EDI gorąco wita i serdecznie zaprasza wszystkich głodnych wiedzy uczniów oraz ich nauczycieli na kolejne edycje konkursów Pingwin i Panda z geografii. Konkursy o różnym stopniu trudności przeznaczone są dla uczniów klas V, VI, VII i VIII szkoły podstawowej (Pingwin i Panda).
Konkursy z geografii odbędą się: 27.11.2020 r. - Pingwin i 23.04.2021 r. - Panda w szkołach, które terminowo dokonały zgłoszenia. Godzinę rozpoczęcia ustala szkolny koordynator konkursu. Każdy konkurs trwa 45 minut + 10 minut na sprawy organizacyjne. Materiały niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia konkursu otrzymają Państwo drogą pocztową na około tydzień przed konkursem (w wypadku nie otrzymania materiałów prosimy o kontakt telefoniczny 22 509-86-70). W przesyłce znajdą Państwo:
- testy,
- karty odpowiedzi,
- druk protokołu z instrukcją przeprowadzenia konkursu,
- druk wpłaty,
- kopertę zwrotną.
Konkursy z geografii przeprowadzane są w formie testów jednokrotnego wyboru. Każdy test to 30 pytań z czterema wariantami odpowiedzi. Wybraną przez siebie odpowiedź uczeń zakreśla zamalowując czarnym lub niebieskim długopisem odpowiednie pole. Za odpowiedź prawidłową uczeń otrzymuje +1 punkt, odpowiedź nieprawidłowa to -1 punkt, a przy braku odpowiedzi punktów 0. Dla najlepszych uczniów EDI przygotował atrakcyjne nagrody.
Jeżeli mają Państwo pytania chętnie odpowiemy. Prosimy o kontakt telefoniczny: (22) 509-86-70 lub na adres e-mail: edi@edi.edu.pl
EDI życzy powodzenia!
Zakres tematyczny - PINGWIN
Klasa V szkoły podstawowej
1. Geografia - czym się zajmuje:
- przedmiot badań geografii
- źródła informacji geograficznej
- elementy środowiska geograficznego
2. Mapa Polski:
- czym jest mapa
- rodzaje map
- skala i jej rodzaje
- ukształtowanie powierzchni na mapach
- wysokość bezwzględna i względna
- obliczanie odległości na mapie
- plan miasta
- orientowanie mapy w terenie
3. Krajobrazy w Polsce:
- składniki krajobrazu
- pasy rzeźby terenu w Polsce
- krajobraz nadmorski - Wybrzeża Słowińskiego, jego elementy oraz cechy
- powstawanie jeziora przybrzeżnego
- Słowiński Park Narodowy
- rośliny i zwierzęta krajobrazu nadmorskiego
- Morze Bałtyckie - jako region turystyczny i gospodarczy
- Pojezierze Mazurskie - położenie, elementy i cechy krajobrazu
- największe jeziora Pojezierza Mazurskiego
- obiekty przyrodnicze i kulturowe występujące na pojezierzu
- Nizina Mazowiecka - cechy i położenie na mapie
- dziedzictwo kulturowe Niziny Mazowieckiej
- Kampinoski Park Narodowy
- krajobraz wielkomiejski Warszawy - elementy i cechy krajobrazu
- atrakcje turystyczne Warszawy
- Wyżyna Śląska - położenie, cechy i przemysł
- atrakcje turystyczne Wyżyny Śląskiej
Klasa VI szkoły podstawowej
1. Współrzędne geograficzne:
- cechy południków i równoleżników
- współrzędne geograficzne - długość i szerokość geograficzna
- podział półkuli na półkulę północną, południową, wschodnią i zachodnią
- do czego służy odbiornik GPS
2. Ziemia w Układzie Słonecznym:
- budowa Układu Słonecznego
- ciała niebieskie
- ruch obrotowy i obiegowy Ziemi
- astronomiczne pory roku
- dzień polarny, noc polarna
- strefy czasowe
- strefy oświetlenia Ziemi
3. Środowisko przyrodnicze i ludność Europy:
- położenie i ukształtowanie powierzchni Europy
- granice kontynentu europejskiego
- Islandia - położenie geograficzne
- obszary występowania wulkanów i trzęsień ziemi
- zróżnicowanie klimatyczne Europy
- podział polityczny Europy
- zmiany podziału politycznego Europy
- rola Unii Europejskiej w przemianach gospodarczych Europy
- ludność Europy - rozmieszczenie, starzenie się społeczeństw, migracje, zróżnicowanie narodowościowe, językowe, religijne oraz kulturowe
Klasa VII szkoły podstawowej
1. W pytaniach wykorzystano treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania geografii w klasach V-VI szkoły podstawowej.
2. Środowisko przyrodnicze Polski: położenie, przeszłość geologiczna, zlodowacenia, skały, surowce mineralne.
3. Krainy geograficzne Polski (w tym ukształtowanie powierzchni).
Klasa VIII szkoły podstawowej
1. W pytaniach wykorzystano treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania geografii w klasach V-VII szkoły podstawowej.
2. Zagadnienia społeczno-gospodarcze Azji (w tym geografia regionalna).
Zakres tematyczny - PANDA
Klasa V szkoły podstawowej
1. Geografia - czym się zajmuje:
- przedmiot badań geografii
- źródła informacji geograficznej
- elementy środowiska geograficznego
2. Mapa Polski:
- czym jest mapa
- rodzaje map
- skala i jej rodzaje
- ukształtowanie powierzchni na mapach
- wysokość bezwzględna i względna
- obliczanie odległości na mapie
- plan miasta
- orientowanie mapy w terenie
3. Krajobrazy w Polsce:
- pasy rzeźby terenu w Polsce
- Wybrzeże Słowińskie - krajobraz nadmorski, jego elementy oraz cechy
- powstawanie jeziora przybrzeżnego
- Słowiński Park Narodowy
- Morze Bałtyckie - jako region turystyczny i gospodarczy
- Pojezierze Mazurskie - położenie, elementy i cechy krajobrazu
- największe jeziora Pojezierza Mazurskiego
- obiekty przyrodnicze i kulturowe występujące na pojezierzu
- Nizina Mazowiecka - cechy i położenie na mapie
- dziedzictwo kulturowe Niziny Mazowieckiej
- Kampinoski Park Narodowy
- krajobraz wielkomiejski Warszawy - elementy i cechy krajobrazu
- atrakcje turystyczne Warszawy
- Wyżyna Śląska - położenie, cechy i przemysł
- atrakcje turystyczne Wyżyny Śląskiej
Klasa VI szkoły podstawowej
1. Współrzędne geograficzne:
- cechy południków i równoleżników
- współrzędne geograficzne - długość i szerokość geograficzna
- podział półkuli na północną, południową, wschodnią i zachodnią
- do czego służy odbiornik GPS
2. Ziemia w Układzie Słonecznym:
- budowa Układu Słonecznego
- ciała niebieskie
- ruch obrotowy i obiegowy Ziemi
- astronomiczne pory roku
- dzień polarny, noc polarna
- strefy oświetlenia Ziemi i ich granice
- oświetlenie Ziemi a klimat
3. Środowisko przyrodnicze i ludność Europy:
- położenie i ukształtowanie powierzchni Europy
- Islandia - położenie geograficzne
- elementy krajobrazu Islandii
- obszary występowania wulkanów i trzęsień ziemi
- zróżnicowanie klimatyczne Europy
- podział polityczny Europy
- rola Unii Europejskiej w przemianach gospodarczych Europy
- ludność Europy
Klasa VII szkoły podstawowej
1. W pytaniach wykorzystano treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania geografii w klasach V-VI szkoły podstawowej.
2. Zanieczyszczenie środowiska przyrodniczego.
3. Usługi w Polsce.
4. Atrakcje turystyczne Polski: przyrodnicze i kulturowe.
5. Krainy geograficzne Polski.
6. Podział administracyjny Polski.
Klasa VIII szkoły podstawowej
1. W pytaniach wykorzystano treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania geografii w klasach V-VII szkoły podstawowej.
2. Obszary polarne.