EDI gorąco wita i serdecznie zaprasza wszystkich głodnych wiedzy uczniów oraz ich nauczycieli na kolejne edycje konkursów Pingwin i Panda z przyrody. Konkursy o różnym stopniu trudności przeznaczone są dla uczniów klasy IV szkoły podstawowej .
Konkursy z przyrody odbędą się: 22.11.2021 r. - Pingwin i 25.04.2022 r. - Panda w szkołach, które terminowo dokonały zgłoszenia. Godzinę rozpoczęcia ustala szkolny koordynator konkursu. Każdy konkurs trwa 45 minut + 10 minut na sprawy organizacyjne. Materiały niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia konkursu otrzymają Państwo drogą pocztową na około tydzień przed konkursem (w wypadku nie otrzymania materiałów prosimy o kontakt telefoniczny 22 509-86-70). W przesyłce znajdą Państwo:
- testy,
- karty odpowiedzi,
- druk protokołu z instrukcją przeprowadzenia konkursu,
- druk wpłaty,
- kopertę zwrotną.
Konkursy z przyrody przeprowadzane są w formie testów jednokrotnego wyboru. Każdy test to 30 pytań z czterema wariantami odpowiedzi. Wybraną przez siebie odpowiedź uczeń zakreśla zamalowując czarnym lub niebieskim długopisem odpowiednie pole. Za odpowiedź prawidłową uczeń otrzymuje +1 punkt, odpowiedź nieprawidłowa to -1 punkt, a przy braku odpowiedzi punktów 0. Dla najlepszych uczniów EDI przygotował atrakcyjne nagrody.
Jeżeli mają Państwo pytania chętnie odpowiemy. Prosimy o kontakt telefoniczny: (22) 509-86-70 lub na adres e-mail: edi@edi.edu.pl
EDI życzy powodzenia!
Ulotka informacyjna - konkurs PINGWIN
Ulotka informacyjna - konkurs PANDA
Zakres tematyczny - PINGWIN
Klasa IV szkoły podstawowej
Test może mieć charakter wieloprzedmiotowy i może być powiązany z innymi przedmiotami takimi jak historia, matematyka, technika i inne.
1. Zakres treści programowych z I etapu kształcenia.
2. Obowiązujące treści z klasy IV:
- Orientacja w terenie:
- przebieg linii widnokręgu, kierunki główne,
- różnice między planem a mapą,
- zależność między wysokością Słońca a długością i kierunkiem cienia. - Pogoda, składniki pogody, obserwacje pogody:
- pomiar składników pogody, właściwe jednostki,
- składniki pogody, analiza wyników oraz zależności między nimi,
- cechy pogody w różnych porach roku. - Budowa komórkowa organizmów.
- Hierarchiczna budowa organizmów wielokomórkowych: komórka, tkanka, narząd, organizm.
- Czynności życiowe organizmów.
- Podział organizmów na pięć królestw.
- Organizmy samożywne lub cudzożywne.
- Sposób wytwarzania pokarmu przez rośliny.
- Roślinożercy.
- Zwierzęta mięsożerne: drapieżniki i padlinożercy.
- Wszystkożercy.
- Przykłady organizmów odżywiających się szczątkami glebowymi.
- Pasożyty.
- Przystosowania zwierząt do pobierania pokarmu.
- Zależności pokarmowe.
- Producenci i konsumenci.
- Ogniwa łańcucha pokarmowego.
- Rola destruentów.
- Sieć pokarmowa.
- Sposoby obrony przed naturalnymi wrogami.
Zakres tematyczny - PANDA
Klasa IV szkoły podstawowej
Test może mieć charakter wieloprzedmiotowy i może być powiązany z innymi przedmiotami takimi jak historia, matematyka, technika i inne.
1. Zakres treści programowych z I etapu kształcenia.
2. Pogoda, składniki pogody, obserwacje pogody:
- składniki pogody i nazwy przyrządów służących do ich pomiaru (temperatura powietrza, zachmurzenie, opady i osady atmosferyczne, ciśnienie atmosferyczne, kierunek wiatru),
- przykłady opadów i osadów atmosferycznych oraz ich stan skupienia,
- cechy pogody w różnych porach roku.
3. Ja i moje ciało:
- układy budujące organizm człowieka: układ kostny, oddechowy, pokarmowy, krwionośny, rozrodczy, nerwowy; ich podstawowe funkcje,
- podstawowe zasady dbałości o ciało i otoczenie.
4. Ja i moje otoczenie:
- rodzaje wypoczynku i zasady bezpieczeństwa z nimi związane,
- przykłady przedmiotów wykonanych z substancji sprężystych, kruchych i plastycznych i ich zastosowanie,
- zasady zachowania się i udzielania pierwszej pomocy w wypadku ugryzienia, użądlenia, uszkodzeń skóry oraz spożycia lub kontaktu z roślinami trującymi,
- uzależnienia, przykłady i ich konsekwencje.
5. Środowisko przyrodnicze najbliższej okolicy:
- wody stojące i płynące (naturalne i sztuczne) i ich nazwy,
- rozpoznaje pospolite grzyby jadalne i trujące, opisuje znaczenie grzybów w przyrodzie i życiu człowieka,
- określa warunki życia w wodzie (nasłonecznienie, zawartość tlenu, opór wody).
6. Środowisko antropogeniczne i krajobraz najbliższej okolicy szkoły:
- zależności między składnikami środowiskami przyrodniczego i antropogenicznego,
- elementy dawnego krajobrazu (miejskiego i wiejskiego), np. na podstawie starych fotografii,
- pochodzenie nazw miejscowości,
- obszary chronione, pomniki przyrody, obiekty zabytkowe - potrzeba ich ochrony.