strona główna
ZGŁOSZENIE ZGŁOSZENIE
EDI zaprasza do wzięcia udziału w konkursie PINGWIN. Nie zwlekaj! zgłoś szkołę jak najszybciej. Pomoże Ci w tym formularz zgłoszeniowy.
Matematyka Język polski Język angielski Język niemiecki Język hiszpański Historia
Biologia Fizyka Geografia Chemia Przyroda Co? Gdzie? Kiedy?

EDI gorąco wita i serdecznie zaprasza wszystkich głodnych wiedzy uczniów oraz ich nauczycieli na kolejne edycje konkursów Pingwin i Panda z biologii. Konkursy o różnym stopniu trudności przeznaczone są dla uczniów klas V, VI, VII i VIII szkoły podstawowej (Pingwin i Panda).

Konkursy z biologii odbędą się: 27.11.2020 r. - Pingwin i 23.04.2021 r. - Panda w szkołach, które terminowo dokonały zgłoszenia. Godzinę rozpoczęcia ustala szkolny koordynator konkursu. Każdy konkurs trwa 45 minut + 10 minut na sprawy organizacyjne. Materiały niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia konkursu otrzymają Państwo drogą pocztową na około tydzień przed konkursem (w wypadku nie otrzymania materiałów prosimy o kontakt telefoniczny 22 509-86-70). W przesyłce znajdą Państwo:

  • testy,
  • karty odpowiedzi,
  • druk protokołu z instrukcją przeprowadzenia konkursu,
  • druk wpłaty,
  • kopertę zwrotną.

Konkursy z biologii przeprowadzane są w formie testów jednokrotnego wyboru. Każdy test to 30 pytań z czterema wariantami odpowiedzi. Wybraną przez siebie odpowiedź uczeń zakreśla zamalowując czarnym lub niebieskim długopisem odpowiednie pole. Za odpowiedź prawidłową uczeń otrzymuje +1 punkt, odpowiedź nieprawidłowa to -1 punkt, a przy braku odpowiedzi punktów 0. Dla najlepszych uczniów EDI przygotował atrakcyjne nagrody.

Jeżeli mają Państwo pytania chętnie odpowiemy. Prosimy o kontakt telefoniczny: (22) 509-86-70 lub na adres e-mail: edi@edi.edu.pl

EDI życzy powodzenia!

 

Zakres tematyczny - PINGWIN

 

Klasa V szkoły podstawowej 

1. Biologia jako nauka:

  • czynności życiowe organizmów
  • organizmy wielokomórkowe
  • dziedziny biologii jako nauki

2. Biologia i sposoby jej poznania:

  • oobserwacje
  • doświadczenia
  • metoda naukowa i jej etapy

3. Budowa mikroskopu optycznego.

4. Budowa i czynności życiowe organizmów:

  • pierwiastki budujące ciało organizmów
  • podstawowe grupy związków chemicznych występujących w organizmach (białka, cukry, tłuszcze, kwasy nukleinowe, woda, sole mineralne) i ich funkcje
  • komórka zwierzęca i jej budowa
  • komórka roślinna i jej budowa
  • komórka bakteryjna
  • samożywność i fotosynteza (substraty i produkty)
  • dlaczego rośliny przeprowadzają fotosyntezę?
  • chemosynteza
  • cudzożywność
  • roślinożercy, mięsożercy, wszystkożercy
  • pasożyty i półpasożyty
  • sposoby oddychania organizmów (oddychanie tlenowe, fermentacja, substraty i produkty
  • rozmnażanie płciowe i bezpłciowe

Klasa VI szkoły podstawowej 

1. Zwierzęta i ich królestwo:

  • cechy zwierząt
  • budowa organizmu zwierzęcego
  • kręgowce i bezkręgowce

2. Zwierzęta i ich tkanki:

  • rodzaje tkanek
  • obserwacje tkanek pod mikroskopem
  • krew jako tkanka płynna
  • cechy charakterystyczne poszczególnych tkanek

3. Od parzydełkowców do pierścienic:

  • budowa parzydełkowców
  • postacie parzydełkowców
  • znaczenie parzydełkowców w przyrodzie
  • przedstawiciele parzydełkowców
  • płazińce i ich budowa
  • rozwój tasiemca
  • przedstawiciele płazińców
  • znaczenie płazińców
  • charakterystyczne cechy nicieni
  • choroby wywoływane przez nicienie
  • pierścienice w przyrodzie, ich budowa i znaczenie
  • przedstawiciele pierścienic

Klasa VII szkoły podstawowej

1. Aparat ruchu – aktywny i bierny:

  • podział, budowa i znaczenie mięśni, szkielet osiowy, obręczy i kończyn, podział i budowa kości
  • higiena i choroby układu ruchu
  • budowa kręgów stanowiących aparat ruchowy głowy

2. Układ krążenia:

  • budowa i funkcja
  • budowa naczyń krwionośnych, serca
  • grupy krwi
  • proces krzepnięcia krwi
  • higiena i choroby układu krążenia
  • budowa i funkcje krwi

3. Układ odpornościowy:

  • budowa i funkcja
  • podział odporności
  • zaburzenia funkcjonowania układu odpornościowego

UWAGA! Szczegółowe zagadnienia do poszczególnych działów są zbieżne z rozkładem materiału dla klasy 7.

Klasa VIII szkoły podstawowej

1. Genetyka:

  • przebieg replikacji
  • podziały komórkowe
  • ekspresja informacji genetycznej
  • cechy kodu genetycznego
  • podstawowe pojęcia w genetyce, w tym: gen, genotyp, fenotyp, genom, kariotyp, homozygota, heterozygota, genofor, nukleoid
  • budowa kwasów nukleinowych i ich formy; budowa nukleotydu i nukleozydu
  • dziedziczenie cech u człowieka, w tym grup krwi; dominacja zupełna; I i II Prawo Mendla
  • podział i przyczyny zmienności, w tym: środowiskowa, rekombinacyjna i mutacyjna

2. Ekologia:

  • podstawowe pojęcia w ekologii
  • właściwości populacji i interakcje międzypopulacyjne
  • poziomy troficzne; sieci zależności pokarmowych; łańcuchy troficzne
  • przegląd ekosystemów wodnych i lądowych; biomy na ziemi; strefy mórz, oceanów i jezior
  • sukcesja pierwotna i wtórna
  • krążenie pierwiastków i związków w przyrodzie: węgla, azotu, fosforu, wody, dwutlenku węgla
  • zagrożenia i ochrona wód, powietrza i gleby

UWAGA! Szczegółowe zagadnienia do poszczególnych działów są zbieżne z rozkładem materiału dla klasy 8.

 

 

Zakres tematyczny - PANDA

 

Klasa V szkoły podstawowej

1. Tkanki i organy roślinne:

  • rodzaje tkanek;
  • przystosowania budowy poszczególnych tkanek roślinnych do pełnienia określonych funkcji
  • miejsca występowania tkanek roślinnych
  • tkanki pod mikroskopem
  • korzeń - funkcje, strefy korzenia, systemy korzeniowe, przekształcenia korzeni
  • łodyga - rodzaje pędów, budowa zewnętrzna łodygi, funkcje łodygi, przekształcenia łodygi
  • liść - główne funkcje liścia, budowa liścia, przekształcenia liścia

2. Mchy:

  • środowisko życia
  • budowa i znaczenie mchów
  • przedstawiciele mchów

3. Widłaki, paprocie i skrzypy:

  • miejsce występowania paprotników
  • charakterystyczne cechy paproci, skrzypów i widłaków
  • budowa zewnętrzna przedstawicieli paprociowych, widłakowych, skrzypowych
  • znaczenie paproci, widłaków i skrzypów w przyrodzie

Klasa VI szkoły podstawowej

1. Stawonogi:

  • środowisko życia stawonogów
  • charakterystyczne cechy budowy stawonogów
  • podział stawonogów na skorupiaki, owady i pajęczaki
  • cechy budowy zewnętrznej skorupiaków
  • przedstawiciele skorupiaków
  • znaczenie skorupiaków w przyrodzie i dla człowieka
  • wspólne cechy budowy zewnętrznej owadów
  • aparaty gębowe owadów
  • odnóża owadów
  • przystosowania owadów do życia w różnych środowiskach
  • przedstawiciele owadów
  • znaczenie owadów w przyrodzie i dla człowieka
  • tryb życia pajęczaków
  • charakterystyczne cechy budowy zewnętrznej pajęczaków
  • przedstawiciele pajęczaków
  • znaczenie pajęczaków w przyrodzie i dla człowieka

2. Mięczaki:

  • środowisko oraz tryb życia mięczaków
  • wspólne cechy mięczaków
  • różnice w budowie ślimaka, małży i głowonogów
  • znaczenie mięczaków w przyrodzie i dla człowieka
  • przedstawiciele ślimaków, małż i głowonogów

Klasa VII szkoły podstawowej

1. Narządy zmysłów człowieka:

  • charakterystyka narządów zmysłów
  • wady wzroku i słuchu

2. Regulacja nerwowa:

  • podział układu nerwowego
  • charakterystyka układu nerwowego
  • budowa neuronu
  • odruchy i budowa łuku odruchowego
  • choroby układu nerwowego

3. Rozmnażanie, wzrost i rozwój:

  • budowa i rola żeńskiego i męskiego układu rozrodczego
  • choroby przenoszone drogą płciową
  • od poczęcia do narodzin; rozwój płodu
  • ciąża - planowanie, higiena i zagrożenia
  • od narodzin do starości
  • podstawowe metody i środki antykoncepcyjne

4. Układ oddechowy:

  • budowa i rola układu
  • mechanizm wymiany gazowej
  • oddychanie komórkowe
  • higiena i choroby układu oddechowego

5. Współczesne zagrożenia zdrowia. Równowaga wewnętrzna organizmu.
6. Zdrowie a cywilizacja. Czynniki chorobotwórcze. Drogi zakażenia. Choroby społeczne, cywilizacyjne, pasożytnicze, zakaźne i genetycznie uwarunkowane.
7. Pierwsza pomoc w przypadku zaburzeń krążeniowo-oddechowych.
UWAGA! Szczegółowe zagadnienia do poszczególnych działów są zbieżne z rozkładem materiału dla klasy 7.

Klasa VIII szkoły podstawowej

1. Ekologia:

  • podstawowe pojęcia w ekologii
  • tolerancja ekologiczna; przykłady gatunków wskaźnikowych; stenobionty i eurybionty
  • organizm a środowisko
  • interakcje między i wewnątrzpopulacyjne
  • strategie rozrodu - r i K
  • zależności pokarmowe; łańcuch spasania i detrytusowy; piramidy troficzne; sieci zależności troficznych
  • materia i energia w ekosystemie
  • cechy i struktura populacji; krzywe przeżywania i wzrostu populacji - jotowata i esowata
  • cykle biogeochemiczne - węgiel, azot
  • struktura i funkcjonowanie ekosystemu
  • biomy lądowe
  • sukcesja ekologiczna
  • zanieczyszczenia środowiska
  • gatunki inwazyjne
  • źródła i skutki zanieczyszczeń atmosfery, hydrosfery i litosfery; dziura ozonowa, efekt cieplarniany, kwaśne deszcze
  • odpady i ich segregacja - pojemniki do segregacji i zasady segregacji odpadów

2. Racjonalne gospodarowanie zasobami przyrody:

  • rodzaje zasobów przyrody oraz skutki ich niewłaściwej eksploatacji
  • odnawianie zasobów przyrody
  • zrównoważony rozwój
  • ochrona zasobów przyrody na co dzień

3. Genetyka:

  • genetyka klasyczna I i II Prawo Mendla
  • dziedziczenie cech - dominacja zupełna i niezupełna, kodominacja (dziedziczenie grup krwi), cechy sprzężone z płcią Hemofilia i daltonizm); zadania genetyczne
  • zmienność organizmów; zmienność mutacyjna; mutacje punktowe i chromosomowe liczbowe - przykłady chorób punktowych - autosomalnych recesywnych, dominujących oraz chorób chromosomowych liczbowych i strukturalnych oraz ich zapisy
  • przykłady cech recesywnych i dominujących u człowieka
  • pojęcia: kariotyp, genom, gen, genotyp, mutacja milcząca, spontaniczna, indukowana, dynamiczna, zmiany sensu, zmiany ramki odczytu

UWAGA! Szczegółowe zagadnienia do poszczególnych działów są zbieżne z rozkładem materiału dla klasy 8.



Logowanie

    Pamiętaj mnie     Przypomnieć login?   Zarejestruj się  

Subskrypcja
Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach, wpisz swój adres email