejętności zdobyte we wcześniejszych latach muszą być kontynuowane i rozwijane, zgodnie z podstawą programową. Oznacza to, że zagadnienia poruszane w wcześniejszych testach mogą pojawić się również w testach na późniejszych etapach nauki.
Klasa IV szkoły podstawowej
- Materiał klas I-III szkoły podstawowej.
- Panowanie Kazimierza Wielkiego.
- Unia polsko-litewska i bitwa pod Grunwaldem.
- Mikołaj Kopernik i krakowscy żacy.
- Dokonania Jana Zamoyskiego.
- Jan Sobieski i inni bohaterowie wojen XVII wieku.
- Tadeusz Kościuszko na czele insurekcji.
- Jan Henryk Dąbrowski i Józef Wybicki - Legiony Polskie we Włoszech i powstanie hymnu.
- Dyktator powstania styczniowego Romuald Traugutt.
- Laureatka Nagrody Nobla Maria Skłodowska-Curie.
- Józef Piłsudski i Legiony Polskie.
Klasa V szkoły podstawowej
- Materiał klasy IV szkoły podstawowej.
- Narodziny i podboje islamu.
- Bizancjum.
- System lenny i podziały społeczne w średniowieczu.
- Życie w średniowiecznym mieście i wsi.
- Kultura i sztuka średniowiecza.
- Początki państwa pierwszych Piastów.
- Okoliczności i skutki przyjęcia chrztu przez Mieszka I.
- Panowanie Bolesława Chrobrego.
- Kryzys i odbudowa monarchii Piastów.
- Panowanie i testament Bolesława Krzywoustego.
Klasa VI szkoły podstawowej
- Materiał klas IV i V szkoły podstawowej.
- Sztuka baroku.
- Idee oświecenia w nauce, literaturze, architekturze, sztuce i filozofii.
- Sytuacja wewnętrzna i międzynarodowa Rzeczypospolitej w czasach saskich.
- Wojna o niepodległość USA.
- Wielka Rewolucja Francuska.
- Próby naprawy państwa za panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego.
- Sejm Wielki i Konstytucja 3 maja.
- Konfederacja targowicka i wojna w obronie Konstytucji 3 maja.
- Rozbiory Rzeczypospolitej Obojga Narodów.
- Przyczyny i skutki powstania Kościuszkowskiego.
Klasa VII szkoły podstawowej
- Materiał klas IV-VI szkoły podstawowej.
- Przyczyny, zasięg i następstwa ekspansji kolonialnej państw europejskich w XIX wieku.
- Nowe idee polityczne i zjawiska kulturowe w XIX wieku.
- Polityka poszczególnych zaborców wobec mieszkańców ziem dawnej Rzeczypospolitej.
- Postawy Polaków wobec zaborców.
- Ruchy polityczne na ziemiach polskich.
- Rewolucja 1905 roku.
- Geneza I wojny światowej.
- Specyfika działań wojennych w czasie I wojny światowej.
- Postęp techniczny w okresie I wojny światowej.
- Rewolucje i wojna domowa w Rosji.
Klasa VIII szkoły podstawowej
- Materiał klas IV-VII szkoły podstawowej.
- Polityka mocarstw wobec sprawy polskiej w czasie II wojny światowej.
- Polityczne, społeczne, gospodarcze i kulturowe skutki II wojny światowej.
- Geneza zimnej wojny.
- Powstanie i charakterystyka NATO i Układu Warszawskiego.
- Powstanie węgierskie 1956 r.
- Dekolonizacja.
- Konflikty zimnowojenne.
- Praska wiosna.
- Chiny po II wojnie światowej.
- Konflikt na Bliskim Wschodzie.